Przejęcie już bez przeszkód

Lokomotywy PKP Cargo i wagony AWT to już normalny widok na naszych torach
Lokomotywy PKP Cargo i wagony AWT to już normalny widok na naszych torach

Około 445 mln złotych będzie kosztowało przejęcie 80 procent udziałów czeskiej firmy AWT (Advanced World Transport a.s.) przez PKP Cargo. Po trwających kilka miesięcy staraniach zostały załatwione już praktycznie wszystkie formalności związane z realizacją tej transakcji.



O tym, że PKP Cargo chce przejąć największego czeskiego prywatnego przewoźnika zaczęło być głośno pod koniec ubiegłego roku. Nasz giełdowy przewoźnik przymierzał się do zakupu oprócz AWT jeszcze jednej, polskiej firmy kolejowej, ale ostatecznie doprowadzono do finału tylko zamiar przejęcia firmy, mającej siedzibę w Ostrawie
Kilka dni temu Czeski Urząd Antymonopolowy (Česky Antimonopolni Uřad) w Pradze wydał opinię, że nie ma żadnych przeszkód by AWT trafiło w polskie ręce. Ta decyzja oznacza, że do zakończenia starań PKP Cargo pozostało już tylko uzgodnienie formalności pomiędzy zainteresowanymi stronami.

Decyzja PKP Cargo o zakupie akurat tej firmy nie dziwi, jeśli spojrzy się na liczby.  AWT jest plasowany na ósmym lub dziewiątym miejscu pod względem wielkości  towarowych przewoźników kolejowych w Europie. Pociągi tej firmy można spotkać na kolejowych szlakach m.in. Czech, Polski, Niemiec, Holandii, Węgier, Włoch czy Słowenii.

W Czechach AWT zajmuje pewne drugie miejsce pod względem wielkości przewoźników, dzięki przetransportowaniu 12 mln ton towarów w roku 2013. Dało to 282 mln euro przychodu i dziesięcioprocentowy udział na rynku czeskim.

Oprócz samych przewozów, mocną pozycję w ofercie AWT stanowi również utrzymanie bocznic oraz całych szlaków kolejowych, szczególnie w województwie Morawsko-Śląskim. Łącznie, na terenie naszych południowych sąsiadów firma z Ostrawy utrzymuje ponad 400 km infrastruktury. Ponadto kilkanaście kilometrów od centrum Ostrawy, w Paskowie, AWT posiada swój terminal, będący doskonałym punktem wypadowym w drodze na południe Europy, szczególnie do portów adriatyckich, gdzie docierają pociągi tego przewoźnika. W Polsce pociągi AWT kursowały dość regularnie, szczególnie na trasach tranzytowych, łączących niemieckie miasta z Chałupkami, a kilkanaście miesięcy temu rozpoczęły wożenie urobku z kopalni Silesia w Czechowicach-Dziedzicach.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *