Cięcia z Małopolski

Jakość i ilość połączeń pomiędzy Katowicami a Krakowem nie ma zastrzeżeń ze strony UMWM
Do jakości i ilości połączeń pomiędzy Katowicami a Krakowem nie ma zastrzeżeń ze strony UMWM

„W rozkładzie jazdy 2015/2016 na tych liniach planowane jest wprowadzenie następujących ograniczeń w stosunku do RJP 2014/2015: zmniejszenie liczby pociągów o 3 pary, w tym 1 relacji Katowice – Kielce, 2 relacji Katowice – Sędziszów i 3 relacji Sędziszów – Katowice; zmniejszenie liczby pociągów o 2,5 pary, w tym 1 relacji Kraków – Krynica, 1 relacji Kraków – Nowy Sącz, relacji Krynica – Kraków, 2 relacji Nowy Sącz – Tarnów. W rozkładzie jazdy utrzymany zostanie weekendowy pociąg Radziejowa kursujący na trasie Kraków – Nowy Sącz” – poinformowało biuro prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.


Publikujemy komunikat urzędu marszałkowskiego sąsiednego województwa w całości, choć oczywiście najbardziej interesuje nas pierwsza jego część, mówiąca o likwidacji połączeń pasażerskich na linii 62, po której kursują pociągi z Katowic do Sędziszowa i Kielc. Nie wnikamy, jakie są powody tej decyzji, dla nas najbardziej zastanawiające jest to, co stanie się z ruchem pasażerskim na szlaku, o który Świetokrzyski Zaklad Przewozów Regionalnych w roku 2012 stoczył prawdziwy bój, ktory rozstrzygał się na szczeblach marszałkowskich, by tej linii nie dawać wtedy we władanie Kolejom Śląskim. Do grudniowych wydarzeń nie będziemy wracać, natomiast po całym zamieszaniu PR natychmiast przejęły te kursy i taki stan trwa do dziś. Rozwiązanie to uznano za najlepsze wobec aktualnych możliwości wszystkich przewoźników.Warto pamiętać, że rozmawiamy o siedmiu parach pociągów dziennie relacji Katowice – Kielce/Sędziszów. Ich struktura jest dość prosta. Rankiem jest więcej pociągów jest w kierunku Katowic (nawet co godzinę), po południu w kierunku odwrotnym. To dobitnie pokazuje, komu powinno bardziej zależeć na tym, by na czas dowieżć ludzi do pracy w Katowicach i okolicznych miejscowościach.

Największym paradoksem jest jednak to, że na linii 62 prowadzone są aktualnie intesywne prace remontowe mające sprawić, że właśnie od wejścia w życie nowego rozkładu, parametry przemieszczania się po tym szlaku znacznie się poprawią. Powinno więc zdarzyć się odwrotnie, że przewoźnicy powinni podjąć próby rozszserzenia oferty. Tymczasem mamy zupełnie odwrotny zakres działania, mający na celu „pozbycie” się pasażerów. A może gdzieś, w ktorymś z przepastnych biur Kolei Śląskich, znajdzie się ktoś, kto zastanowi się nad uzupełnieniem przez tego przewoźnika znikających połączeń kilkoma relacjami Katowice/Sosnowiec Główny – Bukowno/Olkusz?

One comment

  1. Cieszę się że zainteresowaliście się linią 62. Bzdurą jest to co Marszałek Sowa mówi o niskiej rentowności i rosnącym deficycie, skoro rozkład jazdy nie jest ułożony do potrzeb podróżnych. Wiem bo jeżdżę często po tej linii. Niech Marszałek Sowa przejedzie się może tą linią kolejową i zobaczy
    jaka jest rentowność tej linii np.rano o 7-8. 3 pary pociągów to stanowczo za mało na tą linię, na odcinku
    Bukowno-Tunel jest mnóstwo osób, którzy nie mają żadnej możliwości wydostać się ze wsi jak
    tylko pociągiem. Jeśli pociągi mają mieć 100% frekwencję to 7-10 par w zupełności wystarczy by
    przy wyremontowanej linii walczyć z busami. Ponieważ bardzo długo jeżdżę tymi pociągami i mieszkam przy linii 62, interesuję się tą linią i lubię analizować rozkłady jazdy. I tak analizując najlepszy rozkład z lat 90, którzy utrzymywał się kilka lat: z Katowic pociągi powinny odjeżdżać o:
    5:50,6:45,7:40,10:20,12:20,14:20,16:20,18:10,20:05,22:20 zaś z Sędziszowa:
    3:13,4:38,5:27,6:35,8:10,11:14,13:30,16:00,17:49,19:04 jeśli tak miałby wyglądać rozkład jazdy
    to ranna, popołudniowa i nocna zmiana ma czym dojechać z/do pracy, jak również uczniowie dojadą
    spokojnie z/do szkół. Dodam, że pociągi w latach 90tych były obsadzane 3*EN57, a po 2000 roku zdarzało się często 2*EN57. Z góry dziękuje za wypowiedź, mam nadzieję że może chociaż Koleje Śląskie powalczą o te połączenia i uzupełnią ofertę 🙂 Trzymam kciuki, naprawdę warto walczyć o tą linię, bo widzę po remoncie, że nabiera prędkości i komfortu

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *