Czego Pendolino z Dartem widzieć nie powinni

Tak wygląda dzisiaj peron na przystanku Katowice Załęże
Tak wygląda dzisiaj peron na przystanku Katowice Załęże

Jeszcze rok temu nikt nie przypuszczał, że za 12 miesięcy miano najmniej reprezentacyjnego dworca czy przystanku kolejowego w Katowicach będzie dzierżył ten w Piotrowicach. Rozmach w jakim odnowiono lub odnawia się pozostałe przystanki w mieście musi budzić uznanie. W ciągu roku zupełnie swój oblicze zmieniły Brynów i Załęże, bardzo fajnie po remoncie prezentuje się dworzec w Ligocie. Wkrótce do grona przyjaznych podróżnym dołączą Szopienice i Podlesie.


Katowice

Główny dworzec kolejowy jest postrzegany jako nowoczesny i funkcjonalny. Przypomnijmy, że prace ukończono w roku 2013 i pozostaje jedynie kwestia, o czym wspominaliśmy kilka dni temu, przebudowy starego budynku od strony Placu Oddziałów Młodzieży Powstańczej oraz rewitalizacja samego placu. PKP deklaruje, że w ciągu najbliższych pięciu lat i tutaj zobaczymy odmianę.

Katowice Ligota

Również kilka dni temu zakończyła się trwająca kilka miesięcy modernizacja i dla podróżnych stworzono całkiem dogodne warunki, szczególnie do oczekiwania na pociąg w przypadku zimna i opadów. Odnowione wiaty peronowe również sprawiają solidne wrażenie. Odkryliśmy prawdopodobny jeden mankament i wysłaliśmy zapytania do specjalistów i jeśli oni potwierdzą nasze spostrzeżenia to w przyszłym tygodniu postaramy się wyklarować w czym rzecz. Generalnie jednak, w katowickiej hierarchii, dworzec numer dwa jest odnowiony i można korzystać z niego bez obaw.

Katowice Brynów

Odnowiony kompleksowo rok temu i choć były problemy z należytym ułożeniem kostki na peronach i z odwodnieniem, to po zgłoszonych poprawkach obiekt funkcjonuje należycie, choć naszym zdaniem to przystanek, z którego w Katowicach korzysta najmniej podróżnych.

Katowice Załęże

Jeszcze rok temu strach było zbliżyć się do niego, a już myśl o ewentualnym skorzystaniu z niego budziła dreszcze. Ale i tu wraz z remontem fragmentu linii 137 pomiędzy Katowicami i Gliwicami rozpoczęły się zmiany, które w przypadku tego przystanku należy określić jako znaczne bądź bardzo znaczne. Godziny dzielą nas od zakończenia prac i Katowice otrzymają kolejny odnowiony i funkcjonalny przystanek kolejowy. Zakładamy, że znacznie wzrośnie tutaj liczba pasażerów, przecież w pobliżu mamy największe, kiedyś niemal otoczone kultem, skupienie drobnego i hurtowego handlu w naszym rejonie czemu wiele osób przyjeżdża tam na zakupy. Również bez samochodu. Ponadto okolica zaczęła się dość dynamicznie rozwijać i jeśli można było mieć wątpliwości co do roli przystanku na Załężu, to teraz nie ma wątpliwości, że jest on potrzebny.

Katowice Zawodzie (kiedyś Bogucice)

Od kilku lat utrzymywany w należytym stanie i, co ciekawe, wszystkie naprawy i ubytki uzupełniane były i są na bieżąco. Jak mówi młodzież: „szału ni ma”, ale zastrzeżeń też jest niewiele. Tutaj najważniejszym zadaniem na najbliższe lata jest konieczność połączenia przystanku ciągami komunikacyjnymi z mającym powstać nieopodal centrum przesiadkowym dla komunikacji miejskiej.

Katowice Szopienice Południowe i Katowice Podlesie

W obu miejscach rozpoczął się właśnie remont i wymiana nawierzchni peronów. Może zaskakiwać szczególnie w tym drugim miejscu, ale na tym przystanku notuje się coraz większy wzrost liczby podróżnych dostrzegających fakt, że od grudnia podróż pociągiem z tego miejsca do centrum miasta potrwa jedynie 13 minut, o czym w przypadku samochodu można tylko pomarzyć. Remont dworca w Szopienicach również cieszy, wszak to jedna z największych dzielnic miasta i również i tam podróżni mają prawo oczekiwać przyzwoitego standardu.

No i Katowice Piotrowice

Właśnie trwa dramatyczny spadek tego miejsca w rankingu katowickich dworców i przystanków, spadek na sam dół. Rzecz jeszcze niedawno całkiem nie do pomyślenia dla tych, którzy widzieli stan przystanku na Załężu czy dworca na Ligocie. Co więcej, w Piotrowicach rok temu wymieniono krawędzie peronowe, wymalowano zadaszenie oraz odnowiono kładkę pomiędzy peronami, ale okazuje się, że nawet sami autorzy tych zmian z PKP PLK S.A., nie przewidywali takiego rozwoju sytuacji.

Ta kosmetyka z tamtego okresu podniosła standard korzystania z tego przystanku, ale wtedy nikt nie przewidywał, że znajdzie się aż tyle pieniędzy na remonty przystanków na ten rok. Ponieważ środków starcza nie ograniczamy się już wyłącznie do kosmetyki, stąd zakres prac na każdym przystanku aktualnie jest robiony w zdecydowanie większym zakresie – mówi Jacek Karniewski z zespołu prasowego PKP PLK S.A.

Ze swej strony informujemy, że dołożymy wszelkich starań by niedolę piotrowickiego dworca zmienić. Z tego co powszechnie wiadomo pieniędzy na takie inwestycje ma być w budżecie zarządcy infrastruktury jeszcze więcej. A my od siebie dodamy tylko, że od połowy grudnia będzie przez Piotrowice przejeżdżał sześć razy dziennie pociąg ED250 oraz, jeszcze nie wiadomo ile (najprawdopodobniej cztery razy a w weekendy sześć) ED 161 i nie wypada, by takie miejsce pasażerowie z okien tych nowoczesnych pociągów oglądali.

2 komentarze

  1. „i nie wypada, by takie miejsce pasażerowie z okien tych nowoczesnych pociągów oglądali”

    …ale już z pozostałych pociągów mogliby? 🙂 Nie przesadzajcie z tym zachwytem pendolino i dartami, dworce remontuje się dla pasażerów którzy z nich korzystają, a nie tych którzy oglądają je z okna przejeżdżającego składu.

    1. Dziękujemy za komentarz, jednak zostaniemy przy swoim stanowisku, że zdecydowana większość remontów jest robiona pod ten nowy tabor. Najlepszy przykład to linia z Częstochowy do Lublińca gdzie piękne nowe przystanki czekają na pociągi, które pojawią się dopiero od grudnia, chociaż Pendolino jeździ tam już 10 miesięcy i na żadnym z nich się nigdy nie zatrzyma. Dlatego pasażerowie korzystający z przystanków na których Pendolino i Dart się nigdy nie zatrzymają i tak odnoszą korzyści z pojawienia się nowoczesnej floty. Zapraszamy do Piasku czy Goczałkowic-Zdroju – to najlepsze przykłady, które należy wręcz pokazywać a zrobiono je dlaczego że cała linia 139 jest remontowana na potrzeby nowoczesnego taboru. Pozdrawiamy

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *