Wyścig o dużą kasę rozpoczęty

Należy spodziewać się, że takich inwestycji jak ta w Gliwicach, w naszym regionie będzie jeszcze więcej
Należy spodziewać się, że takich inwestycji jak ta w Gliwicach, w naszym regionie będzie jeszcze więcej

Największa planowana inwestycja w naszym regionie wraz w wejściem w życie nowej perspektywy unijnej to przebudowa katowickiego węzła kolejowego. Ma ona kosztować ponad 4 miliardy złotych. Na początek przygotowano siedem projektów, z czego dwa największe dotyczą naszego regionu. To jednak dopiero 20 procent możliwych do pozyskania środków, gdyż szacuje się, że do roku 2020 na rozwój infrastruktury kolejowej nasz kraj może uzyskać nawet 50 miliardów złotych, przy wysokości dofinansowania poszczególnych zadań sięgających nawet 85 procent wartości całego kontraktu.


Te dwie inwestycje zarządcy infrastruktury w województwie śląskim to modernizacja linii E-65 na odcinku od Będzina od Zebrzydowic oraz modernizacja linii E-30 od Zabrza aż do Krakowa. To dwie największe planowane inwestycje starające się o dofinansowanie w ramach funduszu CEF (Connecting Europe Facility). Szacowany koszt pierwszej z nich to 4,1 mld zł, drugiej 2,5 mld zł. We wspomnianej wcześniej siódemce duże projekty to także poprawienie dostępu do polskich portów, budowa torów aglomeracyjnych w okolicach Krakowa i odnowa linii Łódź Kaliska – Zduńska Wola. Wszystkie projekty otrzymały już zgodę na dofinansowanie, które przewidziano w kwocie 7,5 mld złotych dla wszystkich siedmiu zadań.

O planach budowy szybkiego połączenia do Krakowa lepiej nie pisać bo od bodaj dwóch lat takie mieliśmy już mieć. Pozostaje mieć nadzieję, że druga próba z doprowadzeniem do normalności (bo tak trzeba rozumieć możliwość przejechania pociągiem na trasie Katowice – Kraków z prędkością 160 km/h) tego niespełna 80-kilometrowego odcinka, zakończy się już powodzeniem już bez spektakularnych wpadek.

Skupmy się jednak na tym pierwszym zadaniu. O tym, że coś się zaczyna dziać, najlepiej świadczy fakt, że zarządca infrastruktury wystąpił już do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Katowicach o środowiskowe uwarunkowania dla planowanego przedsięwzięcia polegających na wykonaniu prac w ramach projektu „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E 65) na obszarze Śląska, etap I: linia E 65 na odcinku Będzin – Sosnowiec Główny – Katowice Szopienice Południowe od km 305 do km 312,4″. Z materiałem można się zapoznać w siedzibie RDOŚ, po wcześniejszym umówieniu.

Z drugiej strony tenże urząd oddalił wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia „Przebudowa/budowa linii kolejowej na odcinkach: Katowice – Zwardoń oraz Katowice – Zebrzydowice – granica państwa z wyłączeniem stacji kolejowych Katowice, Czechowice-Dziedzice, Zwardoń, Zebrzydowice”. Umorzenie dotyczy odcinków: Katowice Piotrowice – km 18, 250 na odcinku Tychy – Kobiór oraz m.in. odcinka miedzy stacjami Bielsko-Biała Leszczyny – Zwardoń.

Wiadomo już, że trwają przygotowania do rozpoczęcia remontów na wyżej wymienionych stacjach (najprawdopodobniej w przyszłym roku), natomiast co ta decyzja oznacza dla dość długiego odcinka linii 139 z Bielska-Białej do Zwardonia trudno w tej chwili oceniać.

Warto dodać, że fundusz CEV zastąpił dotychczasowy program znany jako TEN-T. Funkcjonowanie CEV jest zorientowane w kierunku łożenia środków na inwestycje kolejowe, energetyczne oraz teleinformacyjne. Szacuje się, że te trzy dziedziny otrzymają 75 procent wszystkich planowanych wydatków. Reszta przewidziana jest na inwestycje drogowe. Nabór wniosków do nowego rozdania rozpocznie się w październiku. Wyniki poznamy przed wakacjami przyszłego roku. Z zainteresowaniem będziemy czekać na rozstrzygnięcia, szczególnie dotyczące dwóch planowanych wielkich inwestycji w naszym regionie.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *