Jak grzyby po deszczu

Jedno z proponowanych miejsc na centrum przesiadkowe. Katowice, ul. Sądowa
Jedno z proponowanych miejsc na centrum przesiadkowe. Katowice, ul. Sądowa

W ubiegłym tygodniu władze Katowic ogłosiły, że przymierzają się do budowy nie czterech, ale siedmiu centrów przesiadkowych. Plany są ambitne, bo przecież nie wystartowała realizacja żadnego z czterech pierwotnie zakładanych takich miejsc, a już mówi się o budowie następnych. Tymczasem swoją koncepcję stworzenia czegoś na wzór punktu przesiadkowego chcą przedstawić również kolejarze.


Kilka miesięcy temu sygnalizowaliśmy o uchwale katowickich radnych dotyczącej planów zbudowania centrum przesiadkowego w rejonie stacji Katowice Podlesie. Według panującej w maju kolejności było to piąte planowane takie rozwiązanie w mieście. Nie brakowało pytań, czy to jest dobry pomysł więc odpowiadamy, że ruch na przystanku osobowym Katowice Podlesie regularnie rośnie i poprawa infrastruktury w tym rejonie z pewnością przekona kolejnych zainteresowanych do przesiadki na pociąg. Tym bardziej, że według planów Kolei Śląskich, czas podróży z tego przystanku do głównego dworca w Katowicach ma od grudnia skrócić się do 13 minut.

Pamiętajmy, że kilka miesięcy wcześniej miasto Katowice ogłosiło chęc realizacji dużego projektu budowy czterech centrów przesiadkowych w tym olbrzymich trzech –  na Zawodziu, przy ulicy Sądowej i w okolicach pętli brynowskiej. Czwarte, nieco mniejsze, ma powstać przy dworcu kolejowym Katowice Ligota. „Nowościami” w opublikowanym zestawieniu są centra Kostuchna przy końcowej pętli mającej postać linii tramwajowej na południe Katowic, Piotrowice w rejonie tamtejszego dworca oraz wspomniane Podlesie.

Ciekawostkę znaleźliśmy natomiast w awizowanych przez nas planach modernizacji linii kolejowej E 65 z Będzina do Zebrzydowic przygotowywanej przez PKP PLK S.A. Zarządca infrastruktury kolejowej planuje utworzenie przystanku osobowego w rejonie jednego z przystanków tramwajowych na pograniczu Katowic i Sosnowca.
– W ramach inwestycji planuje się również budowę nowego, kolejowego przystanku osobowego w okolicach nowego przystanku tramwajowego Katowice Morawa, zwiększając konkurencyjność względem transportu drogowego zarówno indywidualnego jak i zbiorowego oraz polepszając dzięki temu dostępność transportu kolejowego mieszkańcom Katowic i Sosnowca  tak widzi potrzebę stworzenia przystanku osobowego na pograniczu obu miast PKP PLK S.A. we wstępnym projekcie ogromnej modernizacji infrastruktury kolejowej w naszym regionie. Sprawa jest ciekawa i na pewno warto będzie się jej przyjrzeć bardziej szczegółowo wraz z ewentualnymi postępami w przygotowaniach do realizacji wspomnianego wyżej projektu.

Aktualnie sytuacja jest taka, że z pewnością nowych potencjalnych lokalizacji centrów przesiadkowych raczej już nie przybędzie (może warto jeszcze zmierzyć się z takim pomysłem w rejonie Słonecznej Pętli), więc nadszedł czas, by wkroczyć już w etap dążący do realizacji tych zamierzeń.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *