Jeszcze nie teraz

Podniesienie prędkości na remontowanym odcinku z Rybnika do Chałupek nie przyczyni się do podniesienia prędkości na linii 140
Podniesienie prędkości na remontowanym odcinku z Rybnika do Chałupek nie przyczyni się do tego samego na linii 140

Pociągi pasażerskie nie pojadą linią numer 140 z Katowic Ligoty do Rybnika z prędkością większą niż 80 kilometrów na godzinę w czasie obowiązywania rozkładu jazdy 2015/16. Plany rozbudowy tego szlaku i podniesienia na nim dozwolonej prędkości istnieją. Jeśli kiedyś jednak będą realizowane, to jeszcze nie teraz.


Na początek było zdziwienie. Tak przyjęto informację, że od grudnia PKP Intercity zamierza puścić trzy pary pociągów do Czech torami przez Rybnik i Chałupki, zamiast tradycyjną drogą przez Pszczynę i Zebrzydowice. Nikt nie spodziewał się, że rewitalizacja linii nr 158 z Rybnika do Chałupek i dalej do granicy państwa, ściągnie aż takie zainteresowanie przewoźników pasażerskich. Koleje Śląskie od dawna podchodzą temat jeżdżenia swoimi pociągami do Bogumina po zakończeniu prac, ale żeby zaraz Intercity. Dzisiaj wiemy już, że tego przewoźnika mają w tym regionie reprezentować pociągi „Praha”, „Porta Moravica” i „Comenius”. Pierwsze dwa kursować będą z Warszawy do Pragi, a Comenius obsłuży relację Warszawa – Ostrawa.

Gdy okazało się, że to prawda na forach internetowych i w tzw. środowisku pojawiły się nieśmiałe sugestie, że jazda po wyremontowanej linii 158 niejako wymusi kosmetykę linii 140 w takim stopniu, by ta nie ustępowała znacząco parametrami odnowionemu od grudnia (?) szlakowi z Chałupek do Rybnika. Jedni, mówiąc, że coś jest na rzeczy, powoływali się na różne źródła. W związku z tym odpowiednie zapytanie w tej sprawie złożyliśmy w siedzibie PKP PLK S.A. w Warszawie. Odpowiedź dostaliśmy i wieści nie są najlepsze. Do grudnia 2015 zarządca infrastruktury nie ma żadnych planów dotyczących tego typu działań na odcinku miedzy Katowicami Ligotą a Rybnikiem.

Rozumiem pojawienie się takich opinii, jednak nie było i nie ma żadnych planów robót na tej linii w najbliższym okresie pod kątem podniesienia prędkości z racji pojawienia się tam przewoźnika PKP Intercity. Potwierdzam natomiast, że prowadzone są dość dokładne analizy parametrów i innych uwarunkowań tego szlaku, a także jest on objęty planami inwestycyjnymi na przyszłość, łącznie z budową drugiego toru. Mówienie jednak dzisiaj o jakichkolwiek terminach i o zakresie prac na linii 140 jest zdecydowanie za wcześnie – powiedział Jacek Karniewski z Biura Prasowego PKP PLK S.A. w Warszawie.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *