Granica między północą a południem

Dworzec w Zebrzydowicach dzisiaj. Zdjęcie: Internet
Dworzec w Zebrzydowicach dzisiaj.
Zdjęcie: Internet

Prezentujemy dzisiaj plany przebudowy kolejnego dworca kolejowego w ramach programu „Trzy dworce, trzy historie – jedna kolej”. Po Czechowicach-Dziedzicach chcemy przybliżyć zamierzenia PKP PLK S.A dotyczące dworca kolejowego w Zebrzydowicach. Inwestor chce rozpocząć tutaj prace za trzy lata. Według planów stacja ma zostać całkowicie przebudowana i bardziej przystosowana  do ruchu osobowego. 


Podróżni narzekają, że stacja w Zebrzydowicach jako pierwsza w kraju na ważnym szlaku, po którym kursują szybkie pociągi z Warszawy do Wiednia, Pragi i Budapesztu powinna być w miarę reprezentacyjna. Tymczasem tak nie jest, a smutną rzeczywistość tego obiektu lepiej przemilczeć. A przecież to świetne miejsce dla mieszkańców Cieszyna i, przede wszystkim, Jastrzębia-Zdroju, leżących w bezpośredniej bliskości tego międzynarodowego korytarza kolejowego, do wykorzystania Zebrzydowic jako punktu wypadowego zarówno w kierunku północnym do Warszawy i Trójmiasta, jak i na południe Europy.

Może i tak będzie za kilka lat, gdy zarządca infrastruktury zrealizuje plan przebudowy tej stacji. Plany są ambitne. Zakłada się, że pociągi będą dojeżdżać do Zebrzydowic z prędkością 160 km/h, wraz z wdrożeniem w życie planów gigantycznej modernizacji szlaku E 65 na odcinku Będzin Miasto – Katowice – Zebrzydowice. Nieopodal dworca planowana jest jedna z najbardziej spektakularnych części przyszłej modernizacji. Ma ona polegać na budowie estakady na sporym odcinku między Zebrzydowicami a Pruchną, mającej na celu zlikwidowanie istniejącego dzisiaj fragmentu tego szlaku z dwoma sporymi łukami na których pociągi znacznie muszą redukować prędkość.

Wróćmy jednak na sam dworzec. Najważniejszą inwestycją ma być budowa przejścia podziemnego, łączącego perony z ulicą Kochanowskiego, co ułatwi dotarcie na dworzec od głównej części Zebrzydowic. Zamierzenia przewidują przebudowę peronów i dostosowanie ich do do najnowocześniejszych dzisiejszych wymagań. Trwają również jeszcze konsultacje dotyczące ostatecznego wyglądu samego budynku i poczekalni dla podróżnych, bo i tam zapowiadają się spore zmiany. Cechą charakterystyczną dworca w Zebrzydowicach ma być peron z dwoma torami odstawczymi dla pociągów kończących bieg od strony Chybia i Cieszyna. Warto dodać, że zlikwidowana zostanie spora część torów od wspomnianej ulicy Kochanowskiego, gdyż, zdaniem inwestora, schemat torowy ma być w Zebrzydowicach całkowicie uproszczony i dostosowanych do aktualnych potrzeb.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *