Wisła, a raczej Skoczów, po nowemu

  • Od niedzieli znów kursują pociągi do Wisły. Zakończył się pierwszy etap rewitalizacji popularnej „wiślanki”. Prace objęły odcinek od Bronowa przez Bieniowiec, Chybie i Pierściec do Skoczowa. Efektem robót, finansowanych również z Regionalnego Programu Operacyjnego województwa śląskiego, jest wymiana całej infrastruktury kolejowej oraz oddanie do dyspozycji podróżnych nowego przystanku – Skoczów Bajerki.

Pojawienie się po kilkumiesięcznej przerwie pociągów na wiślance zostało dość entuzjastycznie przyjęte szczególnie przez mieszkańców Skoczowa. Bo też perony i układ torowy w „ich” stacji uległ największym przeobrażeniom. Oczywiście na plus. Nie zabrakło również widzów czy sympatyków kolei na oddanym, pierwszym po niespełna 30 latach nowym przystanku pasażerskim na Śląsku Cieszyńskim. Skoczów Bajerki, który w niedzielę obsłużył pierwszych podróżnych.

Kto podróżował często tym szlakiem na odcinku Chybie Mnich – Skoczów przed remontem, ten natychmiast odczuje zmianę jakości komfortu podróży. Owszem, pociągi nie poruszają się jeszcze z maksymalną prędkością, gdzieniegdzie, szczególnie w rejonach skrzyżowań z lokalnymi drogami. No, ale jak to przy każdym remoncie – coś tam musi jeszcze zadziałać, coś się musi dotrzeć. Jak w życiu. Dla nas istotna jest również diametralna zmiana warunków podróży na odcinku Bieniowiec – Bronów. Mamy nadzieję, że wspomnienie pociągów poruszających się tam kiedyś nawet zaledwie 5 km/h, będzie już tylko jakąś złą iluzją z przeszłości.

Pamiętajmy, że pociągi do Wisły będą kursować do marca. Potem, na odcinku Skoczów – Goleszów – Ustroń – Wisła tory zostaną znów zamknięte a ekipy remontowe pojawią się na liniach 190 i 191 by dokończyć dzieło rozpoczęte w marcu ubiegłego roku. Wtedy też w Goleszowie ma nastąpić „dołączenie” do modernizowanej linii, mającego zostać przywróconym do życia, odcinka linii 190 w kierunku Cieszyna. Planowane zakończenie całej inwestycji to grudzień 2021 roku.

Fot: Tomasz Bujok, Tymoteusz Muszala, Artur Siedlarz

7 komentarzy

  1. »Nie zabrakło również widzów czy sympatyków kolei na oddanym, pierwszym po niespełna 30 latach nowym przystanku pasażerskim na Śląsku Cieszyńskim.«

    Przystanek Havířov střed został oddany do użytku, o ile dobrze pamiętam, w roku 2018, przystanek Třinec centrum (Trzyniec Centrum) został oddany do użytku w 2015 roku, czyli mniej, niż 30 lat temu, a te dwa wspomniane przystanki też leżą na na Śląsku Cieszyńskim.

    1. Niedoprecyzowanie, chodzi o polska cześć Śląska Cieszyńskiego.

  2. Za przystankiem Skoczów Bajerki, jadąc w stronę północną, powinny odchodzić tory w stronę Bielska, tak, aby:
    – jeden przystanek obsługiwał ruch pociągów, zarówno w stronę Chybia – Katowic, jak i w stronę Bielska – Jasienicy
    – tak, aby w ciagu ulicy Góreckiej w Skoczowie (a i także w ciągu ulicy Bielskiej) nie było takiej sytuacji, że jest przejazd kolejowy tuż za kolejnym przejazdem kolejowym – chodzi o bezpieczeństwo ruchu kolejowego, samochodowego i ruchu pieszych.

  3. Bronów, Bieniowiec: prośba do dziennikarzy z Silesia Info Transport, napiszcie, proszę, co to znaczy dokładnie: Bronów i Bieniowiec, bo z tego, co wiem, to powstał przystanek Skoczów Bajerki, poza tym są też stacje i przystanki: Chybie, Chybie Mnich, Zabrzeg Czarnolesie, ale nie ma ani przystanku-stacji pod nazwą Bronów, ani pod nazwa Bieniowiec.

    1. Bronów i Bieniowiec to posterunki odgałęźne.
      Na posterunku Bronów zlokalizowanym na linii 93 odgałęzia się linia do Wisły.
      Na posterunku Bieniowiec odcinek z Bronowa łączy się z linią 157 z Chybia do Skoczowa.

  4. Aby dopełnić dzieła modernizacji ,,Wiślanki,, , należałoby jeszcze dobudować łącznicę goleszowską, wraz z przystankiem kolejowo-autobusowym w rejonie ulicy Radoniowej w Goleszowie.

    Tak, aby umożliwić:
    – ruch pociągów bezpośrednich Wisła – Cieszyn – Zebrzydowice, Wisła – Cieszyn – CZ,
    – jak największą liczbę przesiadek pomiędzy autobusami Wispol i DAS-II a pociągami KSw Goleszowie
    – jak najlepszą obsługę komunikacyjną centrum Goleszowa.

    Dawniej już rozważano pomysł budowy takiej łacznicy:
    »Co ciekawe o wprowadzeniu połączeń bezpośrednich myślano jeszcze w latach 90. XX wieku – zastanawiano się nawet nad możliwościami budowy łącznicy, dzięki której można by ominąć stację w Goleszowie i bez konieczności zmiany kierunku jazdy dojechać do Wisły.«
    https://kolejcieszyn.pl/index.php?s=cieszynwisla

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *