Komunikat w sprawie linii 190

Wyglada na to, że sprawa przywrócenia ruchu na linii 190 doczeka się ostatecznych rozstrzygnięć
Wyglada na to, że sprawa przywrócenia ruchu na linii 190 doczeka się ostatecznych rozstrzygnięć

Spotkanie samorządowców z Bielska-Białej i Cieszynie w siedzibie PKP PLK S.A. które miało miejsce na początku lipca w Warszawie w sprawie przyszłości linii kolejowej numer 190 odniosło wymierny efekt. Wszystkie zainteresowane strony w sierpniu, podczas kolejnego spotkania, tym razem najprawdopodobniej w Cieszynie, postarają się określić warunki jakie musi spełnić każda z nich, by stworzyć warunki powrotu pociągów na ten szlak. Zamiary te potwierdził zarządca infrastruktury w komunikacie adresowanym do Śląskiego Ruchu Na Rzecz Rozwoju Kolei (Kolej Na Śląsk), zamieszczonym przez PKP PLK S.A. na swoim profilu na Facebooku.


Przedstawiamy pełną treść informacji:

„Ważna informacja dla przedstawicieli z Kolej na Śląsk!
Po spotkaniu z Przedstawicielami Samorządów Lokalnych z Podbeskidzia (Cieszyn, Bielsko) na temat wznowienia ruchu kolejowego na odcinku linii nr 190 Bielsko – Cieszyn, PKP Polskie Linie Kolejowe wykonają wstępną analizę parametrów technicznych, które decydują o przywróceniu ruchu kolejowego. Pozwoli to określić możliwości i ewentualne nakłady niezbędne do przywrócenia ruchu pociągów. Chcielibyśmy wstępne informacje przekazać zainteresowanym w sierpniu.
Trzeba podkreślić, że sytuacje i potrzeby w zakresie sieci kolejowej najlepiej zna samorząd województwa. W kolejnej perspektywie środki RPO planowane są na linie Chybie – Wisła i Orzesze – Jaśkowice – w stronę Oświęcimia.”

OD REDAKCJI:

Publikujemy ten lakoniczny komunikat, nie dlatego żeby odtrąbić czyjś sukces, czy coś w tym stylu. Chcemy pokazać jak wygląda efekt niespełna dwuletnich starań o to, by podjąć decyzję dotyczącą linii kolejowej, która po prostu była, a stopień jej degradacji był przerażający. Chodziło o podjęcie decyzji. Pozytywnej lub negatywnej. Ale decyzji…

Dzisiaj jeszcze nie wiemy czy linia 190 odzyska dawną sprawność i czy będą ponownie po niej kursować pociągi. Wiemy jedno, kto mógł pomóc by zwrócić uwagę na problem, ten pomógł, a kto nie, ten nie. Teraz decydować będzie już ekonomia i potrzeby społeczne. Jeśli organy samorządowe wraz z zarządcą infrastruktury i przewoźnikami kolejowymi znajdą sposób na pokazanie, że jednak warto zainwestować w ten szlak, remont zostanie wykonany i pociągi wrócą tory. To jednak teraz zostawiamy już fachowcom.

Nie jesteśmy też lekarzami, stąd nie wiemy jak leczyć kompleksy kilku internautów, którzy na kilku forach notorycznie negowali wszystkie podjęte przez ten okres działania, podważając dodatkowo sens samej próby ratowania linii 190 przed likwidacją. Mają do tego prawo, jednak w momencie zarzucania samorządowcom czy zaangażowanym społecznikom (jesteśmy w posiadaniu kopii odpowiednich  postów) kłamstw, nie sposób się do tego nie odnieść. Niżej podpisany również kilka razy został zmieszany z błotem na jednym z forum związanym z cieszyńskimi kolejami. Szczerze? Ubawiłem się stokrotnie na wieść o tym. Co więcej, kazało mi to jeszcze bardziej iść do przodu na przekór tym, którzy jedyne co mają do przekazania, to stek obrazoburczych wyrażeń i to tylko za pomocą klawiatury, bo prosto w oczy to tacy ludzie odważni już nie są. Ale podkreślam raz jeszcze, lekarzem od kompleksów to nie jestem…

Polskie prawo nie zabrania zakładania stowarzyszeń czy fundacji. Zakłada się je, by wspierać najróżniejsze wyznaczone cele. Nikt nikomu nie zabrania zakładania takich organizacji w celu obrony linii kolejowych, którym grozi likwidacja. Mogą to zrobić wszyscy, którzy tego chcą, w dowolnie wybranej chwili. Trzeba tylko spełnić określone wymagania prawne. Wiem, że stowarzyszeń podobnych jak Kolej Na Śląsk jest wiele. Dlatego gdzie tylko to możliwe, podkreślamy, że nasze łamy są dla nich otwarte. Ani KnŚ, ani niniejszy portal NIGDY nie krytykował działań innych społecznych organizacji pro kolejowych. Bo wiem, że robi się to za darmo, bo wiem, że poświęca się swój wolny czas, co nie zawsze jest akceptowane przez najbliższych, ale wiem też, że robi się to, bo to coś w środku każe tak czynić. Oszukiwanie prób realizacji własnych zamiłowań jest idiotyzmem, prowadzącym do negacji samego siebie.

Chcę zwrócić uwagę na jeszcze jedno. Wszystkie działania podjęte przez ostatnie niemal dwa lata nigdy nie wykroczyły poza określone normy. Wszystkie czynności prowadzone były za pomocą negocjacji z zainteresowanymi podmiotami, za pomocą dialogu pisemnego czy podczas bezpośrednich spotkań. Jak widać, można…

Na marginesie, starania o linię 190 pokazały dobitnie czyje słowa osób z kręgu władzy są wiążące, czyje są bo są, a jeszcze czyje to stek obietnic i zapewnień bez żadnego pokrycia. To ważne, bo wraz z ewentualną finalizacją losu linii 190, przed nami kolejne wyzwania związane z rozwojem infrastruktury i transportu kolejowego w naszym regionie. Jesteśmy bogatsi o wiedzę, które drzwi są dla nas zawsze otwarte w takich sprawach, do których trzeba głośniej zapukać, a do których lepiej się w ogóle nie zbliżać, bo choć za tymi drzwiami są, to nie otworzą nam wcale. Uważam, że jesteśmy ludziom taką wiedzę winni, bo skromna grupka zakompleksionych internautów czy osób uważających, że są przedstawicielami ludu nic nie robiąc dla swojej społeczności, nie może przekreślić faktu, że spotkaliśmy się w tych działaniach z wieloma wyrazami poparcia ze wszystkich niemal stron, za co teraz wypada gorąco podziękować…

Jerzy Gościński

Redaktor Naczelny

7 komentarzy

  1. Oby to nie był temat przed wyborczy. Mam około 3 tyś podpisów w sprawie rewitalizacji tej linii i nikt tym nie jest zainteresowany.

  2. Zawsze Panie Redaktorze znajdą się osoby, które negują, choćby najbardziej dobre i cenne idee…
    Fajnie, że to tylko Pana mobilizuje do dalszych działań!!!
    Jeżeli sierpniowe rozmowy będą korzystne, to czapki z głów przed Osobami, które mimo wielu przeciwności i podkładanych kłód pod nogi, dalej o sprawę tę walczą :))
    Trzymam kciuki – i na pewno nie tylko ja…

  3. Witam. Proszę o usunięcie komentarza podpisanego moim nazwiskiem powyżej. Nie jest to mój komentarz to raz, a dwa popieram działania KNŚ związane z przywróceniem do ruchu linii 190.

  4. Hm… Ten felieton niby zachowawczy, niby sugerujący wrogów. Może coś jaśniej? Może warto wskazać kręgi, którym linia 190 jest nie na rękę?

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *