Combo 40 na 60

  • – PKP Intercity odebrało już 40 z 60 zamówionych przez polskiego przewoźnika wagonów typu 111A-30 COMBO, które zostały zmodernizowane przez Konsorcjum Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz i Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego Mińsk Mazowiecki. Tym samym zakończyła się realizacja zamówienia podstawowego. Kolejnym etapem jest wypełnienie warunków zamówienia w ramach prawa opcji, co oznacza, że do końca 2021 roku gotowych będzie jeszcze 20 takich wagonów, a warty 310 mln zł brutto kontrakt zostanie zrealizowany – poinformował nasz największy przewoźnik dalekobieżny.

Wagony COMBO są pierwszymi takimi w Polsce. To wielofunkcyjne wagony o podwyższonym standardzie, w których m.in. zadbano o odpowiednie wyciszenie wnętrza, wymieniono wózki jezdne na nowe, wydzielono przedziały rodzinne, przedział dla osób z niepełnosprawnościami, w tym poruszających się na wózku. W wagonie znalazła się też część bezprzedziałowa i przestrzeń, w której można bezpiecznie przewieźć rowery.

Pojazdy posiadają dwa wydzielone przedziały dla opiekunów z dzieckiem, a ich ściany i wykładzinę podłogową zdobi grafika z motywem zwierzęcym. Siedziska foteli łączą się ze sobą, dzięki czemu powstaje jedna wygodna płaszczyzna. W przedziałach znajdują się gniazdka elektryczne i gniazdka USB, a toaleta wyposażona jest w przewijak dla dzieci.

W wagonach jest specjalny przedział przeznaczony do podróży dwóch osób z niepełnosprawnością wraz z dwoma opiekunami, w którym zabudowano dwa pełnowymiarowe fotele oraz wyznaczono dwa miejsca na wózek inwalidzki z trójpunktowymi pasami bezpieczeństwa. Do dyspozycji osób z niepełnosprawnościami pozostają przyciski SOS, panel indywidualnego sterowania oświetleniem i klimatyzacją, indywidualne stoliki oraz duża śmietniczka. Rampa pozwala podróżnym poruszającym się na wózku bezpiecznie wjechać do wagonu. Wagony posiadają automatyczne drzwi przedziałowe oraz bezprogowe podłogi ułatwiające poruszanie się. Wszystkie piktogramy są przetłumaczone w alfabecie Braille’a.

Wagony COMBO jeżdżące w składach PKP Intercity uzyskały – jako pierwsze w Polsce – prestiżowy certyfikat „Transport bez barier”, przyznany przez Fundację Integracja.  Jest to znak dostępności tego taboru dla osób z ograniczoną sprawnością, w tym z różnymi rodzajami niepełnosprawności, osób starszych czy podróżujących z dziećmi.

– Kolej jako środek transportu pierwszego wyboru dla każdego – to cel, który przyświeca nam w najbliższych latach. Dzięki uruchomieniu kolejnych zmodernizowanych wagonów COMBO jesteśmy coraz bliżej jego osiągnięcia. Będziemy sukcesywnie zwiększać liczbę wprowadzanych do obiegu, zmodernizowanych i nowych pojazdów, aby zapewnić wszystkim pasażerom podróż w bezpiecznych i komfortowych warunkach – powiedział Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.

Modernizacja 40 wagonów z prawem opcji na dodatkowe 20 jednostek jest elementem projektów: „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A. Są one współfinansowane ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość maksymalna przyznanego dofinansowania dla tej modernizacji wagonów wynosi 91 555 814,94 zł. Łącznie ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 PKP Intercity pozyskało 653 730 052,05 zł dotacji.

Dostawa 60 zmodernizowanych wagonów COMBO to jeden z kilku projektów, które dla narodowego przewoźnika realizuje Konsorcjum PESA i ZNTK Mińsk Mazowiecki. Wartość wszystkich podpisanych kontraktów między PKP Intercity a Konsorcjum PESA Bydgoszcz – ZNTK Mińsk Mazowiecki w ramach programu inwestycyjnego przewoźnika wynosi 2,017 mld zł brutto. Najnowszy z nich został podpisany w grudniu 2020 roku i w jego ramach Konsorcjum zmodernizuje 125 wagonów typu 111A i 141A oraz dokona ich późniejszych przeglądów technicznych na trzecim poziomie utrzymania.

Fot. Konduktor Przemek

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *