Na węglówce powstanie Osada

  • PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotowują kolejną inwestycję w naszym terenie i w ubiegłym tygodniu podpisały umowę na opracowanie dokumentacji projektowej odcinka Nakło Śląskie – Kalina (Herby Nowe) w ciągu linii nr 131, popularnej Węglówki.

PKP PLK podpisały z firmą Systra S.A. umowę na opracowanie dokumentacji projektowej dla zadania „LOT B – Prace na linii kolejowej 131 na odcinku Nakło Śląskie (km 29,000) – Kalina (km 66,800) realizowanego w ramach projektu „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo”. Wartość prac to ponad 25 mln zł netto. Dofinansowanie z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie prac projektowych planowane jest na koniec 2023 roku. W kolejnych latach będzie możliwa realizacja robót.

– Linia kolejowa nr 131 prowadząca z południa na północ kraju łączy pięć województw. Dzięki inwestycjom PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. zapewni sprawniejsze podróże oraz przewozy towarów. Inwestycje realizowane i przygotowywane m.in. na odcinku Nakło Śląskie Herby Nowe z udziałem środków unijnych sprzyjają rozwojowi gospodarki i wzmacniają rolę kolei jako ekologicznego i konkurencyjnego środka transportu – powiedział  Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Dokumentacja projektowa poprzedza inwestycję, której efektem będą lepsze podróże i przewóz towarów między Nakłem Śląskim a Herbami Nowymi, czyli efektywniejsze przewozy kolejowe na linii nr 131 z południa na północ Polski. Przygotowywana inwestycja jest ważna dla poprawy przewozów towarowych w stronę Lublińca i Kluczborka, Inowrocławia, Bydgoszczy oraz Gdańska i Gdyni.

Zakres projektu obejmuje ponad  80 km torów i sieci trakcyjnej. Planowane prace mają pozwolić na szybszą jazdę składów pasażerskich do 140, a towarowych do 120 km/h. Przewidziane są nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym, które przy realizacji inwestycji zwiększą przepustowość linii – będzie mogło kursować więcej pociągów. Uwzględniono przyszłą budowę nowych przejść pod torami w stacji Nakło Śląskie i Kalety, przebudowę lub remont 56 obiektów inżynieryjnych. Serowanie ruchem ma być prowadzone z Lokalnego Centrum Sterowania w Tarnowskich Górach, wyposażonego w nowoczesny system komputerowy. W zakres projektu wchodzi zwiększenie bezpieczeństwa na 6 przejazdach kolejowo-drogowych. W dokumentacji przewidziano nowy przystanek – Tarnowskie Góry Osada Jana między Nakłem Śląskim a Tarnowskimi Górami. Z myślą o pasażerach opracowane mają być przebudowy stacji: Nakło Śląskie, Tarnowskie Góry, Kalety, Boronów oraz przystanków: Miasteczko Śląskie i Strzebiń. Planowany standard to wyższe jasno oświetlone perony, wyposażone w wiaty i ławki oraz czytelne oznakowanie i tablice informacyjne. Osobom o ograniczonej możliwości poruszania się dostęp do pociągów mają zapewniać windy i pochylnie.

Fot. PKP PLK

One comment

  1. Ehhh… na razie mają chyba 5 lat opóźnienia względem pierwotnego planu.
    Projekt do 2023, realizacja całości do 2027. I to w optymistycznym wariancie, gdzie obędzie się bez kolejnych opóźnień. Szkoda, że to się tak wlecze.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *