CMK: Do roboty kolejne mosty i przepusty

  • PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały, że podpisały umowę na modernizację 21 mostów, wiaduktów i przepustów na Centralnej Magistrali Kolejowej. Wartość inwestycji to prawie 45 mln zł, finansowanych ze środków budżetowych. To kolejny etap przygotowania trasy łączącej Warszawę z Krakowem i Katowicami do podniesienia prędkości pociągów do 250 km/h.

Realizacja inwestycji przygotowuje CMK do bezpiecznych podróży z prędkością 250 km/h. Umowa obejmuje modernizację 21 obiektów inżynieryjnych na szlaku Opoczno Południe – Pilichowice w województwie łódzkim. Przebudowane będą m.in. 4 wiadukty kolejowe w Budkowie, Stawowicach (2) i Solcu oraz 2 mosty nad rzeką Opocznianką. Wymienione zostaną konstrukcje 15 przepustów, które poza odprowadzeniem wody, zapewniają przejścia dla małych zwierząt.

Dzięki modernizacji m.in. 21 mostów, wiaduktów i przepustów na Centralnej Magistrali Kolejowej pociągi będą mogły pojechać z prędkością do 250 km/h. Czas przejazdu to jeden z najważniejszych czynników, który według badań zachęca do wybierania kolei. Mam nadzieję, że dzięki modernizacji CMK jeszcze więcej osób będzie korzystało z usług polskich kolei – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Inwestycja „Modernizacja 21 szt. obiektów inżynieryjnych na szlaku Opoczno Płd. – Pilichowice” jest realizowana w ramach projektu pn.: „Modernizacja linii kolejowej nr 4 – Centralna Magistrala Kolejowa etap II”. Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm Intop Warszawa Sp. z o.o. oraz  Sarinż Sp. z o.o. Wartość umowy to 44,7 mln zł netto a finansowanie inwestycji zapewnione jest ze środków krajowych. Prace budowlane są planowane na lata 2021-2022.

– Podpisana umowa na modernizację 21 obiektów inżynieryjnych na szlaku Opoczno Płd. – Pilichowice zbliża nas do skrócenia czasu podróży na CMK, gdyż możliwe będzie zwiększenie prędkości pociągów do 250 km/h. Nie przerywamy ważnych projektów i kontynuujemy inwestycje pomimo pandemii – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK. Atrakcyjne i bezpieczniejsze podróże z Warszawy do Krakowa

PKP PLK przypominają, że od nowego rozkładu jazdy pociągi kursują już po 16 zmodernizowanych obiektach na szlaku Pilichowice – Olszamowice. W październiku bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym zwiększyły dwa bezkolizyjne skrzyżowania, nowe wiadukty nad torami CMK w Koziej Wsi i Motycznie (woj. świętokrzyskie), w miejscu przejazdów kolejowo-drogowych. Budowane są kolejne wiadukty w Radwanie i Zachorzowie Kolonii (woj. łódzkie).

Ponadto, stacje Włoszczowa Północ i Opoczno Południe, dzięki nowym peronom, zostały lepiej dostosowane do obsługi podróżnych. Zmodernizowana została także  techniczna stacja w Idzikowicach. Na koniec 2023 r., po wykonaniu wszystkich prac oraz uruchomieniu systemu ERTMS/GSM-R oraz systemu ETCS poziom 2, na linii CMK planowany jest przejazd z prędkością do 250 km/h.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *