Górnikiem do Łodzi

Pendolino nie będzie od grudnia kończył biegu w Katowicach. Trzy razy pojedzie do Bielska, dwa do Gliwic
Pendolino nie będzie od grudnia kończył biegu w Katowicach.

Zarządca infrastruktury PKP PLK S.A opublikował na swojej stronie internetowej oraz w aplikacjach mobilnych zarys rozkładu jazdy 2015/16 wszystkich przewoźników. Będzie kilka innowacji, które mogą trafić w potrzeby podróżnych, szczególnie ze strony PKP Intercity. Pendolino pojedzie między Katowicami i Warszawą pięć razy dziennie z tym, że stolica województwa nie będzie już stacją końcową dla tych relacji. Trzy składy ED 250 pojadą do Bielska-Białej, dwa do Gliwic. Pamiętajmy, że jest to, póki co, zarys nowego rozkładu. Ten harmonogram będzie możliwy do zrealizowania również pod warunkiem ukończenia wszystkich prac remontowych na najważniejszych szlakach. Po godzinie 11.30 z wyszukiwarek PKP PLK nowy rozkład… zniknął. Ciekawe na jak długo…


KOLEJE ŚLĄSKIE
Nasz regionalny przewoźnik zrobi delikatny krok do przodu, ponieważ awizowane połączenia zdają się wskazywać, że praca przewozowa nieco wzrośnie. KŚ jak już wiadomo staną się przewoźnikiem międzynarodowym, za sprawą połączeń z Katowic i Raciborza do czeskiego Bohumina. A druga nowość to powrót po dwóch sezonach składów KŚ na szlak Lubliniec – Częstochowa. Będzie to pięć par połączeń dziennie, a czas przejazdu między Lublińcem a głównym dworcem w Częstochowie wyznaczono na 37 minut.

Na dwóch najważniejszych liniach S1 i S5 przewoźnik starał się zachować takt czasowy, jednak wraz ze znacznym rozszerzeniem oferty PKP Intercity szczególnie na linii z Katowic do Bielska, powstał na kierunku południowym, w kierunku Zwardonia i Wisły spory tłok. Np. w godzinach szczytu pociągi do Tychów z Katowic (wraz z S4) będą odjeżdżać średnio co 12 minut. Generalnie do Bielska pojedziemy co godzinę w czasie 68 minut, pociągiem zatrzymującym się na wszystkich stacjach i przystankach oraz 55 minut pociągiem przyspieszonym zatrzymującym się w Katowicach Ligocie, Katowicach Piotrowicach, Tychach, Pszczynie, Goczałkowicach i Czechowicach-Dziedzicach. Większość pociągów S5 będzie kursować do Zwardonia.

Na „średnicy” sytuacja podobna. Kolejom Śląskim udało się wcisnąć pociągi do Częstochowy co godzinę, a w szczycie dodatkowe kursy do Zawiercia między stada pociągów IC, które mają tędy przemieszczać się do Gdyni, Warszawy czy Łodzi. Z drugiej strony, do Gliwic, w szczycie będziemy jeździć co pół godziny, między 10 a 13 tych pociągów będzie nieco mniej, a po południu sytuacja wróci do normy. Ubędzie jedna para połączeń z Katowic do Oświęcimia i dalej do Czechowic-Dziedzic (S31). Przybędzie natomiast jedna para połączeń na linii S6 pomiędzy Katowicami i Wisłą. Na linii S7 rozszerzenie przewozów o wspomniany Bohumin i w Rybniku podział pociągów na Racibórz i Wodzisław Śląski. Na linii S8 remonty, więc na razie oferta na linii Katowice – Lubliniec pozostanie na dotychczasowym poziomie,

Rozkładowi Kolei Śląskich z racji naszej właściwości miejscowej będziemy się przyglądać baczniej wraz ze zbliżającą się datą jego wprowadzenia, natomiast o ofercie Przewozów Regionalnych napiszemy niebawem…

PKP INTERCITY

Warszawa. Do wyboru, do koloru. 13 pociągów kwalifikowanych z tego pięć jednostek ED 250 (Pendolino), sześć połączeń kategorii EIC jadących do Warszawy zza granicy i dwa EIC w relacji krajowej. To przez Centralną Magistralę Kolejową. Czas przejazdu z Katowic 2 h 24min. dla Pendolino, 2 h 33min dla EIC. Do tego kilkanaście pociągów przez Częstochowę, Piotrków Trybunalski, Koluszki kategorii IC (składy Dart – po dostarczeniu) z czasem podróży poniżej 4 godzin.

Trójmiasto. Trzy pary ED 250 codziennie w relacji Bielsko-Biała – Gdynia Główna, do tego dwie pary pociągów EIC. Wszystkie przez Warszawę. Z Katowic do Gdańska Głównego świetny czas – 5h 25min. Połączenia IC przez Częstochowę, Łódź, Toruń, Bydgoszcz na nowoczesnych Flirtach mają przewieźć pasażerów z Katowic do stacji docelowej poniżej 8 godzin. Ta trasa „załatwia” także regularne połączenia naszego województwa z Łodzią, szykującą się w drugiej połowie przyszłego roku na otwarcie najnowocześniejszego dworca kolejowego w naszym kraju – Łódź Fabryczna. Na razie, do stacji Łódź Widzew mamy dojechać z Katowic w 2h i 57min. Ostatni pociąg z Katowic, odjeżdżający już tylko do Łodzi po 18.30 figuruje jako… IC Górnik.

Wrocław. Tutaj dalsza poprawa czasu podróży, szczególnie przez Strzelce Opolskie, która oscylować będzie w okolicach 125 – 130 minut. Rekordzistą ma być IC Barnim z Katowic (odj. 7.26) do Szczecina, który trasę o długości niespełna 180 kilometrów pokona w godzinę i 59 minut. Kilka z tych pociągów, szczególnie kategorii TLK, obsłuży Kędzierzyn-Koźle zamiast Strzelec Opolskich. Tutaj czas przejazdu to ok. 2 godziny i 25 minut. Łącznie 12 połączeń każdego dnia. Bardzo dobrze skomunikowana nadal będzie ze stolicą Dolnego Śląska także Częstochowa. Przybędzie również jedno codzienne połączenie pomiędzy Bielskiem-Białą a Wrocławiem, przez Żory i Rybnik. Rano wyruszy w trasę TLK Beskidy, po południu TLK Klimczok.

Poznań. Siedem połączeń, z tego pięć przez Wrocław z czasem podróży w okolicach 4 h i 10 minut i dwie petardy. Jedna to IC Szyndzielnia, druga to TLK Lompa. Pierwszy z Bielska, drugi najprawdopodobniej z Katowic. Do stolicy Wielkopolski przez Gliwice, Lubliniec, Ostrów Wielkopolski z czasem z Katowic… 3h 55 minut. Szkoda, że przewoźnik decyduje się tylko na dwa pociągi dziennie tym szlakiem, bo zarówno jadąc przez Wrocław, czy drogą krajową nr 11 nie jesteśmy w stanie samochodem takiego czasu „wykręcić”.

Kraków. Czas podróży z Katowic skróci się o 20 minut i osiągnie niebotyczne 1h 50 minut. Ale warunki przejazdu dalej uniemożliwiają stworzenie jakiejkolwiek sensownej oferty.

Białystok/Olsztyn. Tutaj do obu miast uszczęśliwiono nas po jednym połączeniu dziennie, co ciekawe do Olsztyna… kategorii EIC. Co jeszcze bardziej ciekawe, pociąg ten pojedzie o 40 minut dłużej niż inne pociągi kategorii IC łączące Warszawę ze stolicą województwa warmińsko-mazurskiego. Naszym zdaniem – do poprawy. Do Białegostoku pociągiem IC Ondraszek z Bielska-Białej przez Częstochowę, Koluszki, Warszawę w niespełna 7 godzin z Katowic.

Połączenia międzynarodowe. Sześć pociągów kategorii EIC (za granicą EC). Dwa razy Praga (EIC Porta Moravica i EIC Praha), raz Ostrawa (EIC Comenius), dwa razy Wiedeń (EIC Polonia i EIC Sobieski) i raz Budapeszt (EIC Varsovia). Do tego dochodzi nieśmiertelny Chopin z wagonami do Wiednia, Budapesztu i Pragi. Nowością ma być doczepiana w Katowicach grupa wagonów relacji Wrocław – Wiedeń…

2 komentarze

    1. Witamy
      Z tego co było w projekcie i w tym co się na krótko ukazało na stronach PLK, to w Ligocie planowane są postoje wszystkich pociągów PKP Intercity, w tym Dartów, nie będących EIC i EIP. Ale jak będzie naprawdę to tylko wie PKP Intercity.
      Pozdrawiamy

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *