Z Kolejami Śląskimi na 10 lat?

P1010918Chociaż do wprowadzenia nowego rozkładu jazdy pociągów pozostał jeszcze ponad miesiąc, to już teraz trwają usilne prace związane z przygotowaniem należytej oferty dla pasażerów. Jak już powszechnie wiadomo nasz regionalny przewoźnik, Koleje Śląskie, od 13 grudnia uruchomi regularne połączenia pasażerskie do Czeskiej Republiki. Śląskie pociągi będą cztery razy dziennie dojeżdżać do Bohumina, z kolei czeski narodowy przewoźnik obsługiwał będzie linię Frydek-Mistek – Cieszyn.


Koleje Śląskie z dumą dwa tygodnie temu pochwaliły się umową zawartą z przewoźnikiem Ceske Drahy, opiewającą na wspólne wożenie pasażerów przez granicę Polski i Czech w rejonie województwa śląskiego po naszej stronie i morawsko-śląskiego po stronie czeskiej. Ten sukces został również zauważony w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Śląskiego, będącego właścicielem KŚ.

Wejście Kolei Śląskich na czeskie tory w ruchu przygranicznym oznacza, że ta spółka samorządowa potrafi realizować swoje ambicje rozwojowe – stwierdził Witold Trółka, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego w Katowicach – Było to możliwe przy wsparciu ze strony Zarządu Województwa. Podpisana niedawno umowa Kolei Śląskich z czeskim partnerem ułatwi wzajemne kontakty między społecznościami lokalnymi. To także zwiększenie atrakcji turystycznej województwa. Ważne, że w tych połączeniach obowiązywać będzie atrakcyjna oferta biletowa. Ma być ona magnesem szczególnie w weekendy dla mieszkańców aglomeracji katowickiej oraz rybnickiej.

Jednym z problemów ograniczającym możliwości działań śląskiego przewoźnika jest niepewność wynikająca z regularnie przedłużanej, ale dość krótkiej czasowo umowy na świadczenie usług przewozowych zawieranej miedzy właścicielem spółki, czyli UMWŚ a samym przewoźnikiem. Zdaniem urzędu marszałkowskiego i ta kwestia ma wkrótce zostać rozwiązana.

– Do wejścia w życie nowego rozkładu jazdy samorząd województwa planuje podpisać z Kolejami Śląskimi 10-letnią umowę o świadczenie usług w zakresie kolejowych regionalnych przewozów pasażerskich. Jest to konsekwencja opublikowanego ponad rok temu przez organizatora tj. Województwo Śląskie, zgodnie z wymogiem ustawowym, ogłoszenia o zamiarze zawarcia takiej umowy z podmiotem wewnętrznym. Zastąpi ona dotychczasowy model umów dwuletnich. Jej celem jest ustabilizowanie sytuacji finansowej oraz organizacyjnej przewoźnika. Będzie to miało wpływ na długofalowe decyzje inwestycyjne, np. związane z zakupem lub pozyskaniem taboru, a także uruchomieniem nowych połączeń. Umowa 10-letnia może zwiększyć zarówno wiarygodność kredytową jak i biznesową wśród potencjalnych kontrahentów. Daje to także Zarządowi Województwa większe możliwości do inwestowania w przewoźnika – podkreśla W. Trółka.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *