Radni wojewódzcy uchwalili

P1010707
36WEa oraz EN75 na stacji Sosnowiec Główny

Przedwczoraj radni śląskiego sejmiku przyjęli „Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego Województwa Śląskiego”. Głównymi założeniami uchwalonego dokumentu jest przywrócenie zaufania do kolei, popularyzację tego środka transportu, integrację z lokalną komunkacją oraz wskazanie kierunków rozwoju kolei w województwie śląskim do roku 2020.


„Podstawą przywrócenia zaufania do kolei, a tym samym powrotu podróżnych do kolei (przede wszystkim tych regularnie odbywających podróże, np. do szkoły, pracy) jest ustabilizowanie oferty na okres przynajmniej 2-3 lat. Tylko taka oferta pozwoli na stopniową odbudowę przewozów pasażerskich” – napisano w dokumencie.

By to osiągnąć radni wskazują na konieczność integracji komunikacji kolejowej z komunikacją miejską w dużych aglomeracjach i połączenie ich w jeden spójny system transportu. Główną przesłanką stworzenia takiego systemu ma być na początek poprawienie jakości kolejowego transportu zbiorowego. Władze regionalne zwracają też uwagę na stabilizację oferty przewozowej.

Ważne jest także stworzenie jednolitego systemu informacji pasażerskiej. Chodzi przede wszystkim o aktualność i dostępność informacji dotyczących rozkładów jazdy i opóźnień i możliwości przesiadek. W tym temacie został wykonany już pierwszy krok, gdyż przygotowany jest konkurs na stworzenie wizualnego systemu informacji pasażerskiej organizowany przez Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego wraz z Kolejami Śląskimi.

Plan zakłada również utworzenie kilkunastu centrów przesiadkowych przy stacjach kolejowych oraz autobusowych. Przy wprowadzaniu w życie tych zamierzeń mają być zaangażowane samorządy lokalne, przewoźnicy oraz właściciele i zarządzający infrastrukturą komunikacyjną. Fundusze na realizację projektów mają być pozyskiwane głównie z programów operacyjnych Unii Europejskiej oraz budżetu państwa (np. kontrakty wojewódzkie, dotacje celowe czy Fundusz Kolejowy).

Zamierzenia radnych wojewódzkich są pełne dobrych intencji i ich realizacja może doprowadzić do poprawy życia, a przede wszystkim, bardzo istotnej w naszych czasach, jakości przemieszczania się mieszkańców naszego województwa. Takie udogodnienie może pomóc ułatwić decyzje o podejmowaniu pracy, rozwijaniu turystyki czy choćby realizacji własnych celów czy pasji. Władza ustawodawcza zrobiła swoje, a nas najbardziej interesuje jak z wyznaczonymi zadaniami poradzi sobie władza wykonawcza naszego województwa.

One comment

  1. Piękne hasło:
    „Podstawą przywrócenia zaufania do kolei, a tym samym powrotu podróżnych do kolei (przede wszystkim tych regularnie odbywających podróże, np. do szkoły, pracy) jest ustabilizowanie oferty na okres przynajmniej 2-3 lat. Tylko taka oferta pozwoli na stopniową odbudowę przewozów pasażerskich”,
    szkoda tylko, że nie dotyczy przebiegającej przez powiaty bielski i cieszyński linii nr 190, o której w tym dokumencie nie ma nawet wzmianki. A przecież oba powiaty leżą w granicach tegoż województwa. Czyżby była czymś skażona ?

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *