- Od niedzieli znów kursują pociągi do Wisły. Zakończył się pierwszy etap rewitalizacji popularnej „wiślanki”. Prace objęły odcinek od Bronowa przez Bieniowiec, Chybie i Pierściec do Skoczowa. Efektem robót, finansowanych również z Regionalnego Programu Operacyjnego województwa śląskiego, jest wymiana całej infrastruktury kolejowej oraz oddanie do dyspozycji podróżnych nowego przystanku – Skoczów Bajerki.
Pojawienie się po kilkumiesięcznej przerwie pociągów na wiślance zostało dość entuzjastycznie przyjęte szczególnie przez mieszkańców Skoczowa. Bo też perony i układ torowy w „ich” stacji uległ największym przeobrażeniom. Oczywiście na plus. Nie zabrakło również widzów czy sympatyków kolei na oddanym, pierwszym po niespełna 30 latach nowym przystanku pasażerskim na Śląsku Cieszyńskim. Skoczów Bajerki, który w niedzielę obsłużył pierwszych podróżnych.
Kto podróżował często tym szlakiem na odcinku Chybie Mnich – Skoczów przed remontem, ten natychmiast odczuje zmianę jakości komfortu podróży. Owszem, pociągi nie poruszają się jeszcze z maksymalną prędkością, gdzieniegdzie, szczególnie w rejonach skrzyżowań z lokalnymi drogami. No, ale jak to przy każdym remoncie – coś tam musi jeszcze zadziałać, coś się musi dotrzeć. Jak w życiu. Dla nas istotna jest również diametralna zmiana warunków podróży na odcinku Bieniowiec – Bronów. Mamy nadzieję, że wspomnienie pociągów poruszających się tam kiedyś nawet zaledwie 5 km/h, będzie już tylko jakąś złą iluzją z przeszłości.
Pamiętajmy, że pociągi do Wisły będą kursować do marca. Potem, na odcinku Skoczów – Goleszów – Ustroń – Wisła tory zostaną znów zamknięte a ekipy remontowe pojawią się na liniach 190 i 191 by dokończyć dzieło rozpoczęte w marcu ubiegłego roku. Wtedy też w Goleszowie ma nastąpić „dołączenie” do modernizowanej linii, mającego zostać przywróconym do życia, odcinka linii 190 w kierunku Cieszyna. Planowane zakończenie całej inwestycji to grudzień 2021 roku.
Fot: Tomasz Bujok, Tymoteusz Muszala, Artur Siedlarz
dlaczego tylko 1 para jezdzi przez tychy orzesze miasto na rybnik??
»Nie zabrakło również widzów czy sympatyków kolei na oddanym, pierwszym po niespełna 30 latach nowym przystanku pasażerskim na Śląsku Cieszyńskim.«
Przystanek Havířov střed został oddany do użytku, o ile dobrze pamiętam, w roku 2018, przystanek Třinec centrum (Trzyniec Centrum) został oddany do użytku w 2015 roku, czyli mniej, niż 30 lat temu, a te dwa wspomniane przystanki też leżą na na Śląsku Cieszyńskim.
Niedoprecyzowanie, chodzi o polska cześć Śląska Cieszyńskiego.
Za przystankiem Skoczów Bajerki, jadąc w stronę północną, powinny odchodzić tory w stronę Bielska, tak, aby:
– jeden przystanek obsługiwał ruch pociągów, zarówno w stronę Chybia – Katowic, jak i w stronę Bielska – Jasienicy
– tak, aby w ciagu ulicy Góreckiej w Skoczowie (a i także w ciągu ulicy Bielskiej) nie było takiej sytuacji, że jest przejazd kolejowy tuż za kolejnym przejazdem kolejowym – chodzi o bezpieczeństwo ruchu kolejowego, samochodowego i ruchu pieszych.
Bronów, Bieniowiec: prośba do dziennikarzy z Silesia Info Transport, napiszcie, proszę, co to znaczy dokładnie: Bronów i Bieniowiec, bo z tego, co wiem, to powstał przystanek Skoczów Bajerki, poza tym są też stacje i przystanki: Chybie, Chybie Mnich, Zabrzeg Czarnolesie, ale nie ma ani przystanku-stacji pod nazwą Bronów, ani pod nazwa Bieniowiec.
Bronów i Bieniowiec to posterunki odgałęźne.
Na posterunku Bronów zlokalizowanym na linii 93 odgałęzia się linia do Wisły.
Na posterunku Bieniowiec odcinek z Bronowa łączy się z linią 157 z Chybia do Skoczowa.
Aby dopełnić dzieła modernizacji ,,Wiślanki,, , należałoby jeszcze dobudować łącznicę goleszowską, wraz z przystankiem kolejowo-autobusowym w rejonie ulicy Radoniowej w Goleszowie.
Tak, aby umożliwić:
– ruch pociągów bezpośrednich Wisła – Cieszyn – Zebrzydowice, Wisła – Cieszyn – CZ,
– jak największą liczbę przesiadek pomiędzy autobusami Wispol i DAS-II a pociągami KSw Goleszowie
– jak najlepszą obsługę komunikacyjną centrum Goleszowa.
Dawniej już rozważano pomysł budowy takiej łacznicy:
»Co ciekawe o wprowadzeniu połączeń bezpośrednich myślano jeszcze w latach 90. XX wieku – zastanawiano się nawet nad możliwościami budowy łącznicy, dzięki której można by ominąć stację w Goleszowie i bez konieczności zmiany kierunku jazdy dojechać do Wisły.«
https://kolejcieszyn.pl/index.php?s=cieszynwisla