Pantera zapoluje wokół Brna

Fot. Ludvík Hradilek
Fot. Ludvík Hradilek

Czescy przewoźnicy również przygotowują się do wejścia w życie nowego rozkładu jazdy. Nie od dziś wiadomo, że to doskonała okazja do zaprezentowania nowych rozwiązań czy pociągów. O tym co za naszą południową granicą słychać z kilku powodów będziemy informować regularnie. Zaczniemy od prezentacji nowego taboru, który na trasy wypuszczą Ceske Drahy przewidzianego do obsługi połączeń z Brna do Ołomuńca, a od wiosny przyszłego roku z Brna do Pragi.


To co prezentujemy na zdjęciu nazywa się InterPanter i ma w Czechach być tym czym u nas ma być Flirt3 i Dart. Nie jesteśmy wybitnymi estetami, ale wydaje się nam, że pod tym kątem przewaga leży zdecydowanie po stronie polskich producentów. Za piękne to to nie jest, jednak możliwościami i wyposażeniem  jest bardzo zbliżony do wspomnianych wyżej ED160 i ED161. Prędkość maksymalna InterPantery to 160 km/h. Są wyposażone w WiFi i klimatyzację, są w nim także wydzielone przedziały i korytarze dla rowerzystów i matek z wózkami. Są też wydzielone miejsca dla osób niepełnosprawnych.

Na plus InterPanter jest to, że nie będzie tam stanowił dla pasażera „taniego segmentu ekonomicznego” w kategorii szybkich połączeń międzymiastowych, z tej prostej przyczyny, że ceny biletów na przewóz u największego czeskiego przewoźnika są takie same, bez względu na kategorię pociągu. Obowiązują jedynie opłaty miejscówki w przypadku podróży pociągiem SuperCity czyli Pendolino.

Łącznie CD zamówiły w firmie Skoda Transportation (wbrew pozorom nie czeskiej a holenderskiej) 14 takich jednostek. Pierwsze z nich pojawią się od 13 grudnia na korytarzu pasażerskim oznaczonym S13 z Ołomuńca do Brna przez Przerów i Brzecław. Druga partia tych pociągów pojawi się wiosną przyszłego roku i skierowana zostanie na linię S19 łączącą Brno z Pragą przez Pardubice. InterPantery to trzeci po Pendolino i Railjetach rodzaj pociągu przystosowany wyłącznie do dalekobieżnych relacji. Za wszystkie 14 sztuk CD zapłaci 2,7 miliarda czeskich koron (ok.430 mln złotych). Czesi planują wykorzystać te jednostki w przyszłości do połączeń międzynarodowych.

Wracając jeszcze do linii S13. Jak wiadomo Koleje Śląskie po porozumieniu z CD planują wprowadzenie weekendowej specjalnej taryfy biletowej do kilku miast w Czechach. W gronie tych ośrodków jest Brno i Ołomuniec, więc będzie można w któryś z weekendów podjechać do któregoś z tych miast i przekonać się osobiście jak wygląda InterPantera w porównaniu z Dartami i Flirtami3. Pociągi InterPanter oznaczone są w rozkładzie jazdy symbolem Rx (RychlikExpress) i od grudnia pomiędzy Brnem a Ołomuńcem kursować będą co dwie godziny.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *