Wczasy nad Adriatykiem z koleją

  • Austriackie Koleje Federalne (ÖBB) we współpracy z Kolejami Słowackimi (ZSSK) uruchomią tego lata nocny pociąg łączący te dwa kraje z Chorwacją. Może to być ciekawa propozycja i dla mieszkańców naszego regionu ale naszą uwagę przykuł jeszcze jeden szczegół. I od niego zaczniemy…

Mowa o tym, że pociąg, który ma kursować dwa razy w tygodniu na trasie Bratysława – Wiedeń – Graz – Split będzie oferował pakiety, które obejmują bilet kolejowy w obie strony między Wiedniem a Splitem oraz tygodniowy pobyt w apartamencie w centrum Splitu w cenie od 331 euro (ok. 1533 zł). Okazuje się, ze jest możliwe połączenie opłaty jak jest w tym wypadku, opłaty za przejazd wraz z gwarancją miejsca do wypoczynku. Kilka lat temu były takie pomysły, oczywiście nie na taką skalę, dotyczące naszej okolicy, połączenia dojazdu koleją do miejscowości atrakcyjnej turystycznie i za specjalną, rabatową opłatą otrzymać dodatkowo dostęp do usług oferowanych „na miejscu” typu noclegi czy gastronomia. Może kiedyś uda się przedstawić wam te plany.

Wracamy jednak do planowanego na 18 czerwca uruchomienia pociągu EuroNight relacji Bratysława – Wiedeń – Split i będzie kursować dwa razy w tygodniu, w wybrane dni, do połowy września 2021. Cena biletów z Wiednia do Splitu, które można już kupić, wynosi 29,90 euro (ok. 138 zł) za miejsce siedzące i 69,90 euro (ok. 323 zł) za łóżko. Nie jest na razie znana cena biletów z Bratysławy. Pociągiem będzie można również przewieźć samochód lub motocykl.

Dla mieszkańców naszego regionu może to być ciekawa propozycja nie tylko dotarcia nad Adriatyk, ale i spędzenia kilkunastu dni urlopu. Z Katowic do Wiednia kursuje pięć pociągów dziennie i znalezienie odpowiedniego połączenia, by w stolicy Austrii móc przesiąść się na kurs do Chorwacji nie powinno nastręczać zbyt wielu problemów. Wydaje się, że najbardziej odpowiedni byłby ku temu EIC Sobieski z Gdyni do Wiednia. Można jednak też skorzystać z wcześniejszych kursów (EIC Moravia, EIC Polonia czy IC Porta Moravica) bo kilka godzin w rytmie wiedeńskiego walca może być świetnym dodatkiem do takiej wakacyjnej wyprawy. Oczywiście, jeśli pozwolą na to warunki wynikające z aktualnej sytuacji związanej z epidemią.

Fot. Konduktor Przemek

4 komentarze

  1. Ciekawi mnie porównanie ofert na wakacje 2021:
    ZSSK+OBB oraz RegioJet, na trasie Bratysława – Split.

    Pociąg ZSSK+OBB ma jechać przez Austrię, natomiast pociąg RJ ma jechać przez Węgry.
    Pociąg RJ ma jechać z Pragi do Splitu i Rijeki.

    Ciekawi mnie, dlaczeg nie da się uruchomić bezpośrednieg pociągu albo chociaż wagonu z Polski do krajów byłej Jugosławii.

    D wczesnych lat 90-tych był pociąg Warszawa – Belgrad. Potem, chyba pod koniec lat 90-tych, był pociąg Kraków – Muszyna – Pecz, do którego pociągu przyłączano w Budapeszcie wagony Budapeszt – Sarajewo. Aż się zastanawiałem, jaki problem, aby bezpośredni wagon nie mógł jechać wtedy Kraków – Sarajewo, skoro to TEN SAM POCIĄG ale z przeczepianymi wagonami. Albo i nwet może Kraków – Plocze (nad Adriatykiem)

    Był jeszcze kilka lat temu pociąg Warszawa – Villach – jakby nie można byo tego pociągu puścić bezposrednio do Słowenii albo do Włoch.

    Kilka lat temu uruchomili pociagi z Przemyśla do Grazu – jakby ten pociąg nie dał rady dojechać choć do oddaloneg o kilkadziesiat kilmetrów dalej Mariboru, skąd można się dostać czy to do Lublany, czy na Istrię, czy do Chorwacji.

  2. Za cesarza Francika Jozka I. to pociongi jezdzieli bez kontroli celnej i paszportowej i bez pomocy EU. Downiej nie bylo zawsze lepiej, ale czynsto.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *