Program bez lotniska (cz. 2)

Dworzec kolejowy w Gliwicach jest remontowany przy wykorzystywaniu środków z UE
Dworzec kolejowy w Gliwicach jest remontowany przy wykorzystywaniu środków z UE

Rząd dwa dwa dni temu przyjął Krajowy Program Kolejowy. To dokument otwierający drogę do wielkich inwestycji w infrastrukturę kolejową w naszym kraju. Szacuje się, że do roku 2023 zostanie wydane na ten cel 67,5 mld złotych. Program gromadzi wszystkie możliwe źródła finansowania zadań kolejowych, poprzez programy unijne, które mają dostarczyć niespełna 51 mld złotych, poprzez fundusze inwestycyjne oraz, oczywiście, finansowanie takich inwestycji z budżetu państwa. Wykonawcą programu będzie PKP PLK S.A., do którego należy niespełna 93 procent, liczącej prawie 19 tysięcy kilometrów sieci kolejowej w naszym kraju. Wczoraj przedstawiliśmy główne zasady funkcjonowania KPK, dzisiaj czas na inwestycje w naszym województwie.


PROJEKTY PODSTAWOWE W RAMACH FUNDUSZY CEF I POIiŚ

Pisaliśmy kilka tygodni temu, że sztandarowymi projektami z naszego województwa będą dwie potężne inwestycje z ramach funduszu CEV, czyli zadanie nr 75 na ogólnopolskiej liście „Modernizacja linii kolejowej E 30, etap II, odcinek Zabrze – Katowice – Kraków”. Obok jest adnotacja „Projekt w części przeniesiony do realizacji w perspektywie 2014 – 2020” jednak, jak wszyscy wiemy, przebiegiem prac etapu pierwszego przy modernizacji odcinka Katowice – Kraków to zarządca infrastruktury zbyt głośno raczej chwalić się nie powinien. W każdym razie w tabelce stoi, że ten projekt ma kosztować niespełna 2,4 mld złotych. No i zadanie nr 83 , czyli, wyceniony na 4,1 mld złotych, najdroższy projekt na liście podstawowej, „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E 30 i E 65) na obszarze Śląska, etap I: linia E 65 na odc. Będzin – Katowice – Tychy – Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice”.

O szczegółach i pierwszych przymiarkach do realizacji tych zadań pisaliśmy kilka tygodni temu, teraz przyjrzyjmy się, co jeszcze znalazło się w tym wykazie a ma związek z naszym regionem. Pozycja 85 –  „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E 30 i E 65) na obszarze Śląska, etap II: linia E 630 na odc. Katowice – Chorzów Batory oraz Gliwice Łabędy”. Budżet – 400 mln zł. „Prace na linii kolejowej nr 93 na odcinku Trzebinia – Oświęcim – Czechowice-Dziedzice” to pozycja 91 w harmonogramie, a PKP PLK planuje wydać na doprowadzenie tego szlaku do normalności 438 mln złotych. Rubrykę niżej, z budżetem 300 mln złotych, znalazło się zadanie „Prace na liniach kolejowych nr 132/138/147/161/180/654/655/657/658/699 na odcinku Gliwice – Bytom – Chorzów Stary – Mysłowice Brzezinka – Oświęcim oraz Dorota – Mysłowice Brzezinka”. To program mający usprawnić przede wszystkim ruch pociągów towarowych w okolicach GOP. Na wydatki w pozycji 95 przewidziano okrągły miliard złotych, a ma to być realizacja zadania „Prace na linii C-E 65 na odc. Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo” . Śląski fragment popularnej węglówki jest nadal w fatalnym stanie i jego rewitalizacja znacznie usprawni komunikacje kolejową na odcinku Katowice – Tarnowskie Góry i dalej w kierunku Lublińca i nadmorskich portów. Nawiasem mówiąc, na tej linii prowadzone są już prace remontowe. Dzieje się to w okolicy Zduńskiej Woli czyli na razie, bardzo daleko od naszego regionu.

Wspominaliśmy też o rozpoczętych przygotowaniach do realizacji projektu, który w KPK znalazł się na miejscu 98. To „Prace na liniach kolejowych nr 140,148,157,159,173,689,691 na odcinku Chybie – Żory – Rybnik – Nędza/Turza”. Rewitalizacja ma tu kosztować 503 mln złotych. Pod numerem 101 jest wpisane „Prace na linii kolejowej nr 1 na odcinku Częstochowa – Zawiercie”. Rewitalizacja tego odcinka, liczącego nieco ponad 40 kilometrów ma kosztować 300 mln złotych. No i przedostatnia pozycja z listy podstawowej (nr 111) „Prace na liniach kolejowych nr 153,199,681,682,872 na odcinku Toszek Północ – Rudzieniec Gliwicki – Stare Koźle. Kolejna „towarówka” z proponowanym budżetem w wysokości 177 mln zł.

PROJEKTY REZERWOWE

Teraz przyjrzymy się projektom, które znalazły się na liścia zadań CEF i POIiŚ w rezerwie. Na przykład „Prace na linii kolejowej E-59 na odcinku Kędzierzyn-Koźle – Chałupki (granica państwa – poz. 127)”. Budżet przewidziany na to zadanie to 183 mln złotych. W naszym regionie odnowiona zostanie dokumentnie linia 62, która weszła w skład projektu „Prace na liniach kolejowych nr 62, 660 na odcinku Tunel – Bukowno – Sosnowiec Płd”. Na wydatki przewidziano 219,5 mln złotych.

Pozycja 135 to bardzo wyczekiwany w naszym regionie projekt „Prace na linii 139 na odcinku Czechowice-Dziedzice – Bielsko-Biała – Zwardoń (granica państwa)”. Na ewentualne prace na tym odcinku PKP PLK będzie miała do dyspozycji budżet w wysokości 352 mln zł. Dwa miejsca niżej „sklasyfikowany” został projekt „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E 30 i E 65) na obszarze Śląska, etap III: linia E 30 na odc. Chorzów Batory – Gliwice Łabędy. Sporo, bo 1,1 mld złotych, zostało przewidziane na taką ewentualność. Nasuwa to pytanie, czy te wszystkie pieniądze są potrzebne na ten odcinek, bo to już bodajże trzeci projekt obejmujący stację Chorzów Batory, Gliwice Łabędy i szlak miedzy nimi.

RPO

Tutaj będziemy mówić o projektach z Regionalnego Programu Operacyjnego, czyli projekty zgłoszone przez urzędy marszałkowskie. Śląski zgłosił takich zadań sześć, z czego tylko dwa jako podstawowe, pozostałe cztery to rezerwa. Przyjrzeliśmy się ogólnopolskiej liście, a że podlaskie jest w wykazie niedaleko śląskiego to okazało się, że z sześciu tamtejszych na liście podstawowej są… wszystkie. Przyznajemy jednak, że wysokość kwot w porównaniu do naszych projektów jest bardzo niska.

W każdym razie na miejscu pierwszym znalazł się projekt „Rewitalizacja linii kolejowych nr 694/157/190/191 Bronów – Bieniowiec – Skoczów – Goleszów – Wisła Głębce”. To nie jest niespodzianka, bo o poprawie warunków połączenia z Katowic do Wisły mówi się od lat. Przewidywany koszt modernizacji tej linii to 230,4 mln złotych. Zadanie numer dwa, pewne do realizacji to „Rewitalizacja linii kolejowych nr 140/169/179/885/138 połączenia: Orzesze Jaśkowice – Tychy – Baraniec – KWK Piast – Nowy Bieruń – Oświęcim”. Na jego realizację planowany jest wydatek w wysokości 171,2 mln złotych. Warto podkreślić, że na pierwszym odcinku od kilkunastu tygodni trwają już zaawansowane prace modernizacyjne.

W rezerwie pozostają: „Rewitalizacja linii kolejowej nr 140 Katowice Ligota – Nędza na odcinku Rybnik Towarowy – Sumina”. Planowany koszt prac – 73 mln zł. „Rewitalizacja linii kolejowej nr 117 Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona – Bielsko-Biała Główna na odcinku granica województwa – Bielsko-Biała Główna” to kolejna pozycja z naszego regionu w „poczekalni”. Koszt 56 mln zł. Na przedostatnim miejscu do wydania 84 mln złotych na realizację zadania „Rewitalizacja linii kolejowej nr 90 Zebrzydowice – Cieszyn”.

Ostatnia pozycja budzi trochę niejasności, ponieważ szlak, który została wpisany do ewentualnej rewitalizacji to linia nr 148 na odcinku Żory – Pszczyna, która właśnie przechodzi dość solidny remont, która znacznie ma polepszyć jej parametry. Nie lepiej było zaczekać kilka miesięcy i mając do dyspozycji wpisane w ten projekt dodatkowe 46 mln złotych w ramach KPK wykonano by już nie remont ale oczekiwaną modernizację. A tak, za kilka lat linia 148 po raz kolejny będzie ulepszana, natomiast w okolicy jest kilkanaście szlaków, które nie zaznały prac remontowych przynajmniej od 15 lat.

LOTNISKO ODLATUJE?

Poszperaliśmy w tym projekcie i nie udało się nam znaleźć w żadnym zestawieniu linii 182 (Zawiercie – Tarnowskie Góry), która miała być zmodernizowana w momencie rezygnacji z budowy szybkiej kolei z Katowic do lotniska w Pyrzowicach przez Piekary Śląskie. Nie nam oceniać, czy wielki projekt kolejowy do lotniska w Pyrzowicach był słuszny, czy nie. Ale jeśli się z niego zrezygnowało, to wręcz obowiązkiem było zgłoszenie do KPK projektu rewitalizacji tej linii.

Monachijskie lotnisko dzieli taki sam dystans od centrum miasta, jak odległość między lotniskiem w Pyrzowicach a centrum Katowic. W Bawarii nie funkcjonuje żadna ekspresowa linia, są natomiast dwie linie kolei regionalnej (S1 i S8), które dwoma różnymi trasami w czasie 45 – 55 minut docierają do lotniska. Kursy obsługują wszystkie miejscowości leżące po drodze, nie pomijając żadnej z nich. Modernizacja linii 182 umożliwiłaby wprowadzenie podobnego rozwiązania, gdzie z Pyrzowic zarówno przez Zawiercie (bądź z pominięciem tej stacji) lub przez Tarnowskie Góry stworzono by możliwość dotarcia do centrum Katowic w czasie nie przekraczającym 60 minut, tym bardziej, że linia nr 1 pozwalałaby osiągnąć taki czas praktycznie już dzisiaj, a ponieważ linia 131 jak było wyżej, do KPK jest wpisana, z przewidzianą dotacją na odcinek od Chorzowa Batorego do Bydgoszczy w wysokości miliarda złotych, również byłoby to możliwe do wykonania.

One comment

  1. A jak to stoi w obliczu zatwierdzonego przez województwo i fotel marszala planu transportowego??
    Tam było ujęte zdaje się, że ma być realizowane połączenie z lotniskiem właśnie z regionalnych programów operacyjnych.
    Czyli nowomowy ciąg dalszy – toż to granda i kpina z nas wszystkich.
    Życzę sobie żeby ktoś za to beknął i żeby w końcu połączenie z lotniskiem nastąpiło jak i tzw okrąg na bazie linii 182.
    No chyba, że PKP PLK zrobi to w ramach kosztów własnych :D.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *