PKP Intercity: Zmiany po korekcie

  • W niedzielę 14 marca, wchodzi w życie korekta rocznego rozkładu jazdy. Będzie obowiązywać do 12 czerwca 2021 roku. Zmiany zapewnią optymalne kursowanie pociągów PKP Intercity na odcinkach, na których będą prowadzone prace inwestycyjne. Prezentujemy najważniejsze z nich, ze szczególnym uwzględnieniem połączeń w województwie śląskim.

W okresie obowiązywania rozkładu jazdy 2020/2021 zarządca infrastruktury kolejowej przewidział pięć korekt, których zadaniem jest dostosowanie kursowania pociągów do realizowanych prac modernizacyjnych prowadzonych na liniach kolejowych. Zmiany, które zaczną obowiązywać 14 marca 2021 roku, zapewnią pasażerom optymalne możliwości dojazdu.

W naszym regionie nadal będą trwać prace inwestycyjne na linii nr 1. Ze względu na ograniczoną przepustowość na odcinku Dąbrowa Górnicza Ząbkowice – Będzin wybrane pociągi PKP Intercity będą jeździć trasą zmienioną, z pominięciem stacji Dąbrowa Górnicza, Będzin Miasto i Sosnowiec Główny, zatrzymując się na stacji Sosnowiec Południowy. Zmiana dotyczy składów:

  • IC Morcinek relacji Lublin – Wrocław – Lublin;
  • TLK Doker relacji Gdynia – Katowice – Gdynia;
  • IC Sztygar relacji Lublin – Katowice – Lublin;
  • TLK Chemik relacji Katowice – Płock;
  • IC Hutnik relacji Bielsko-Biała – Gdynia;
  • IC Skarbek relacji Bielsko-Biała – Olsztyn;
  • IC Pilecki relacji Racibórz – Warszawa;
  • IC Bolko relacji Wrocław – Lublin;
  • TLK Kormoran relacji Olsztyn – Polanica Zdrój;
  • IC Daszyński relacji Bielsko-Biała (4120)/Zwardoń (4150) – Warszawa;
  • IC Silesia14000 (116)/41000 (117) relacji Warszawa – Praga – Warszawa;
  • EIC Sobieski relacji Wiedeń – Gdynia.

Największe zmiany w kursowaniu pociągów PKP Intercity od marca będą wynikać z rozpoczętej w ubiegłym roku przebudowy Warszawy Zachodniej. Kolejny etap prac przy budowie nowej wersji tej stacji rozpocznie się 26 marca. Zakres robót rozszerzy się na dwa perony oraz jeden tor linii dalekobieżnej między Warszawą Zachodnia a Centralną. Wyłączone z użytku zostaną dwa perony linii dalekobieżnych nr 6 i nr 7. Prace wymagają wstrzymania ruchu pociągów na jednym torze linii dalekobieżnej pomiędzy Warszawą Zachodnią a Warszawą Centralną. PKP PLK oraz PKP Intercity przygotowały zmienione trasy dla pociągów dalekobieżnych. Zgodnie z koncepcją kompleksowo przebudowanych zostanie około 30 km torów, 130 rozjazdów i sieć trakcyjna.

Modernizacja stacji Warszawa Zachodnia sprawi, że część pociągów kursujących przez Warszawę będzie jeździć trasami zmienionymi. 40 pociągów zostanie skierowanych przez stację Warszawa Gdańska. Podajemy pełna harmonogram zmian a tłustym drukiem wyróżniliśmy kursy, które łączą Warszawę z naszym regionem.

14 z nich będzie rozpoczynać lub kończyć bieg na tej stacji:

  • TLK 13110/31110 Wit Stwosz relacji Warszawa Gdańska – Kraków Główny – Warszawa Gdańska (w stronę Warszawy od 26 marca);
  • IC 17100/71101 Zamenhof relacji Warszawa Gdańska – Zielona Góra – Warszawa Gdańska (w stronę Zielonej Góry od 14 marca, z Zielonej Góry od 26 marca);
  • IC 81112/18112 Noteć relacji Piła – Warszawa Gdańska – Piła;
  • IC 15106/51106 Brda relacji Warszawa Gdańska – Bydgoszcz Główna – Warszawa Gdańska;
  • IC 4120/4150 Daszyński relacji Bielsko-Biała/Zwardoń – Warszawa Gdańska (od 26 marca);
  • IC 15100 Słowiniec relacji Warszawa Gdańska – Gdynia Główna;
  • IC 1906 Rubinstein relacji Warszawa Gdańska – Łódź Fabryczna (od poniedziałku do piątku);
  • IC 9109 Łęcka relacji Łódź Fabryczna – Warszawa Gdańska;
  • IC 9111 Tuwim relacji Łódź Fabryczna – Warszawa Gdańska;
  • IC 71104 Warta relacji Poznań Główny – Warszawa Gdańska (od 26 marca).

 17 kolejnych będzie kursować przez stację Warszawa Gdańska oraz dodatkowo Warszawę Wschodnią:

  • IC 91101/19100 Łodzianinrelacji Łódź Fabryczna – Warszawa Wschodnia – Łódź Fabryczna (w stronę Łodzi od 14 marca, z Łodzi od 26 marca);
  • TLK 91131/19130 Zosia relacji Łódź Fabryczna – Warszawa Gdańska i Warszawa Wschodnia – Łódź Fabryczna (z Łodzi od poniedziałku do piątku, a z Warszawy oprócz sobót i niedziel w okresie 10-25 kwietnia i 8-30 maja);
  • IC 1900/9101 Borynarelacji Warszawa Wschodnia – Łódź Fabryczna – Warszawa Wschodnia (w stronę Łodzi od 14 marca, z Łodzi od 26 marca);
  • IC 1902/9103 Telimena relacji Warszawa Wschodnia – Łódź Fabryczna – Łódź Fabryczna;
  • IC 1906/9107 Rubinstein relacji Warszawa Wschodnia – Łódź Fabryczna – Warszawa Wschodnia (z Warszawy w soboty i niedziele);
  • IC 1910 Tuwim relacji Warszawa Wschodnia – Łódź Fabryczna;
  • IC 1912 Syrenarelacji Warszawa Wschodnia – Łódź Fabryczna;
  • IC 41105/14104 Kmicic relacji Częstochowa – Warszawa Wschodnia – Częstochowa (w stronę Warszawy od 26 marca);
  • IC 1420/1450 Daszyński relacji Warszawa Wschodnia – Bielsko-Biała/Zwardoń;
  • IC 5130 Kujawiak relacji Bydgoszcz Główna – Warszawa Wschodnia (od 26 marca);
  • IC 41010 Chopin relacji Bohumin – Warszawa Wschodnia (od 26 marca).

Dla kolejnych 9 pociągów tranzytujących Warszawę, stacja Warszawa Gdańska będzie jedynym postojem w stolicy:

  • IC 6127/1626 Słowacki relacji Wrocław – Białystok – Wrocław;
  • IC 72101 Lubuszanin relacji Zielona Góra – Chełm;
  • TLK 18153 Parsęta relacji Łódź Fabryczna – Kołobrzeg;
  • TLK 81114 Pobrzeżerelacji Kołobrzeg – Łódź Fabryczna (od 29 kwietnia);
  • IC 5320 Żeromski relacji Olsztyn – Kraków Główny;
  • IC 5422 Skarbek relacji Olsztyn – Bielsko-Biała;
  • IC 1632 Dąbrowska relacji Białystok – Wrocław;
  • IC 4122 Pilecki relacji Racibórz – Białystok.

Od 14 marca zawieszone zostanie kursowanie następujących pociągów:

  • EIC Krakus relacji Kraków – Warszawa – Kraków;
  • EIC Norwid relacji Kraków – Warszawa – Kraków;
  • TLK Krasiński relacji Warszawa – Wrocław – Warszawa;
  • IC Modrzejewska relacji Kraków – Warszawa – Kraków;
  • IC Lajkonik relacji Kraków – Gdynia – Kraków;
  • EIC Ondraszek relacji Bielsko-Biała – Warszawa – Bielsko-Biała;
  • EIC Klimczokrelacji Bielsko-Biała – Gdynia – Bielsko-Biała;
  • EIC Ślęża relacji Warszawa – Wrocław – Warszawa.

Kontynuowana będzie także modernizacja Krakowskiego Węzła Kolejowego. Ze względu na prowadzone prace, na odcinku Kraków Główny – Podłęże pociągi nie będą jeździć w dzień, a w godzinach 9:50 – 14:00 ruch będzie jednotorowy. Podobne zmiany – dzienna przerwa w kursowaniu składów oraz ruch jednotorowy – zostaną wprowadzone na linii kolejowej łączącej Kraków Główny ze Skawiną, na której będą prowadzone prace modernizacyjne. Po jednym torze pociągi będą kursować także na szlaku wjazdowym do stacji Kraków Główny, co spowoduje początek prac przy budowie trasy S7 i przebudowie al. 29 Listopada.

Uruchomienie od 13 marca pociągu TLK Zefir w zmienionej relacji z Kołobrzegu do Krakowa Głównego poprawi połączenia Krakowa z Częstochową, Lublińcem oraz Kluczborkiem.

W innych regionów: W terminach od 19 kwietnia do 12 czerwca pociągi TLK i IC kursujące po linii numer 68 zostaną przekierowane na trasy okrężne z powodu prac torowych. Trasą okrężną przez linię numer 71, z zatrzymaniami w Tarnobrzegu, Nowej Dębie i Kolbuszowej pojadą pociągi:

  • IC Hetman relacji Lublin / Hrubieszów – Wrocław – Lublin / Hrubieszów;
  • TLK Górski relacji Szczecin – Rzeszów – Szczecin;
  • TLK Roztocze relacji Bohumin – Lublin – Bohumin.

Pozostałe kursujące tą trasą pociągi IC Witos i IC San relacji Warszawa – Przemyśl – Warszawa, zakończą kurs w Leżajsku, a kontynuowanie podróży będzie możliwe autobusami zastępczej komunikacji autobusowej w relacji Leżajsk – Przemyśl – Leżajsk.

Pozostałe zmiany nie dotyczą połączeń z naszego województwa.

Obecnie może być zajętych jednocześnie, co najwyżej 50 proc. miejsc do siedzenia. Spółka  na bieżąco monitoruje frekwencję we wszystkich swoich pociągach. Widząc zwiększone zainteresowanie połączeniami, w miarę możliwości podejmuje decyzje o wzmocnieniu ich dodatkowymi wagonami nie dopuszczając do przekroczenia limitu zajętości 50 proc. miejsc. W trosce o bezpieczeństwo podróży, PKP Intercity ściśle kontroluje poziom zajętości miejsc nie tylko w poszczególnych relacjach, ale także na każdym odcinku podróży. Dlatego też cały czas obowiązkowa jest rezerwacja miejsc we wszystkich kategoriach pociągów – przypomina PKP Intercity o ciągle obowiązujących zasadach podróżowania w związku z pandemią.

One comment

  1. Czemu nie napisaliście, że na swoja podstawową trasę przez Oświęcim, Czechowice-Dziedzice wraca Cracovia relacji Przemysl-Praha

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *