GZM kupi 32 elektryczne autobusy i 6 trolejbusów

  • Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia poinformowała o tym, że do czterech metropolitalnych Przedsiębiorstw Komunikacji Miejskiej (z Katowic, Gliwic, Sosnowca oraz Świerklańca) do końca marca 2023 roku, zostanie przekazanych łącznie po 8 nowych, elektrycznych autobusów. Zostaną zakupione przez organizatora w ramach otrzymanej dotacji z programu GEPARD II, finansowanego w połowie ze środków unijnych, a w połowie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Właśnie został ogłoszony przetarg w tej sprawie, a oferty można składać do 5 maja. Dofinansowanie w ramach tego samego programu otrzymały również Tyskie Linie Trolejbusowe, które zamówią 6 nowoczesnych trolejbusów hybrydowych.

GZM ogłosiła dzisiaj przetarg dotyczący zakupu nowych, 32 elektrycznych autobusów. Koszt tej inwestycji to 120 mln zł, z czego 80 mln zł to dofinansowanie otrzymane w ramach programu GEPARD II. Dzięki temu na drogach GZM pojawi się 27 autobusów 12-metrowych, 5 przegubowych o długości 18 metrów oraz zakupionych zostanie 16 mobilnych ładowarek, z których będą mogły korzystać jednocześnie po dwa autobusy. Ponadto w sześciu miastach zostanie wybudowanych 9 stacjonarnych ładowarek – po jednej w Katowicach, Tarnowskich Górach, Mikołowie, Będzinie, Sosnowcu oraz cztery w Gliwicach.

Harmonogram dostaw autobusów i budowy stacji zostanie ustalony szczegółowo po podpisaniu umowy z wykonawcą, niemniej pierwsze pojazdy mogą trafić do GZM już w połowie przyszłego roku.

Aktualnie na liniach pod auspicjami Zarządu Transportu Metropolitalnego kursuje już ponad 200 pojazdów zasilanych paliwami alternatywnym. Napędzane są one: sprężonym gazem ziemnym (149), napędem hybrydowym (41) i elektrycznym (13). Ponadto warto przypomnieć, że na dostawę łączenie 24 autobusów elektrycznych, które zostały kupione dzięki dotacji z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, czekają również PKM Sosnowiec (14) i PKM Gliwice (10). Z kolei do floty PKM Katowice dołączy wkrótce 10 nowych „elektryków”. Gliwicka spółka podpisała również umowę na 15 autobusów hybrydowych.

Metropolia ubiega się także o dofinansowanie zakupu 20 pojazdów na ogniwa paliwowe zasilane wodorem. W tej sprawie trwa aktualnie ocena wniosku złożonego do programu „Zielony Transport Publiczny”. Projekt ten będzie pilotażem, stanowiącym pierwszy etap we wdrażaniu i upowszechnianiu transportu publicznego napędzanego wodorem na obszarze Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Gdy te planowane zakupy zostaną sfinalizowane, to nawet co piąty autobus, jeżdżący pod szyldem ZTM, będzie napędzany niskoemisyjnym paliwem. Uwzględniając w tym zestawieniu również tramwaje (300) i trolejbusy (25), wtedy już co trzeci pojazd na drogach GZM będzie zasilany paliwem alternatywnym.

One comment

  1. Co z tego. W Zabrzu pozostaną „prywaciarze” ze swoimi złomami, a pasażerowie będą grać w ruletkę czy dziś taki 720 czy 15 przyjedzie czy nie.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *