Lotniskową czas zacząć

  • PKP PLK rozpoczęły prace przy projekcie, który zapewni dojazd koleją do lotniska w Pyrzowicach. W pierwszej kolejności na tzw. łącznicy, linii od stacji Zawiercie do linii 182 prowadzącej na lotnisko, zostaną przebudowane tory, wybudowana nowa sieć trakcyjna oraz przebudowany most kolejowy w Zawierciu. Następnie w stacji Zawiercie wybudowany będzie nowy peron nr 3 i nowy tor. Przebudowane zostaną także dwa tory, a prace obejmą również sieć trakcyjną i urządzenia sterowania ruchem kolejowym.

Na placu budowy pojawiły się już się już pierwsze maszyny oraz pracownicy. Specjalistyczne maszyny tzw. palownice przygotują pale pod słupy trakcyjne. Przebudowa obejmuje tory na łącznicy. W styczniu rozpoczną się prace  przy moście kolejowym w Zawierciu. Roboty nie będą wpływały na rozkładowy przejazd pociągów po linii Dąbrowa Górnicza – Zawiercie – Częstochowa. Prace w obszarze łącznicy i stacji Zawiercie planowane są do końca 2021 roku.

– Mamy stały kontakt z wykonawcami i kontynuujemy inwestycje na polskich torach pomimo pandemii. Rozpoczynają się prace na linii Zawiercie – Pyrzowice – Tarnowskie Góry. Ten projekt istotnie poprawi skomunikowanie lotniska w Pyrzowicach z miastami województwa śląskiego, sprawność kolei aglomeracyjnej, a także połączenia dalekobieżne. Projekt ma również istotne znaczenie dla zwiększenia roli kolei jako ekologicznego transportu, w przewozach towarowych – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP PLK.

Przypomnijmy, że po zakończeniu inwestycji na linii nr 182 możliwy będzie dojazd z Zawiercia do lotniska w 23 min, a z Tarnowskich Gór w niecałe 20 min. Podróżnym z Katowic i z Częstochowy przejazd zajmie niecałą godzinę. Powstaną m.in. stacja Pyrzowice Lotnisko i nowe przystanki: Miasteczko Śląskie Centrum, Mierzęcice, Zawiercie Kądzielów. Ponadto zostaną zmodernizowane perony na stacjach: Tarnowskie Góry, Siewierz i Poręba, a w Zawierciu powstanie nowy peron. Wszystkie będą dostosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Piesi będą korzystać z nowych przejść podziemnych w Pyrzowicach Lotnisku i Siewierzu. W stacjach w Zawierciu, Pyrzowicach i Tarnowskich Górach zostaną zamontowane windy dla podróżnych.

PKP PLK zwraca uwagę również na to, że w ramach tego zadania zostanie odbudowany 30-kilometrowy nieczynny odcinek toru między Tarnowskimi Górami a Siewierzem. Rewitalizacja i elektryfikacja dotyczyć będzie ok. 48 km linii kolejowej. Do portu lotniczego pociągi będą jeździć z prędkością do 140 km/h, a towarowe do 80 km/h. Inwestycja obejmie 52 obiekty inżynieryjne, w tym budowę dwupoziomowych skrzyżowań m.in. z autostradą A1 i drogą wojewódzką DW 913 Będzin – Pyrzowice. Będzie bezpieczniej dzięki modernizacji 38 przejazdów kolejowo-drogowych.

– Inwestycja z Krajowego Programu Kolejowego zwiększy dostępność do kolei, połączy środki komunikacji i umożliwi dojazd pociągiem do portu lotniczego „Katowice Airport”. To duży impuls do rozwoju gospodarczego regionu. Przy wykorzystaniu środków unijnych powstaje kolej bezpieczna, komfortowa i dostosowana do wymagań europejskich – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Wartość inwestycji „Rewitalizacja i odbudowa częściowo nieczynnej linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie” to 660 mln zł netto. Dofinansowanie unijne w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wynosi ponad 500 mln zł. Zakończenie inwestycji zaplanowane jest w II kwartale 2023 roku.

Fot. PKP PLK

One comment

  1. Któryż to „przebudowany most kolejowy w Zawierciu” Autor ma na myśli?
    Zaznaczam: _PRZEBUDOWANIE_ a nie _BUDOWĘ_ od podstaw?
    W granicach Zawiercia w grę może wchodzić jedynie PRZEBUDOWANIE mostu nad Czarną Przemszą.
    BUDOWA od podstaw mogłaby dotyczyć chyba tylko hipotetycznego mostu nad ulicą Obrońców Poczty Gdańskiej, pomiędzy betoniarnią a stacją Tauron.
    Dobrze byłoby, gdyby Autor zasięgnął języka tu i ówdzie i wyjaśnił ten problem.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *