Kolej jest tu niezbędna

Jedną ze spraw nowej komisji powinno być wyjaśnienie zakresu remontu peronów na stacji Cieszyn, bo od wczoraj zaczęto na peronie 2 układanie takich oto płyt mających stanowić nawierzchcnię docelową na platformie. Według niedawnych zapewnień zarządcy infrastruktury struktury nie tak to miało wyglądać po remoncie
Jednym z zajęć nowej komisji powinno być wyjaśnienie zakresu remontu peronów na stacji Cieszyn, bo od wczoraj (piątek) zaczęto na peronie 2 układanie takich oto płyt, mających stanowić nawierzchnię docelową na platformie. Według niedawnych zapewnień zarządcy infrastruktury struktury – nie tak to ma wyglądać po remoncie

– Dziś wszyscy mówimy głośno, że kolej na Śląsku Cieszyńskim jest niezbędnym środkiem transportu zbiorowego dla mieszkańców i trzeba uczynić wszystko co możliwe, aby już w nowoczesnej formie funkcjonowała tutaj łącząc powiat cieszyński z resztą naszego kraju i nie tylko… – mówi Janusz Król, starosta cieszyński o przyszłości tego środka transportu w naszym regionie. W poniedziałek, w Cieszynie, zbierze się po raz pierwszy od powołania do życia Komisja ds. transportu kolejowego na Śląsku Cieszyńskim, mająca zajmować się zagadnieniami ogólnie związanymi z koleją na terenie powiatu, nie tylko z przyszłością linii 190. Na jej czele stoi właśnie cieszyński starosta, stąd pozwoliliśmy sobie zapytać go o jego wizję działalności tej struktury.


Silesia Info Transport: Jakie było pierwsze wrażenie Pana po wyborze na starostę, gdy otrzymał Pan informacje na temat starań samorządowców i organizacji społecznych o powrót pociągów na linię z Cieszyna do Bielska. Mrzonki miłośników kolei, czy walka o realizację potrzeb mieszkańców powiatu?

Janusz Król: Muszę przyznać, że początkowo byłem nieco sceptycznie nastawiony do sprawy przywrócenia połączenia kolejowego Cieszyna z Bielskiem-Białą. Jednak nie dlatego, że nie dostrzegałem potrzeby przywrócenia tego połączenia, lecz z powodu dotychczasowej polityki PKP i PLK. Po przeanalizowaniu dotychczasowych działań i lekturze korespondencji można stwierdzić, że mimo tak wielu prób zainteresowania tematem decydentów nie udało się ruszyć z miejsca. W momencie gdy udało się zjednoczyć siły wielu środowisk, które zaczęły w tej sprawie mówić jednym głosem, zastał on zauważony w instytucjach decyzyjnych: w PKP PLK czy w Urzędzie Marszałkowskim. Dziś wszyscy mówimy głośno, że kolej na Śląsku Cieszyńskim jest niezbędnym środkiem transportu zbiorowego dla mieszkańców i trzeba uczynić wszystko co możliwe, aby już w nowoczesnej formie funkcjonowała tutaj łącząc powiat cieszyński z resztą naszego kraju i nie tylko…

Silesia Info Transport: Czy uważa Pan, że warto było objąć nadzór nad inicjatywą, która sprawiła, że do starań o linię 190 przyłączyły się wszystkie samorządy, a sposób prowadzenia tej działalności w ogólnopolskich wydawnictwach i portalach branżowych jest podawany jako doskonały przykład połączenia zapału miłośników z możliwościami prawnymi i organizacyjnymi samorządów? Jakie korzyści może mieć z tego region?

Janusz Król: Kontynuacja starań samorządów oraz środowisk działających na rzecz rewitalizacji linii kolejowej 190 (Cieszyn – Bielsko-Biała) doprowadziła do utworzenia Komisji ds. transportu kolejowego Śląska Cieszyńskiego. W skład komisji weszli przedstawiciele samorządów z powiatu cieszyńskiego, powiatu bielskiego, Miasta Bielsko-Biała, sympatycy kolei, przedstawiciele stowarzyszenia „Kolej na Śląsk”.

Powiat Cieszyński jest organizatorem publicznego transportu zbiorowego. Zadania z tym związane wykonuje starosta i w naturalny sposób Komisja znalazła siedzibę w Starostwie Powiatowym w Cieszynie. Uważam, że nowoczesna kolei przyniesie naszemu regionowi wiele korzyści, przede wszystkim jednak pozwoli nam to uniknąć marginalizacji. Posiadanie połączeń kolejowych w dzisiejszych czasach wyróżnia region – nobilituje go, daje możliwości, których transport kołowy zapewnić nie może. Jestem przekonany, że spotkania komisji, ogromne zaangażowanie samorządowców, parlamentarzystów ludzi oddanych sprawie przyniesie upragniony efekt w postaci nowoczesnej infrastruktury kolejowej na Śląsku Cieszyńskim. Będziemy w tej sprawie nadal systematycznie, z determinacją działać w szerokim gronie.

3 komentarze

  1. Pierwszą rzeczą którą trzeba wyjaśnić to prowadzony obecnie remont peronów.To co tam niby się remontuje to katastrofa,nowy peron nie spełnia norm jakie obowiązują obecnie w Polsce.Z tego co wiem wysokość peronów powinna wynosić co najmniej 55 cm od główki szyny,nie mówiąc o takich rzeczach jak materiał antypoślizgowy nawierzchni,pas oddzielający krawędź peronu innym kolorem,czy wyczuwalne oznakowanie na tymże pasie dla niewidomych.Tych szczegółów jest zresztą więcej,wszystko można znaleźć w internecie.Przypominam że od grudnia mają do Cieszyna przyjeżdżać pociągi z Czech,tak więc perony powinny spełniać wymogi UE.Jeszcze jest trochę czasu żeby wszystko poprawić,nie odwalajmy kolejnej chałtury!!!Władze miasta i powiatu MUSZĄ ZAREAGOWAĆ,INACZEJ BĘDZIE JAK Z DWORCEM PKSu!!!Panowie z Ratusza i Starostwa macie pole do popisu,nie dajcie sobą manipulować i wciskać kit Panom z PLK.Zobaczcie jak remontuje się infrastrukturę kolejową w Polsce,jakie powstają nie tylko wielkie dworce ale i małe stacyjki,jak wyglądają nowe perony np. we Władysławowie czy na Helu.

  2. Jeśli chodzi o dobre przykłady rozwiązań peronów na stacjach, to nie trzeba sięgać aż na Hel, wystarczyć pojechać do Goczałkowic.

  3. Zabrzeg Czarnolesie i inne. Tu po porostu na Cieszynie ktoś bez imienny trzyma łapę aby było źle, Cieszyniacy i władze to ciepłe kluchy, brak im twardych decyzji, ktoś kasę zbija za pseudo remonty a Cieszyn na to bez karnie patrzy.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *