Jednokierunkowy „Helmut”?

P1010526a
„Helmut” na linii nr 19, Katowice Rynek

W zeszłym tygodniu, przy okazji informacji na temat prawdopodobnego przyjazdu pierwszego tramwaju Moderus Beta, wspomnieliśmy o nowym życiu dla wagonów, popularnie zwanych „Helmutami”. Tak jak obiecaliśmy, dziś na łamach naszego portalu rzucimy nieco więcej światła na ten temat i wyjaśnimy dlaczego tramwaje z rodziny Pt przestaną być dwukierunkowe.


Temat przebudowy „Helmutów” pojawił się dlatego, że w wagonach typu 105N nawet po modernizacji pozostaje wysoka podłoga. Stanowi duży problem dla osób starszych, a osobom poruszającym się na wózkach uniemożliwia wejście do tramwaju. W związku z szerokim zakresem prac przy wagonach typu Pt pojawiły się informację, iż po remoncie przestaną być tramwajami dwukierunkowymi. Aby uciąć wszelkie wątpliwości na ten temat, postanowiliśmy zapytać o to spółkę Tramwaje Śląskie.

Tak to prawda. Wynika to z faktu, iż przy montażu środkowego członu niskopodłogowego i zachowaniu drzwi po obu stronach w części niskopodłogowej zabrakłoby miejsca na siedziska – w tym członie będzie też miejsce dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich – wyjaśnia Andrzej Zowada, rzecznik prasowy spółki Tramwaje Śląskie.

Modernizacja „Helmutów” obejmie m.in. wymianę ściany przedniej i tylnej wagonu, pantograf zostanie wymieniony na połówkowy i usytuowany nad pierwszym wózkiem wagonu, we wszystkich członach zostaną zastosowane drzwi obrotowo – wychylne, zlikwidowana zostanie jedna kabina, wstawiony zostanie niskopodłogowy człon środkowy, miejsca po drzwiach z jednej strony wagonu zostaną zastąpione oknami. Dodatkowo, wagon zostanie wyposażony w elektroniczne tablice kierunkowe i foniczny system informacji pasażerskiej z monitoringiem oraz ledowe oświetlenie.

Ważna jest także kwestia napędu – stare silniki zostaną zastąpione nowoczesnymi z funkcją rekuperacji energii – dodaje rzecznik.

Zakupione przez Tramwaje Śląskie, nowe, dwukierunkowe tramwaje firmy Modertrans Poznań, docelowo mają zastąpić „Helmuty”, które jak wspominaliśmy, po liftingu staną się wagonami jednokierunkowymi. Czy w związku z szerokim zakresem inwestycji w infrastrukturę, wystarczy spółce 12 nowych dwukierunkowych tramwajów?

Posiadając 12 nowych dwukierunkowych wagonów, Spółka nie będzie potrzebować tak dużej liczby wagonów dwukierunkowych. Proszę pamiętać, że w tej chwili przebudowywany jest jeden wagon, a pozostałe nadal są dwukierunkowe. Ich modernizacja i przebudowa będzie realizowana sukcesywnie, więc na czas największej intensywności prac w nowym projekcie inwestycyjnym część tych wagonów nadal będzie mogła być wykorzystywana jako wozy dwukierunkowe – tłumaczy Andrzej Zowada.

 

2 komentarze

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *