Trzebinia gotowa

  • – Zakończyły się prace modernizacyjne na stacji Trzebinia. To jeden z ważnych punktów remontu całej linii Kraków – Katowice, na której PKP Polskie Linie Kolejowe do potrzeb pasażerów dostosowały 12 stacji i przystanków. Inwestycja, współfinansowana ze środków unijnych instrumentu CEF „Łącząc Europę” – poinformowały PKP PLK.

Na stacji w Trzebini w miejscu byłych niskich peronów obecnie są nowe, wyższe – ułatwiające wsiadanie do pociągów. Zamontowane są wiaty i ławki. W sierpniu zakończyły się prace przy peronie obok dworca, nad którym zamocowano odnowione zabytkowe zadaszenie. Osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się dzięki windom mogą dogodnie dostać się do pociągów. Kładkę nad torami zastąpiło przejście podziemne, które prowadzi na perony i służy mieszkańcom do bezpiecznego przejścia pod linią kolejową.

– Efektywnie wykorzystujemy środki unijne, m.in. z instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Przebudowa stacji Trzebinia oraz jedenastu stacji i przystanków na międzynarodowej trasie między Krakowem a Katowicami, to realna korzyść dla mieszkańców i podróżnych. Poza zwiększeniem dostępności do kolei skróciliśmy czas podróży. Kolej – najbardziej ekologiczny środek transportu, staje się jeszcze bardziej konkurencyjna – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.

Z efektów modernizacji linii Kraków korzystają już nie tylko podróżni w Trzebini. W ramach projektu przebudowano i zwiększono dostępność na stacjach w Jaworznie Szczakowej, Krzeszowicach, Zabierzowie i krakowskich Mydlnikach. Z myślą o podróżnych zwiększono komfort przystanków w m.in. w Ciężkowicach, Balinie, Dulowej i Woli Filipowskiej. Dodatkowe możliwości podróży i przesiadki zapewnia nowy przystanek Kraków Bronowice. Dzięki inwestycji PLK podróż z Trzebini do Katowic czy Krakowa zajmuje ok. 30 – 35 minut. Dojazd do Krzeszowic lub Jaworzna tylko 10 minut. Czasy przejazdu jeszcze się skrócą, po zakończeniu certyfikacji szlaku i zwiększeniu prędkości pociągów do 160 km/h.

Inwestycja między Krakowem a Katowicami zwiększyła poziom bezpieczeństwa dzięki 10 nowym bezkolizyjnym skrzyżowaniom oraz nowoczesnym urządzeniom sterowania. Ruch pociągów prowadzony jest z nowych lokalnych centrów sterowania. Modernizacja linii ograniczyła także oddziaływanie kolei na środowisko. Pomyślano również o zwierzętach. Przygotowane zostały dla nich odpowiednie przejścia pod torami.

Projekt „Modernizacja linii kolejowej E-30, na odcinku Zabrze-Katowice-Kraków, etap IIb” za przeszło 2 mld zł, współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Fot. PKP PLK

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *