Barwy wojewódzkie czy śląskie

PKM Katowice
PKM Katowice
Komisja Rozwoju Związku przy KZK GOP zaproponowała ostatnio, by w przyszłości wszystkie pojazdy jeżdżące na zlecenie tego operatora były wymalowane w niebiesko-żółte barwy. Ten zabieg ma na celu podkreślić fakt, że związek i przewoźnicy realizujący jego zlecenia utożsamiają się z regionem czy barwami województwa. Pomysł słuszny, jednak problemów z jego realizacją będzie bez liku, jeśli w ogóle uda się go wcielić w życie.


Idea jest jak najbardziej słuszna. Praktycznie każdy przewoźnik realizujący kursy autobusowe w naszym regionie (a jest ich grubo powyżej 20) na zlecenie KZK GOP ma swoje „malowania zakładowe”. Są też i tacy, którzy w ogóle nie przywiązują do tego wagi. Wożą nas więc autobusy zielone, biało-niebieskie a dominującą barwą, szczególnie w gronie firm prywatnych, stała się ostatnio biel. Brak wymogu posiadania przez pojazd określonego schematu barw występuje już chyba tylko w naszym regionie.

W innych dużych ośrodkach takich jak Warszawa czy Poznań bez względu na ilość przewoźników, którzy obsługują dany region swoimi autobusami obowiązuje jeden wzór wyglądu pojazdów gdy chodzi o kolor. U nas występują wszystkie możliwe barwy. Najbliżej „pragnień” KZK GOP są autobusy PKM Gliwice i PKM Katowice, które, choć różne odcienie, malują swoje autobusy na żółto i trzeba przyznać, że ten kolor wpisał się już w koloryt obu miast. 

Zupełnie z drugiej strony są biało-czerwone autobusy PKM Sosnowiec. I tutaj będzie największy problem z realizacją pomysłu w sprawie jednolitych żółto-niebieskich barw dla pojazdów realizujących zlecenia KZK GOP. Po pierwsze, niebieski i żółty to kolor województwa śląskiego, ale nie ma to żadnego znaczenia w Sosnowcu, gdyż próba „przemalowania” pojazdów tamtejszego PKM zostanie odebrana jako kolejne narzucanie Zagłębiu śląskich rozwiązań. I w tym temacie może czekać nas długa i wyczerpująca batalia. Na pewno także przewoźnicy powołają się na argument kosztów operacji dostosowania barw wszystkich autobusów. Co prawda, Komisja Rozwoju Związku mówi o autobusach, które mają zostać dopiero zakupione, ale trudno nie zadać pytania, jak pomalować autobus w przypadku generalnego remontu.

Pomysł KRZ, jest warty poparcia, choćby dlatego, że może znacznie podnieść estetykę taboru województwa śląskiego. Może więc na początek wprowadzić kolor żółty jako kolor obowiązujący na wszystkich pojazdach. Oczywiście, nikt nie chce, by wszystkie autobusy stały się nagle całe żółte, ale wymaganie by burta autobusu musiała mieć np. 25 procent tego koloru byłoby formą próby i wiarygodnym sondażem, czy warto z tym pomysłem „walczyć” dalej. 

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *