Szyndzielnia widmo

Pociągi Inter REGIO odjeżdżają do historii. Zdęcie: Internet
Pociągi InterREGIO odjeżdżają do historii.
Zdęcie: Internet

Od 1 września przestaną kursować wszystkie pociągi InterREGIO. Nasz region pozbędzie się kilku połączeń z Katowic do Wrocławia, oraz wszystkich połączeń autobusowych obsługiwanych przez Przewozy Regionalne. Zakończy też kursowanie bardzo popularny IR Szyndzielnia z Bielska-Białej do Wrocławia. O ile pasażerowie ze stolicy województwa będą mogli przesiąść się do licznych pociągów PKP Intercity, łączących stolice Dolnego i Górnego Śląska, o tyle mieszkańcy południowych rejonów naszego województwa dostaną Szyndzielnię w nieco zmienionej formie…


Przyzwyczailiśmy się już, że wszelkie tego typu roszady niosą na naszej kolei chaos i dezorganizację. Na razie zjawiska te występują w formie organizacyjnej, jeszcze bez szkody dla pasażerów, ale 1 września coraz bliżej. Posiłkujemy się stroną internetową PKP PLK S.A., na której w zakładce „Wrześniowa korekta rozkładu jazdy” widnieje jak byk następująca informacja – „pociąg TLK „Szyndzielnia” od września pojedzie codziennie w relacji Wrocław Główny – Bielsko Biała – Wrocław Główny”. Przejrzeliśmy wszystkie dostępne rozkłady jazdy (przewoźnika, zarządcy infrastruktury, internetowe, plakatowe, relacyjne i jakie jeszcze tylko istnieją) i…TLK Szyndzielnia nigdzie nie figuruje. Najbardziej prawdopodobny scenariusz jest taki – przewoźnik i zarządca infrastruktury już opublikowali swoje rozkłady, a decyzja przejęcia TLK Szyndzielnia przez IC zapadła w ostatniej chwili i stąd brak tego pociągu w zestawieniach.

To nie jedyna relacja w Polsce, którą czeka zmiana przewoźnika, więc stąd może ten lekki bałagan. Do PKP Intercity przechodzą jeszcze dotychczasowe IR Mewa i Mamry. W końcu udało się. Bielsko-Biała odjazd 6.34, stolica Dolnego Śląska 10.46. Z powrotem –  Wrocław 17.00., Bielsko-Biała 21.05. Idealnie nie jest, bo na mapie grafika pokazuje, że pociąg będzie jeździł dotychczasową trasą, ale w obie strony nie sposób znaleźć godzin postoju w Pszczynie. Na jednym z forów pojawiła się sugestia,  że może przez Chybie, Strumień. I to właściwy trop, bo na stronie Kolei Śląskich znależliśmy taki komunikat: „Na linii S72 z powodu naprawy linii pomiędzy Żorami a Pszczyną wszystkie pociągi w całym okresie od 1 września do 17 października pomiędzy Żorami a Bielskiem-Białą (Czechowicami-Dziedzicami) zostaną zastąpione przez komunikację autobusową”. I wszystko stało się jasne. TLK Szyndzielnia jeździć będzie, przynajmniej na razie, z pominięciem Pszczyny. Na marginesie, jeszcze dzisiaj przedstawimy powody zastosowania takiego rozwiązania.

Grunt, że Szyndzielnia nie zniknie z torów, bo jak podkreślaliśmy wyżej, to bardzo popularne połączenie dla mieszkańców powiatów bielskiego, cieszyńskiego, żywieckiego, pszczyńskiego i rybnickiego z Wrocławiem. Bezpowrotnie, przynajmniej pod banderą PR, znika też Giewont łączący Częstochowę, Katowice i Bielsko-Białą z Zakopanem. Z nazwą pociągu rozstajemy się jednak najprawdopodobniej tylko na kilka miesięcy.

Przewozy Regionalne zostaną od wtorku w naszym regionie na liniach Tarnowskie Góry – Wieluń, Katowice – Kraków, Gliwice – Kędzierzyn Koźle, Gliwice – Opole, Katowice – Sędziszów/Kielce, Bielsko-Biała – Wadowice/Kraków, Racibórz – Kędzierzyn-Koźle/Wrocław, Częstochowa – Kielce i Częstochowa – Łódź Kaliska.

Ponadto od początku września wchodzi korekta całego rozkładu jazdy (przedostatnia w tym „sezonie”), a o istotnych zmianach tego co nas czeka od wtorku poinformujemy w sobotę.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *