Skończy się pewna historia

Dworzec w Czechowicach-Dziedzicach. Zdjęcie: Internet
Dworzec w Czechowicach-Dziedzicach.
Zdjęcie: Internet

„Trzy dworce, trzy historie – jedna kolej”. Takim, niemal romantycznym sloganem PKP PLK S.A. promuje program dużej przebudowy trzech dworców kolejowych w naszym regionie. Za niepełna trzy lata mają rozpocząć się prace, celem których będzie diametralna zmiana oblicza dworców w Czechowicach-Dziedzicach, Zebrzydowicach i Zwardoniu. Dzisiaj szerzej o zmianach na pierwszym z tych obiektów, bo też zakres prac zapowiada się tu największy.


Polskie Linie Kolejowe pozyskały już decyzje środowiskowe niezbędne do modernizacji stacji w Czechowicach Dziedzicach i Zwardoniu. Do końca roku planują otrzymać również niezbędne pozwolenia na realizację prac w Zebrzydowicach. Dokumentacja przetargowa ma być skompletowana w sierpniu przyszłego roku. Przebudowa obiektów ma rozpocząć się w 2018.

Inwestor prowadzi także prace nad przygotowaniem wniosków  do decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowych. Wykonawca dokonał już podziału działek i wystąpił do organów władz o opinie do planowanego przedsięwzięcia. Pozyskanie tych decyzji planuje się na połowę 2016 r.

W Czechowicach-Dziedzicach zakres prac będzie największy. Z kilku powodów. Kolej dotarła tutaj wraz z budową dzisiejszego ciągu linii 93 Zebrzydowice – Trzebinia. Dopiero potem dobudowano korytarz dzisiejszej linii nr 139 Katowice – Bielsko-Biała – Zwardoń. Dzisiaj ten drugi szlak to jedna z najbardziej prestiżowych i uczęszczanych linii kolejowych w województwie. I choć ciągle jest remontowana, to wiadomo, że po zakończeniu obecnych prac na tym szlaku, to pociągi dojeżdżające do Czechowic zarówno od Bielska-Białej jak i Katowic ostatnie kilkaset metrów przed wjazdem w perony pokonywać będą nadal z prędkością około 40 km/h. Także dlatego, że infrastruktura tutaj jest w okropnym stanie technicznym. I właśnie to ma zostać przebudowane równocześnie z remontem dworca.

Dlatego inwestor zakłada, że po modernizacji pociągi będą poruszać się w okolicy z prędkością 160 km h, wraz z dopuszczalnymi ograniczeniami do 80 -120 km. Sama przebudowa stacji obejmie wspomniane uproszczenie układu torowego, wydłużone zostaną tory stacyjne. Zlikwidowana zostanie część zbędnej infrastruktury, m. in. zostaną zlikwidowane niektóre tory boczne. Podróżni otrzymają do dyspozycji nowoczesne, zadaszone perony, wraz z nowoczesnym systemem obsługi elektronicznej. Największym zyskiem zarówno dla pasażerów jak i w ogóle mieszkańców miasta, wydaje się być plan budowy podziemnego przejścia łączącego perony z ul. Hutniczą i z ul. Kolejową, czyli dwoma podzielonymi dotychczas częściami Czechowic-Dziedzic.

Zmierzające prace przygotowawcze prowadzone są w ramach projektu POIiŚ 7.1 – 2.2 „Studium wykonalności
– dokumentacja przedprojektowa dla „Modernizacji linii kolejowej E65/CE65 na odcinku Grodzisk Mazowiecki – Kraków/Katowice – Zwardoń/Zebrzydowice – granica państwa, stacje kolejowe: Czechowice Dziedzice, Zebrzydowice, Zwardoń”. Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *