Radni wojewódzcy wspomogą LK 190

  • Czy to jeden z ostatnich kroków do tego, by po wielu latach starań samorządowców i społeczników, pociągi wróciły na linie kolejową nr 190 na całej swojej długości od Bielska-Białej do Cieszyna?

Cytując za https://slaskie.pl.:Radni podjęli uchwałę w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla miasta Bielska-Białej w formie dotacji celowej, przeznaczonej na współfinansowanie opracowania studium planistyczno-prognostycznego dla projektu pn.: „Rewitalizacja linii kolejowej nr 190 na odcinku Skoczów-Bielsko-Biała jako niezbędnego elementu połączenia Śląska Cieszyńskiego z Krakowem”, realizowanego w ramach II etapu naboru do „Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej + do 2028 roku”, w kwocie 750 tys. zł. 

Ta decyzja może doprowadzić do zakończenia wieloletnich starań lokalnych władz i społeczności do tego by linia nr 190, na całym swoim przebiegu, odzyskała swoje należne miejsce na kolejowej mapie województwa. Za sprawę od kilku miesięcy na poważnie wzięło się stowarzyszenie Aglomeracja Beskidzka, grupujące przedstawicieli wielu gmin z powiatów bielskiego, cieszyńskiego i żywieckiego. W tym, wszystkich tych samorządów położonych wzdłuż przebiegu linii 190.

Najpierw stowarzyszenie zgłosiło odcinek Bielsko-Biała – Skoczów do programu Kolej Plus, inicjatywy prowadzonej pod auspicjami PKP PLK, mającej na celu przywrócenia do życia lokalne linie kolejowe. Po przejściu pierwszej weryfikacji projekt, pozostał w „grze” i teraz piłeczka jest po stronie organów zgłaszających wnioski, które m.in musza przygotować studium wykonalności dla zgłoszonej propozycji. Aglomeracja Beskidzka przetarg na wykonanie takiej usługi ogłosiło w lutym bieżącego roku, jednak dwóch chętnych na wykonanie zadania znacznie (o ponad 500 tysięcy zł) w swoich ofertach przekroczyło budżet na to przewidziany.

Zgłoszono się więc o pomoc o dofinasowanie do radnych wojewódzkich, którzy na wczorajszej sesji poparli ten wniosek i wyrazili zgodę na przekazanie funduszy na ten cel. To dobra wiadomość. Bo to była chyba ostatnia przeszkoda mogąca przerwać wieloletnie, mozolne starania o rewitalizację szlaku ze Skoczowa do Bielska-Białej. Owszem, projekt Kolej Plus przewiduje kolejne gwarancje od wnioskodawców (m.in. dotyczące ilości pociągów mających kursować po odnowionym szlaku), zanim wniosek zostanie ostatecznie zaakceptowany do realizacji. Ale o nich potem, według należnej kolejności. Wydaje się jednak, że wykonanie studium wykonalności dla tego odcinka będzie najważniejszą przesłanką, że projekt zostanie wykonany i za kilka lat pociągi powrócą na szlak pomiędzy Bielskiem-Biała a Skoczowem.

A my prezentujemy zdjęcia z odcinka linii 190 pomiędzy Bielskiem-Białą a Skoczowem, wykonane przez Jakuba Soldatke w miniony piątek. Miejmy nadzieję, że to już jedna z ostatnich takich galerii.

15 komentarzy

  1. Podpowiem: nazwisko Soldatke normalnie się odmienia, czyli zdjęcia zrobione przez Jakuba Soldatkego.

  2. Super. Teraz niech województwo stara się przywrócić kursy na linii Gliwice-Rybnik i Gliwice-Bytom.

  3. To jest BARDZO DOBRA wiadomość, pozostaje mocno trzymać kciuki za finalizację tematu.
    P.S. Szanowni przedmówcy – macie rację w tym co piszecie, tylko… „trochę” nie na temat 🙂

  4. Jeżeli teraz nie uda się zmodernizować tego odc. LK 190, to znając polskie realia szansa na jego modernizację w przyszłości są nikłe, żeby nie powiedzieć zerowe.

  5. Aby dopełnić dzieła modernizacji odcinka Bielsko – Skoczów – Cieszyn , należałoby jeszcze dobudować łącznicę goleszowską, wraz z przystankiem kolejowo-autobusowym w rejonie ulicy Radoniowej w Goleszowie.

    Tak, aby umożliwić:
    – ruch pociągów bezpośrednich Wisła – Cieszyn – Zebrzydowice, Wisła – Cieszyn – CZ,
    – jak największą liczbę przesiadek pomiędzy autobusami Wispol i DAS-II a pociągami KSw Goleszowie
    – jak najlepszą obsługę komunikacyjną centrum Goleszowa.

    Dawniej już rozważano pomysł budowy takiej łacznicy:
    »Co ciekawe o wprowadzeniu połączeń bezpośrednich myślano jeszcze w latach 90. XX wieku – zastanawiano się nawet nad możliwościami budowy łącznicy, dzięki której można by ominąć stację w Goleszowie i bez konieczności zmiany kierunku jazdy dojechać do Wisły.«
    https://kolejcieszyn.pl/index.php?s=cieszynwisla

  6. Uważam, że rozwidlenie torów w Skoczowie na Chybie i Bielsko powinno znajdowac się w trochę innym miejscu, tzn. nieco na północ,
    Za przystankiem Skoczów Bajerki, jadąc w stronę północną, powinny odchodzić tory w stronę Bielska, tak, aby:
    – jeden przystanek w północno-wschodniej części Skoczowa obsługiwał ruch pociągów, zarówno w stronę Chybia – Katowic, jak i w stronę Bielska – Jasienicy
    – tak, aby w ciagu ulicy Góreckiej w Skoczowie (a i także w ciągu ulicy Bielskiej) nie było takiej sytuacji, że jest przejazd kolejowy tuż za kolejnym przejazdem kolejowym – chodzi o bezpieczeństwo ruchu kolejowego, samochodowego i ruchu pieszych.

  7. W rejonie skrzyżowania ulic: Bielskiej, Cisowej i Strumieńskiej w samym centrum Jasienicy powinien powstac dworzec autobusowo-kolejowy (ostatnio modna jest nazwa: centrum przesiadkowe). Niedaleko od tego miejsca jest też węzeł trasy S52 (dawniej S1). Tu mogłoby być miejsce zostawiania na parkingu samochodów dla osób, które:
    – przyjechały samochodem z daleka trasą S52 czy S1
    – nie chca szukać miejska do parkowania w Bielsku-Białej
    – chcą dalej w stronę centrum Bielska poruszać się autobusem komunikacji miejskiej lub pociągiem

    Do tego mejsca powinna dojeżdżać też komuniakcja miejska Bielska-Białej, a i może tez nawet i Cieszyna.

  8. Czy jakiś przystanek na trasie Bielsko – Skoczów, waszym zdaniem, powinien dostać dodany – zlikwidowany – przesunięty ?

  9. Jaki byłby czas przejazdu Bielsko – Cieszyn po remoncie szlaku Cieszyn – Goleszów- Skoczów i jeszcze po remoncie odcinka Skoczów – Bielsko ?

    Tuż przed zlikwidowaniem bezpośrednich kursów Cieszyn – Bielsko tj. tuż przed 2009 rokiem, czas przejazdu pociągu z Cieszyna d Bielska wynosił nawet i 1,5 h.

    To zbyt długo, jak na XXI i jak na 39 km odległości.

    Odcinek Skoczów – Bielsko był wykorzystywany przez pociagi PKP IC jeszcze kilka lat temu, wie ktoś dlaczego PKP IC przestało korzystać z tego odcinka?

        1. Sieć trakcyjną zdjęto w 2013 roku. W tym samym roku zaprzestano kursów pociągów dalekobieżnych.

          1. Dalekobieżne przestały jeździć z powodu kradzieży sieci trakcyjnej, ostatni sezon zimowy przejeździły już na lokomotywach spalinowych, bo się pojawiły złodziejskie nieciągłości druta, potem PLK resztę zdemontowała po złodziejach na odcinku Jasienica – Skoczów.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *