Wszystko idzie dobrym torem

Fragment linii kolejowej nr 713
Fragment linii kolejowej nr 137

W tym tygodniu pociągi z Chorzowa Batorego do Katowic pojechały już po świeżo wyremontowanym torze na linii 137. Wszystko wskazuje na to, że uciążliwy dla podróżnych remont na tym ruchliwym szlaku zakończy się planowo


To wynik prowadzonej przez Polskie Linie Kolejowe na linii nr 137 rewitalizacji odcinka Katowice -Chorzów Batory. Zakres tych prac nie obejmuje tylko wymiany torów, ale również kompleksową wymianę sieci trakcyjnej na odcinku Katowice – Chorzów Batory, wymianę urządzeń sterowania ruchem kolejowym, przebudowę urządzeń oświetlenia na przystanku osobowym Katowice Załęże oraz na stacji Chorzów Batory. Łącznie całkowicie odnowione zostanie infrastruktura na odcinku ponad 10 kilometrów.

Ponadto 18 obiektów inżynieryjnych na tym odcinku (mosty, wiadukty, przepusty) zostanie poddanych zabiegom konserwacyjno – naprawczym. Przystanek osobowy Katowice Załęże zostanie całkowicie przebudowany – nowa wiata, krawędzie peronowe, nawierzchnia peronu, wyposażenie peronu w małą architekturę tzn. ławki, kosze, tablice informacyjne, a także w nową instalację oświetleniową i nagłośnieniową w znaczący sposób poprawi komfort i bezpieczeństwo obsługi podróżnych korzystających z tego przystanku. Również przejście pod torami wraz ze schodami prowadzącymi na peron zostanie kompleksowo odbudowane.Tym sposobem najbrzydszy przestanek kolejowy w Katowicach diametralnie zmieni swoje oblicze i stanie się przyjazny podróżnym.

Szacunkowy koszt rewitalizacji odcinka Katowice –Chorzów Batory wynosi 52,3 mln zł brutto. Planowany termin zakończenia prac to koniec listopada 2015 r. W tym tygodniu pociągi po raz pierwszy pojechały po odnowionym torze z Chorzowa do Katowic. Ekipy remontowe przeniosły się już na druga stronę i w ciągu najbliższych kilkudziesięciu godzin należy spodziewać się robót w kierunku przeciwnym.

Spostrzegawczy zauważyli z pewnością, że jednocześnie prowadzone są również prace remontowe na krótkim odcinku linii towarowej nr 713. To linia równoległa do linii nr 137, o długości niespełna 2500 metrów pomiędzy stacjami Katowice Załęże – Chorzów Batory i jest wykorzystywana jako linia objazdowa, stanowiąca łącznik z innymi liniami towarowymi, między innymi z linią nr 141 Katowice Ligota – Zabrze Makoszowy. Tutaj zaplanowano wymianę podkładów i szyn, uzupełnienie tłucznia i mechaniczne podbicie toru oraz regulację sieci trakcyjnej. Prace te wykonuje Firma Dolkom z Wrocławia.

Wiele ciekawych rzeczy, dzieje się, bądź ma się dziać na linii nr 131 Chorzów Batory – Tczew, tzw. węglówce po zakończonej w 2014 roku rewitalizacja toru nr 2 na odcinku Radzionków – Miasteczko Śląskie. W 2013 roku zarządca infrastruktury zakończył rewitalizację toru nr 2 na linii nr 131 na dwóch odcinkach Bytom Północ – Tarnowskie Góry oraz Kalety – Strzebiń  na odcinku 18 kilometrów.

W tym roku planowana jest rewitalizacja toru nr 2 na odcinku Radzionków – Kalety, przebudowa stacji Boronów oraz przebudowę rozjazdów w stacji Tarnowskie Góry, natomiast na przyszły rok zaplanowano rewitalizację toru nr 1 na odcinku Bytom Północ – Tarnowskie Góry na długości ok. 10,5 km oraz rewitalizację 12 obiektów inżynieryjnych, wymianę rozjazdów i przebudowę sieci trakcyjnej. Prace mają objąć odcinek infrastruktury o długości 21 kilometrów.
Wszystko to za sprawą intensywnych prac remontowych na odcinku Kalety – Ostrów Wielkopolski – Poznań. Trwają m.in. rewitalizacje linii kolejowych nr 143 na odcinku Kalety – Kluczbork oraz na linii nr 272 na odcinku Kluczbork – Ostrzeszów. Wszystko to ma spowodować, że już pod koniec tego roku wraz z wprowadzeniem nowego rozkładu, według bardzo optymistycznych zapowiedzi, podróż pociągiem z Katowic do Poznania ma trwać niespełna 4,5 godziny.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *