Linia nr 146 tylko jako towarowa

  • Linia kolejowa Częstochowa – Chorzew Siemkowice (nr 146) stanowi połączenie między Częstochową a linią ze Śląska do portów linią nr 131 (Chorzów Batory – Tczew – Gdańsk – Gdynia). Ostatnimi miesiącami została poddana gruntownej odnowie. Zarządca infrastruktury kolejowej informuje, że prace wkroczyły już w końcowa fazę.

Jak podały PKP Polskie Linie Kolejowe – inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na tej linii jest już na ostatnim etapie. Kolejarze prowadzą już ruch na tym szlaku z czterech nowych nastawni wyposażonych w nowoczesne komputerowe urządzenia. Ma to miejsce na na stacjach Rząsawa, Cykarzew, Brzeźnica nad Wartą oraz Biała Pajęczańska. Nowe urządzenia zwiększyły bezpieczeństwo na 38 skrzyżowaniach kolejowo-drogowych. Zimą sprawne przejazdy pociągów zapewnią ogrzewane rozjazdy. Zlikwidowano ograniczenia prędkości – pociągi już przyspieszyły do 60 km/h, a po zakończeniu niezbędnych procedur prędkość wzrośnie do 100 km/h. W ramach projektu wymieniono blisko 50 km torów i sieci trakcyjnej. Zmodernizowano 45 obiektów inżynieryjnych, w tym stalowy, 66-metrowy most na Warcie w Ważnych Młynach.

Szkoda tylko, i nie jest przytyk w stronę PKP PLK, że po tej pięknie odnowionej linii będą jeździć szybko i sprawnie wyłącznie pociągi towarowe. „Przekleństwem” linii nr 146 jest to, że łączy dwa województwa – śląskie i łódzkie. I tu organizacja przewozów pasażerskich od lat nie jest już tak prosta. Władze województwa łódzkiego sondowały możliwość uruchomienia połączeń pasażerskich na trasie Łódź – Częstochowa węglówką (linia nr 131) i właśnie linią nr 146. Tym bardziej, że kiedyś kursowały tam składy pasażerskie i po odnowieniu infrastruktury (perony itd.) na pewno warto byłoby, choćby testowo, sprawdzić czy kolej przyjęłaby się ponownie wśród tamtejszej społeczności.

Jednak ze strony województwa śląskiego nie było chęci do podjęcia działań w tej sprawie i pomysł, odnowienia także infrastruktury „pasażerskiej”, upadł. Pozostaje mieć nadzieję, że może kiedyś na ten szlak zawitają jednostki czy składy PKP Intercity bo przecież jeszcze 20 lat temu kursowały tędy pociągi pospieszne ze Śląska do Trójmiasta. To, co nie jechało od nas przez Bytom i Tarnowskie Góry, kierowane było właśnie przez Zawiercie i Częstochowę na linię 146 i potem dalej węglówką na północ Polski. Co prawda, pociągi te nie maiłyby się zatrzymywać nawet gdyby chciały ale chyba warto wiedzieć, że istnieje taki szlak, który w razie potrzeby można wykorzystać

Na koniec dodajmy, że projekt „Prace na linii kolejowej nr 146 na odcinku Wyczerpy – Chorzew Siemkowice” ma wartość 215 mln zł netto. Dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej, z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, wynosi 179 mln zł.

ZDJĘCIE: PKP PLK

2 komentarze

  1. Urzednicze myslenie po polsku- po co dodatkowo miec przychod I zysk skoro, i tak podatnicy zaplaca!!

  2. Witam czy nikt nie sprawdza tych informacji ??? Otóż tą linią jedzie pociąg PKP IC !!!! Ludzie proste wrzucenie w wyszukiwarkę i jest. Nie piszcie nie sprawdzonych informacji. Pozdrawiam. Miłego szukania. Zapewniam iż tą właśnie linią jedzie pociąg osobowy. Ale to się trzeba znać na rozkładach PKP.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *