Ośmioletni megaprzetarg ZTM

  • ZTM ogłosił przetarg na obsługę sieci komunikacyjnej na 8 lat. W konkursie mogą startować podmioty działające na terenie całej Unii Europejskiej. Skala projektu obejmuje 166 milionów wozokilometrów i ponad 300 autobusów. Termin składania ofert upływa 1 września.

Strategia Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii ukierunkowana jest na spójność, zarówno pod względem przestrzennym, społecznym, jak i gospodarczym. Naszą misją jest tworzenie przyjaznych, bezpiecznych, nowoczesnych oraz ekologicznych miast. W tym kierunku zmierzają wszystkie podejmowane przez nas działania. Transport zbiorowy odgrywa kluczowe znaczenie w tym procesie Wszystko to na rzecz podnoszenia rangi naszego regionu i w trosce o jakość życia prawie 2,5 mln mieszkańców. Dlatego ogłoszony przetarg na obsługę sieci transportowej jest otwarciem nowego etapu i stanowi część procesu budowania zrównoważonych miast – mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący Górnośląsko–Zagłębiowskiej Metropolii. .

Przetarg bezpośrednio przyczyni się również do zwiększenia komfortu podróżowania komunikacją miejską. Postępowanie ustandaryzuje wiele kwestii istotnych dla pasażerów. Wśród tych są m.in. wymagania względem pojazdów. Uwzględniono zapisy dotyczące m.in. roku produkcji, normy spalin, a także wyposażenia – chodzi m.in. o klimatyzację, ogrzewanie, ładowarki USB i dostęp do WiFi. Uwagę zwraca zaplanowane ewolucyjne wdrażanie tych zmian.

Standardy będą podnoszone stopniowo. Wraz z upływem czasu oczekiwania względem przewoźników będą coraz wyższe. Oznacza to, że jakość świadczonych przez ZTM usług będzie systematycznie rosnąć. Oczywiście mamy na względzie potrzeby różnych grup pasażerów. Będziemy podnosić komfort podróży osobom z niepełnosprawnościami lub o ograniczonej mobilności. Dostępne będą podnośniki lub rampy najazdowe. W pojazdach standardem będzie podłoga antypoślizgowa – mówi Grzegorz Kwitek, członek zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Poza skalą projektu i zmian, uwagę zwraca także podejście do zarządzania przewozami. Nowością jest to, że nastąpi przejście z obsługi poszczególnych linii na pulę dostępnych wozokilometrów. – Oznacza to większą elastyczność w zarządzaniu komunikacją miejską, zwłaszcza przy organizowaniu przewozów zastępczej komunikacji autobusowej – dodaje G. Kwitek.

Treść przetargu została właśnie opublikowana na stronie organizatora transportu a także w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. – Będzie to duży skok jakościowy. Zależy nam na tym, aby zbliżyć się do najlepszych standardów europejskich. Zwracamy szczególną uwagę na bezpieczeństwo podróży, pojazdy będą wyposażone m.in. w monitoring i blokadę alkoholową kierującego – mówi Małgorzata Gutowska, dyrektor ZTM.

Standaryzacja obejmie także wygląd zewnętrzny i wewnętrzny pojazdów, w tym kolory i tzw. System Informacji Pasażerskiej. Dzięki temu pasażerowie korzystający z różnych linii autobusowych będą mogli cieszyć się takim samym bezpieczeństwem i komfortem podróży w autobusach kursujących pod szyldem ZTM. Usługi przewozowe będą świadczone na podstawie ogłoszonego postępowania od przyszłego roku. Kierując się zasadą transparentności i w trosce o przebieg postępowania ZTM poinformował Centralne Biuro Antykorupcyjne o przetargu, by monitorowało jego przebieg.

To największy przetarg w historii Zarządu Transportu Metropolitalnego i jeden z największych w kraju, jeśli chodzi o branżę transportową. Projekt obejmuje 166 milionów wozokilometrów i ponad 300 autobusów. Jako jednostka budżetowa zachowujemy wysoki standard całego procesu. Zapraszamy do składania ofert – mówi M. Gutowska.

One comment

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *