Technologiczne innowacje na kolei od 2017

Zdjęcie: PKP PLK S.A.
Fot: PKP PLK S.A.

Innowacyjne systemy informatyczne, ograniczenie wpływu kolei na środowisko, sprawniejsze utrzymanie i modernizacja infrastruktury oraz poprawa bezpieczeństwa i komfortu podróżnych. To główne założenia programu badawczego Polskich Linii Kolejowych i Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Na realizację najlepszych projektów badawczo – rozwojowych NBCR i PKP PLK przeznaczą 50 mln zł. Porozumienie o współpracy zostało podpisane w czwartek, 22 października.


Stworzenie nowoczesnego systemu transportu na obszarze Polski jest możliwe wyłącznie przy wykorzystywaniu najnowszych rozwiązań i technologii. Pomogą w tym prace badawczo-rozwojowe realizowane przez polskich naukowców i przedsiębiorców – powiedział prof. Krzysztof Jan Kurzydłowski, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. nieustannie dążą do zapewnienia najlepszych warunków obsługi pasażerów oraz sprawnego przewozu towarów. Zrealizowane w ramach wspólnej inicjatywy prace badawczo-rozwojowe pozwolą na poprawę stanu sieci linii kolejowych i zwiększenie roli tego rodzaju transportu.

Stawiamy na polską myśl techniczną. Na naszych uczelniach jest mnóstwo zdolnych i cenionych inżynierów – czas, żeby ich dobre pomysły trafiły na kolej. Po raz pierwszy uruchamiamy w Polsce tak duży program badawczy o wartości 50 mln zł, dotyczący wyłącznie infrastruktury kolejowej. Rozwiązania, wypracowane w ramach wspólnego przedsięwzięcia PLK i NCBR, zapewnią lepszą obsługę podróżnych oraz bezpieczniejszy i bardziej przyjazny środowisku naturalnemu transport. Program inicjujemy równocześnie z prowadzonym już największym w historii programem inwestycyjnym, w ramach którego, do 2023 zainwestujemy w polską kolej 67 mld zł – stwierdził Andrzej Filip Wojciechowski, prezes zarządu PKP PLK.

Opierająca się na modelu otwartej innowacji inicjatywa oznacza, że w konkursie propozycje projektów odpowiadających na potrzeby PKP PLK zgłaszać będą jednostki naukowe, uczelnie oraz firmy z branży kolejowej. W planach jest dofinansowanie projektów B+R, które pozwolą rozwiązać m.in. problemy związane z powstawaniem hałasu przy przewozach kolejowych. Projekty obejmują także kwestie związane z lepszym dostosowaniem do potrzeb podróżnych infrastruktury przystanków i stacji oraz zabezpieczeniem elementów wyposażenia. Spółka chce także pozyskać rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo w prowadzeniu ruchu pociągów i zoptymalizować proces utrzymania oraz modernizacji infrastruktury kolejowej.

Pierwszy konkurs zostanie ogłoszony w przyszłym roku. Wdrożenie opracowanych rozwiązań ruszy w 2017 roku.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *