Nowe elfy dotarły do Małopolski

  • Kilka dni temu województwo małopolskie odebrało pierwszy z czterech pociągów elektrycznych Elf2 wyprodukowany przez bydgoską Pesę,. Pozostałe pojazdy mają zostać przekazane w najbliższych dniach. Ponieważ Kraków blisko, i teraz kolejowo łatwo dostępny, to znalazł się czas by pojechać tam i zobaczyć nowego elfa w akcji na linii obsługiwanej przez Koleje Małopolskie, prowadzącej z Wieliczki do krakowskiego lotniska w Balicach.

Przypomnijmy, że samorząd województwa małopolskiego podpisał w październiku 2019 roku umowę z Pesą na dostawę czterech nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu Elf2. Kontrakt dotyczy wersji czteroczłonowej. Koszt zakupu taboru wraz z pięcioletnią kompleksową usługą utrzymaniowo-serwisowo-naprawczą został określony na 109,7 mln zł. Zakup jest współfinansowany ze środków europejskich w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Niskopodłogowe Elfy2 mogą poruszać się z maksymalną prędkością eksploatacyjną 160 km/h. W wersji czteroczłonowej posiadają 200 miejsc siedzących. Wyposażono je m.in. w klimatyzację, bezprzewodowy dostęp do internetu, monitoring i udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami. Już na pierwszy rzut oka widać różnicę czterech lat od czasu gdy pierwsze jednostki z tej serii pojawiły się w Kolejach Śląskich. Poprzez zupełnie inną aranżację wnętrz pociąg sprawia wrażenie bardziej przestrzennego i większego w środku. Oczywiście, zdajemy sobie sprawę, ze cztery lata w dzisiejszej technice to dużo i wiele rzeczy, które nie sprawdzały się w pierwszych egzemplarzach elfów drugiej generacji zostało już przez producenta zmodernizowane lub naprawione przez producenta. Poza tym, każdy zamawiający ma swoje, specyficzne warunki zamówienia, wynikające choćby z warunków terenowych z jakimi ma do czynienia na swoim obszarze. Generalnie, pociągi te sprawiają sprawiają pozytywne wrażenie i powinny przynieść ludziom z Krakowa i okolic wiele pożytku. Numeru jednostki nie podamy bo ustalenie najważniejszego jej numeru taborowego – odsyłamy do zdjęć – wymaga wskrzeszenia naszych wybitnych matematyków sprzed kilkudziesięciu lat, którzy przyłożyli się do złamania kodu Enigmy, niemieckiej maszyny szyfrującej. Może oni coś by poradzili…

Po realizacji tego zmówienia małopolski samorząd ma do dyspozycji 29 nowoczesnych jednostek, które w barwach Kolei Małopolskich bądź Polregio obsługują trasy kolejowe w regionie.

Fot. Tymoteusz Muszala

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *