Następny krok ku przywróceniu kolei między Skoczowem a Bielskiem-Białą

  • Przedstawiciele Stowarzyszenia Aglomeracja Beskidzka podpisali umowę z konsorcjum firm: IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo Sp. z o.o. Wrocław oraz IDOM Consulting, Engineering, Architecture, S.A.U. Hiszpania, na wykonanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego dla projektu pn.: „Rewitalizacja linii kolejowej nr 190 na odcinku Skoczów-Bielsko-Biała jako niezbędny element połączenia Śląska Cieszyńskiego z Krakowem (Cieszyn-Skoczów-Bielsko-Biała-Wadowice-Kraków)”.

Opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego  stanowi pierwszy krok do rozpoczęcia rzeczowej rewitalizacji tego odcinka linii kolejowej nr 190. W ciągu najbliższych miesięcy Wykonawca odpowiedzialny będzie za przygotowanie dokumentacji niezbędnej do złożenia w ramach II etapu rządowego Programu Kolej+. Zadaniem Wykonawcy będzie również m. in. przeprowadzenie procesu konsultacji społecznych z mieszkańcami poszczególnych gmin na trasie linii kolejowej, tj. Bielska-Białej, Jaworza, Jasienicy oraz Skoczowa.

Realizatorem części inwestycyjnej projektu będzie PKP PLK S.A., natomiast zgodnie z założeniami Programu Kolej+ samorządy partycypować będą w kosztach realizacyjnych na poziomie 15%, przy czym 50% wkładu samorządowego Stowarzyszenie Aglomeracja Beskidzka pozyskało od samorządu województwa śląskiego.

Równolegle Stowarzyszenie Aglomeracja Beskidzka zaangażowane jest w ramach Programu Kolej+ w realizację podobnego projektu dotyczącego linii kolejowej nr 97 Żywiec-Sucha Beskidzka, w którym funkcję lidera pełni Województwo Małopolskie.

Fot. Jakub Soldatke

One comment

  1. Ważne jest, aby rozgałęzienie linii kolejowych: Skoczów – Chybie i Skoczów – Bielsko przesunąć bardzej na północ, gdzieś w rejon ulic: Orłowej – Źródlanej – Dolny Bór. Dlaczego? Aby w ciągu ulic: Góreckiej i Bielskiej nie było takiej sytuacji, jaka była do 2009 roku, tzn. jeden przejazd kolejowy tuż za drugim przejazdem kolejowym. Takie przeniesienie rozgałęzienia torów na północ, poza miasto, na pewno poprawi bezpieczeństwo ruchu pociagów, samochodów i pieszych w tej części miasta – korzyść nr 1.

    Poza tym, jakby przenieść ww rozwidlenie poza miasto, to byłyby jeszcze i dwie dalsze korzyści:
    2. Jakby powstał przystanek Skoczów Zabawa, to na tym przystanku mogliby się przesiadać podrózni z kierunku Jasienicy w stronę Chybia – pociąg z takimi podróżnymi nie musiałby wjedżać aż na stację w Skoczowie (Głównym)
    3. Jakby powstała łącznica Bielowicko – Pierściec, to w przypadku nieprzejezdności stacji w Czechowicach Dz. lub w przypadku nieprzejezdności odcinka BB Północ – CzDz Przystanek, pociąg (pasażerski czy towarowy) z Bielska do Katowic mógłby jechać objazdem przez Bielowicko – Pierściec – Zabrzeg – Goczałkowice, bez konieczności wjazdu na stację Skoczów (Główny) i bez kilkukrotnego wstrzymywania ruchu samochodowego w ciągu ulic: Góreckiej i Bielskiej.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *