Intercity chce wydać prawie 2 miliardy

Wagon Combi wg wizualizacji PKP Intercity
Wagon Combi wg wizualizacji PKP Intercity

PKP Intercity zapowiada nową falę inwestycji. Spółka wyda 1,8 mld zł na modernizacje około 400 wagonów, 60 lokomotyw i nowoczesne zaplecza do ich serwisowania. W efekcie wzrośnie komfort podróży pasażerów i poprawią się warunki pracy personelu kolejowego. Środki na ten cel pochodzą od PKP S.A., ponieważ właściciel narodowego przewoźnika postanowił dokapitalizować spółkę kwotą miliarda złotych oraz z nowej perspektywy unijnej i wkładu własnego przewoźnika.


– Pasażerowie wracają na kolej m.in. ze względu na rosnący komfort podróży, uzyskany dzięki inwestycjom. Wydaliśmy na ten cel już kilka miliardów złotych. Dzięki środkom przekazanym przez
PKP S.A. zmodernizujemy około 400 wagonów, 60 lokomotyw i zaplecza do ich serwisowania – mówi Jacek Leonkiewicz, prezes zarządu PKP Intercity.

Znaczna część pieniędzy – 1,4 mld zł – zostanie przeznaczona na odnowę parku taborowego. Modernizacja zakłada kompletną przebudowę blisko 400 pojazdów starego typu, w efekcie której powstaną nowoczesne wagony przedziałowe, bezprzedziałowe, restauracyjne oraz wielofunkcyjne, tzw. Combi.

– (…)  w procesie projektowania uwzględnimy rozwiązania dla rodzin, osób o ograniczonej mobilności, podróżnych z dużym bagażem czy rowerzystów.  W wagonach pojawią się np. ekrany do wyświetlania bajek, specjalne foteliki, tablice do rysowania czy urządzenia umożliwiające podgrzanie posiłku dzieciom – deklaruje J. Leonkiewicz.

Wagony będą kursować w ramach kategorii EIC oraz IC, na trasach krajowych i międzynarodowych, gwarantując klientom jednolity standard usług. Pojawią się m.in. na liniach: Wrocław – Katowice – Kielce – Lublin, Szczecin – Trójmiasto – Olsztyn, Berlin – Poznań – Warszawa czy Gdynia – Warszawa – Katowice – Wiedeń.

Tłustym drukiem zaznaczyliśmy relacje dotyczące naszego regionu. W pierwszym przypadku mówimy o dzisiejszych pociągach TLK Bolko, TLK Sztygar i TLK Morcinek, a od nowego rozkładu do tego grona dołączy TLK Godula z Gliwic do Lublina. Druga zaznaczona relacja to dzisiejsze pociągi EIC Polonia (Warszawa – Wiedeń) i EIC Sobieski (Gdynia – Wiedeń)

Zmiany obejmą także flotę około 60 lokomotyw. Ich zakres dotyczy m.in. podniesienia poziomu bezpieczeństwa i wdrożenia rozwiązań obniżających koszty utrzymania, a także zwiększenia prędkości ze 125 do 160 km/h. Poprawie ulegną również warunki pracy maszynistów, np. dzięki instalacji klimatyzacji w kabinach. Wszystko wskazuje, że w tym punkcie mowa o hurtowej modernizacji lokomotyw EP i EU 07.

Kolejną częścią składową tej wielkiej inwestycji mają być remonty 9 stacji serwisowych. Mają one pochłonąć 400 mln zł. Nowoczesne obiekty pojawią się w: Warszawie, Lublinie, Kołobrzegu, Białymstoku, Szczecinie, Krakowie (2), Poznaniu i Wrocławiu. Poprawa infrastruktury do utrzymania pociągów usprawni pracę obsługi technicznej oraz wykluczy część ryzyk związanych z realizacją rozkładu jazdy, np. poprzez montaż urządzeń do podgrzewania rozjazdów w zimie.

Przewidziane rozwiązania będą również przyjazne środowisku. Wśród nich są np. całoroczna myjnia z zamkniętym obiegiem wody, system do zbierania i uzdatniania deszczówki oraz panele solarne.

PKP Intercity zapowiada, że pierwsze przetargi zostaną ogłoszone na przełomie października i listopada.

One comment

  1. Szkoda, że właściciel dofinansowuje tylko swojego przewoźnika. Lepiej byłoby, gdyby część tej kwoty dorzucił swojemu nadzorcy infrastruktury, żeby ten mógł sfinansować utrzymanie w ruchu linii lokalnych takich jak np. Bielsko-Biała -Cieszyn, które wcześniej totalnie zaniedbał, a teraz tłumaczy zainteresowanym, że ta lina ma małe znaczenie użytkowe. Sieć kolejowa nie składa się tylko z głównych linii po których chce szybko jeździć IC. Ważna jest gęstość i dostępność kolei, a o tym PKP zapomina.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *