Cieszyn pokazał przystanek

Najstarsza część dworca pozostanie, natomiast reszta przystanku powstanie od podstaw
Najstarsza część dworca pozostanie, natomiast reszta przystanku powstanie od podstaw

Połączone siły cieszyńskiego urzędu miejskiego i starostwa powiatowego chcą w nieco ponad dwa lata zrealizować projekt pt. „Przystanek Cieszyn”


Nie jest to kolejny pomysł Jerzego Owsiaka i Cieszynowi nie grozi najazd młodych ludzi w sile kilkuset tysięcy szukających wrażeń muzycznych. Tak ma nazywać się komunikacyjne centrum przesiadkowe, które według ambitnych zamierzeń za 27 miesięcy ma zacząć służyć mieszkańcom miasta. Budowa dworca, a raczej centrum przesiadkowego w Cieszynie to kolejny temat, który urasta do rangi tych, które wydają się nie mieć zakończenia. Poprzednia ekipa zarządzająca miastem po triumfalnym przejęciu ponad dwa lata od Nieruchomości PKP S.A. przy ul. Hajduka na których stoi budynek dworca oraz tymczasowy plac autobusowy ochoczo jak najszybciej zabrała się do pracy, chcąc zmienić fatalny wizerunek wizytówki miasta jaką podobno dla turystów jest dworzec kolejowy. Z czasem jednak zapał słabł, a osłabł całkowicie po ogłoszeniu konkursu architektonicznego na wizję centrum przesiadkowego przy ul. Hajduka. Niby było 12 projektów, niby konkurs rozstrzygnięto, ale pożytku z tego nie było wiele. Aż do minionego czwartku, gdy urząd miejski poinformował na specjalnej konferencji, że do rozwiązania cieszyńskiego węzła gordyjskiego przystąpi także starostwo powiatowe, które wejdzie w spółkę z miastem przy budowie dwóch rond, które mają powstać przy ulicy Hajduka oraz części węzła przesiadkowego

Tym razem po raz pierwszy z problemem zmierzyły się nowe władze miasta z burmistrzem miasta Ryszardem Macurą, a że do projektu swoje trzy grosze przykłada starostwo, stąd obecność na czwartkowej konferencji starosty, Janusza Króla. Okazało się, że obie instytucje chcą zewrzeć siły, by punkt przesiadkowy przy ul. Hajduka zmienić w miejsce przyjazne lokalnemu społeczeństwu oraz takie, które można pokazać licznej rzeszy turystów. Na slajdzie prezentujemy wizualizację projektu bielskiej firmy ARCHEX, który zyskał uznanie obu instytucji i wszystko wskazuje na to, że tak będzie wyglądał ostatecznie projekt nazwany „Przystanek Cieszyn”, o który ma rozpocząć się walka o dofinansowanie unijne. Dodajmy, że w przypadku realizacji projektu zmienią się również niektóre rozwiązania komunikacyjne w okolicy ul. Hajduka. Plan zamierza przedłużenie tej ulicy wzdłuż torów w kierunku Bielska, pod ulicą Kolejową oraz za sprawą szerokiego łuku aż do ul. Bielskiej, gdzie w miejscu byłej stacji benzynowej ma powstać kolejne rondo łącząc ulice Hajduka, Bielską i Korfantego. Najwięcej kontrowersji wzbudza jeszcze inne rondo mające powstać w pobliżu mającej tu powstać (?) galerii handlowej, na przecięciu ulic Hajduka i Bobreckiej. Przeciwnicy tego rozwiązania argumentują, że w przypadku zamknięcia rogatek na czas przejazdu pociągu będą tam tworzyć się korki. Do tego potrzebne są jednak pociągi, a póki co, po linii 190 wożą się jedynie od czasu do czasu pracownicy zarządcy infrastruktury, natomiast regularnych połączeń brak. Przyszłość tej linii znalazła się na również na tapecie czwartkowego spotkania. Starosta Król zapewnił, że są czynione starania, by rozwiązać problem powrotu regularnych połączeń na tym szlaku, natomiast Silesia Info Transport jest w posiadaniu informacji, która dotarła do nas wczoraj, z najmniej spodziewanej strony. Być może pojawiły się realne szanse na rozwiązanie patowej sytuacji. Jak tylko wiadomość się potwierdzi, nie omieszkamy o tym poinformować.

Wróćmy jednak do planowanego centrum przesiadkowego. Inwestycja ruszy niemal natychmiast, jeśli uda się pozyskać dofinansowanie unijne na jej wykonanie. Jeśli to nastąpi, to dalsze kroki mają rozegrać się w tempie ekspresowym, o czym przekonuje przedstawiony niżej harmonogram planowanych prac. Jak wszystko potoczy się według, przyznajmy ambitnych planów, wówczas pierwsi pasażerowie skorzystają z „Przystanku Cieszyn” końcem września 2017 roku.

– Nie jest naszą winą, że tak długo to trwało. Nie wracajmy jednak do historii, dlatego chciałbym byśmy zostali rozliczeni wyłącznie za realizację tego projektu – powiedział burmistrz Macura.

Przedstawiony na konferencji harmonogram działań przy projekcie „Przystanek Cieszyn”

– 31 grudnia 2015 – złożenie wniosku o dofinansowanie projektu ze środków unijnych

– 31 stycznia 2016 – ogłoszenie przetargu na wybór wykonawcy robót budowlanych

– 31 marca 2016 – rozstrzygnięcie przetargu

– 15 kwietnia 2016 – rozpoczęcie prac budowlanych

– 30 września 2017 – zakończenie rzeczowej realizacji projektu

– 31 grudnia 2017- rozliczenie projektu i oddania do użytku

Chcielibyśmy, aby przedstawione wyżej dane stanowiły rozkład jazdy przy procesie przekształcenia ziemi zapomnianej w centrum miasta w przyjazne pasażerowi i mieszkańcom miejsce, które obsługiwać będzie równie nowoczesny i funkcjonalny tabor.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *