Tychy liderem innowacji

Jako pierwszy oddano w Tychach parking przy dworcu kolejowym na osiedlu "A"
Jako pierwszy oddano w Tychach parking przy dworcu kolejowym na osiedlu „A”

Tychy są niekwestionowanym liderem naszego regionu jeśli chodzi o tworzenie dogodnych rozwiązań dla pasażerów kolei, jeszcze bardziej zachęcających ich do korzystania z tej formy ta ransportu. Kilka dni temu oddano do dyspozycji mieszkańców miasta kolejne udogodnienie.


Nie ma sensu wymieniać wszystkich inwestycji transportowych, w których Tychy nie byłyby pionierem w naszym regionie. Cztery lata temu ruszyła budowa nowych przystanków kolejowych w mieście, które dzisiaj się sprawdzają i stanowią ważne punkty komunikacyjne na mapie miasta. Zostały zintegrowane z komunikacją miejską i stanowią jedną całość z miejską tkanką.

Władze miasta nie poprzestały na tym, pamiętając także o zmotoryzowanych. Gdy ogłoszono zamiary budowy dwóch wielopoziomowych parkingów w pobliżu starego dworca w Tychach (już też nie takiego starego, bo też zmodernizowanego w roku 2012 i 2013) oraz w pobliżu przystanku Tychy Lodowisko, stało się jasne, że innowacyjność Tychów w tej branży znów wysforowała to miasto na pierwsze miejsce w dziedzinie nowatorskich rozwiązań w województwie, jeśli chodzi o transport publiczny. Wiele pomogło też wprowadzenie tzw. biletu pomarańczowego, który daje możliwość korzystania zarówno z komunikacji miejskiej (niestety tylko MZK Tychy) jak i pociągów spółki Koleje Śląskie.

Pierwszy parking oddano do użytku w styczniu tego roku przy dworcu kolejowym w Tychach. Parking oferuje kierowcom ponad 300 miejsc dla samochodów, które można tu zostawić i w dalszą podróż udać się transportem zbiorowym. Parking dysponuje także pełnym systemem elektronicznej informacji pasażerskiej, na którym wyświetlane są nie tylko godziny przyjazdów i odjazdów pociągów, ale także najbliższe połączenia z pobliskiego (kompletnie przebudowanego) dworca autobusowego. Stworzono preferencyjny system opłat, który pozwala mieszkańcom na pozostawienie samochodu na wiele godzin i dojazd do pracy pociągiem, powrót z niej. W przypadku legitymowania się biletem pomarańczowym za parking zapłacimy dopiero po upływie 12 godzin od momentu zostawienia pojazdu. Jeśli natomiast z Tychów wybieramy się w południowe rejony województwa (nie korzystamy z SKR), to za pozostawienie samochodu musimy zapłacić 2 zł za pierwsze 12 godzin, później obowiązują te same reguły co powyżej.

Na drugi parking trzeba było trochę poczekać. Kilka dni temu i ta inwestycja została ukończona. W przeciwieństwie do pierwszego miejsca, tym razem zdecydowano się na budowę parkingu w głąb ziemi i dokopano się aż do głębokości 15 metrów, gdzie rozpoczęto budować całą konstrukcję  Dzięki temu podobnie jak i na osiedlu „A” można tu przyjąć ponad 320 samochodów Wysoka dbałość o szczegóły przejawia się m.in. tym, że można tu zostawić auta z zamontowaną instalacją LPG, co w wielu podziemnych parkingach jest niemożliwe. Kolejnym atutem nowego miejsca jest fakt, że po zaparkowaniu pojazdu możemy bez żadnych przeszkód wyjść bezpośrednio na peron, omijając wszelkie schody czy skrzyżowania. Obie inwestycje kosztowały ponad 65 mln złotych, a zasady parkowania są takie same jak na pierwszym parkingu.

Pozostaje się zastanowić, kiedy te rozwiązania zostaną zastosowane w innych miastach naszego regionu. Nikt nie może zasłaniać się faktem, że nie ma gdzie podpatrzeć dobrych wzorców. Swoją drogą, w ostatnich dniach jesteśmy zasypywani wręcz informacjami o planowanych w naszym najbliższym otoczeniu  inwestycjach w komunikację publiczną i związaną z nią infrastrukturę. Gotowe i sprawne przykłady są niedaleko, chyba, że Tychy znów wymyślą jakąś innowację.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *