Rybnik tylko elektryczny?

  • Zarząd Transportu Zbiorowego w Rybniku otworzył oferty złożone w przetargu na obsługę tamtejszej komunikacji miejskiej 23 nowymi autobusami, ze szczególnym uwzględnieniem autobusów elektrycznych lub gazowych. Najtańszą ofertę złożyła firma Kłosok. O tym czy zostanie ona wybrana przekonamy się już niebawem.

Rybnik nie ma swojego komunalnego przewoźnika. Stąd obsługę linii autobusowych na liniach organizowanych przez ZTM wykonują wyłonione w konkursach firmy przewozowe. I to one stały się głównymi adresatami przetargu, w ramach którego miasto oczekiwało oferty na obsługę miejskich linii w latach 2020-2031, w liczbie 23 pojazdów.

Według zamawiającego wśród tych 23 autobusów mają być minimum 2 autobusy midi o napędzie elektrycznym, 5 autobusów klasy midi zasilanych gazem ziemnym (CNG lub LNG) lub o napędzie elektrycznym, 11 autobusów klasy maxi zasilanych gazem ziemnym (CNG lub LNG) lub o napędzie elektrycznym i 5 autobusów klasy mega zasilanych gazem ziemnym (CNG lub LNG) lub o napędzie elektrycznym.

Ponadto, z elementów wyposażenia nowe pojazdy muszą posiadać m.in. klimatyzację, łączność bezprzewodową z internetem udogodnienia dla osób niewidomych i słabowidzących czy
alkomat zintegrowany z pojazdem. Ponadto wymagane jest by autobusy maxi i mega miały kabiny z osobnym wejściem dla kierowcy, całkowicie odgrodzone od przestrzeni pasażerskiej.

Swój akces do konkursu zgłosiły trzy firmy. Ich propozycje to:

  1. Kłosok z Żor – wyłącznie autobusy elektryczne – 127,071 mln zł brutto
  2. Mobilis z Warszawy – wyłącznie autobusy elektryczne – 178,379 mln zł brutto
  3. Transgór z Rybnika – autobusy elektryczne i gazowe – 136,173 mln zł brutto.

Kryteria wyboru wykonawcy ustalono następująco: cena (60%), ekologia (34,5%), data wprowadzenia do ruchu (2,5%), pojazdy rezerwowe maxi (3%). ZTZ poinformowało również, że jeśli nie będzie odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej, firma będzie chciała podpisać umowę z wybranym przewoźnikiem w ciągu najbliższych dni. Jeśli tak się stanie, będzie ona obowiązywać od 1 stycznia 2022 roku, przy czym autobusy elektryczne mają pojawić się na ulicach po 1 kwietnia przyszłego roku.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *