Urząd chce kontrolować jakość

Urząd Marszałkowski w Poznaniu podjął starania o jak najszybsze wycofanie przestarzałego taboru ze połączeń, które opłaca
Urząd Marszałkowski w Poznaniu podjął starania o jak najszybsze wycofanie przestarzałego taboru ze połączeń, które opłaca

W województwie wielkopolskim nie może jeździć przewoźnik z przestarzałym taborem. Nie pozwolimy, żeby wjeżdżał tu jakiś złom – zapowiada Jerzy Kriger, dyrektor departamentu transportu w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego. To zapowiedź rewolucji. Wicemarszałek Wojciech Jankowiak kilka lat temu zapowiadał nową jakość na kolei w całym województwie. Teraz urzędnicy mają konkretny plan. Wielkopolska to nie nasz rejon, ale chcemy pokazać jak w innych częściach Polski dąży się do tego, by kolej stała się nowoczesnym środkiem transportu dla lokalnej społeczności.


Za kilka miesięcy władze województwa wielkopolskiego mają ogłosić przetarg na 10-12 nowych pociągów. Będą kosztować ok. 370 mln zł. Według urzędu to jednak jeszcze nie koniec – za cztery lata z Wielkopolski mają całkowicie zniknąć stare pojazdy. Dziś nowe pociągi jeżdżą tylko w barwach Kolei Wielkopolskich. To 22 sztuki pociągów Elf. Spotkać je można na trasach z Poznania do Kutna, Zbąszynka i Gniezna. Ten sam przewoźnik na liniach do Wągrowca i Wolsztyna dysponuje też nowoczesnymi szynobusami.

Na pozostałych trasach nadal jeżdżą Przewozy Regionalne. Spółka od lat zmaga się z długami i przestarzałym taborem. Średni wiek ich pociągów to blisko 40 lat.

Jak było wyżej plany modernizacji taboru w Wielkopolsce mogą budzić uznanie. Pojawią się nowe pociągi w liczbie 10 – 12 sztuk, w standardzie podobnym do posiadanych elfów, tyle że dłuższych. 260 mln zł jest przewidywane na ten cel jako dotacja z UE. Reszta z budżetu województwa. Ponadto, pięć starszych składów typu EN57 przejdzie gruntowną modernizację. To pociągi, które samorząd kupił kilka lat temu. Siedem z nich przeszło już modernizację i jeździ dziś w barwach KW. Koszt kolejnych pięciu to ok. 40 mln zł. Prawdopodobnie KW wykupią też cztery szynobusy typu Link, które kilka miesięcy temu wydzierżawiły od Pesy. Koszt – ok. 40-45 mln zł.

Dzięki temu KW będą miały wystarczający tabor, żeby obsługiwać większość połączeń regionalnych. Nowe pociągi trafią na zmodernizowane linie w kierunku Wrocławia (połączenia do Kościana, Leszna, Rawicza) i w stronę Szczecina (do Krzyża). Starsze, ale odnowione pociągi, mogą jeździć 120-130 km na godz. Dlatego trafią na nieco wolniejsze trasy m.in. do Piły (choć tu też ogłoszono już przetarg na modernizację szlaku i podniesienie prędkości) oraz do Jarocina i Ostrowa Wlkp.

Przewozy Regionalne mają obsługiwać połączenia do innych województw, jednak władze województwa już dzisiaj zapowiadają starania o to, by na tych trasach przewoźnik podstawiał jak najnowocześniejszy tabor,  a stare składy mają zniknąć z torów. Taki warunek stawia UMWW – bo to samorząd województwa płaci PR za uruchamianie pociągów.

Nasuwa się pytanie. Czy władze naszego województwa nie mogą opracować takiego planu modernizacji taboru poruszającego się po naszych torach. Z doświadczenia wiemy, że wbrew pozorom, jakość i wiek pociągów jest jedną z najważniejszych, jeśli nie najważniejszą, przesłanką do wyboru tego środka komunikacji w drodze do pracy lub szkoły. Płacąc ze realizację połączeń, Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego ma chyba prawo oczekiwać od przewoźnika spełnienia pewnych, jasno określonych warunków. Przykład Wielkopolski pokazuje, że próba wpływu na to, w jakich warunkach są realizowane przewozy, nie jest wielką sztuką. Trzeba tylko spróbować.

2 komentarze

  1. A u nas też miało być fajnie. W zeszłym roku zapowiadano przetargi, w tym na składy piętrowe na S1, a także wycofanie wszystkich starych kibli do 2020. Coś w tej materii w ogóle ruszyło?

    1. Składów piętrowych nie będzie na pewno.
      EN57, tzw. kible będą wycofywane wraz z dostawami nowych EZT. Kiedy to nastąpi? Ciężko stwierdzić… wszyscy czekamy obecnie na ogłoszenie wspólnego przetargu na tabor przez KŚ i UMWŚ.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *