Z Bytomia do Chebzia przez Bobrek i Orzegów?

  • Jednym z wniosków wniesionych przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię do programu Kolej Plus jest odbudowa linii kolejowej z Bytomia do Rudy Chebzie przez Bobrek i Orzegów. Wybraliśmy się w teren, by zobaczyć, jakie są warunki, do tego by wróciła tam kolej, gdyby inicjatywa uzyskała zielone światło do realizacji.

Dzisiaj w centrum bytomskiej dzielnicy Bobrek jest głęboki wąwóz. Do początku lat 90-tych ubiegłego wieku biegła sobie w nim linia kolejowa, która łączyła Rudę Chebzie właśnie z Bobrkiem i dalej z dzielnicą Karb. Całość liczyła sobie 6 kilometrów. Początek jej funkcjonowania datuje się na 1859 rok. Ciekawostką niech będzie informacja, że powstała ona 13 lat wcześniej od dzisiejszej linii nr 132, która od strony Gliwic została oddana do użytku na bytomskim odcinku w 1872 roku. Szlak Chebzie – Karb miał swój numer czyli 188. Szlak ten przez kilkanaście lat był nawet zelektryfikowany. Została zamknięta końcem lipca 1993 roku. Podobnie jak w innych tego typu wypadkach, szybko „zniknęła” infrastruktura i dzisiaj trudno już we wspomnianym wąwozie znaleźć jakiekolwiek ślady po byłej żelaznej drodze.

Aktualnie od strony Rudy Śląskiej, konkretnie od Chebzia i Orzegowa, dociera do Bobrka czynna linia nr 189. Omija ona jednak szerokim łukiem bytomską dzielnicę i kieruje się do Zabrza Biskupic. Jednak do dzisiaj widać pozostałości nasypu, po którym była linia nr 188 wbijała się w środek dzielnicy. Im bliżej siedlisk ludzkich były szlak z nasypu przekształca się we wspomniany głęboki wąwóz, który teraz jako obszar „niczyj” funkcjonuje w otaczającej rzeczywistości. I tak przez cały Bobrek do północnej jego części, by potem spotkać się z linią nr 132 do Gliwic.

Nigdy ten szlak nie był bardzo eksponowany przewozami pasażerskimi. Pomijamy czasy do II wojny światowej gdzie funkcjonowały regularne połączenia z Tarnowskich Gór do Rudy Chebzie, przejeżdżające i zatrzymujące się w leżącym wtedy w Niemczech Bobrku, nota bene, będącym wtedy samodzielną miejscowością, włączoną do Bytomia już po zakończeniu wojny. Już kilka lat po niej pociągi wyjeżdżające z Rudy Chebzie docierały tylko do Orzegowa. Końcem lat 60-tych ubiegłego wieku i te połączenia zlikwidowano i szlak do końca swojego funkcjonowania służył już tylko i wyłącznie przewozom towarowym. Linia o numerze 188 nie zniknęła jednak z ewidencji PKP PLK z tym, że aktualnie tak oznaczona jest linia jednotorowa łącząca Bobrek z Biskupicami.

Jednak ewentualny potencjał w odbudowie tego szlaku dojrzała ostatnio Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia: – „(..) prace na liniach kolejowych nr 189 i 132 oraz budowa nowej łącznicy Kuźnica – Bytom Bobrek Wschodni w celu stworzenia nowego połączenia Ruda Chebzie – Bytom, w tym budowa nowych przystanków osobowych Ruda Orzegów i Bytom ul. Zabrzańska” oraz łącznicy Ruda Śląska – Ruda Śląska Orzegów, która umożliwi uruchomienie połączeń Bytom – Ruda Śląska Orzegów – Ruda Śląska – Zabrze – Gliwice – czytamy w komunikacie GZM opisującym wszystkie 15 projektów zgłoszonych do programu Kolej Plus. Ten intersujący nas dzisiaj został umieszczony pod pozycją numer 9.

Tyle o historii i stanie aktualnym. O potencjalnych rozwiązaniach mogących zaistnieć w przypadku odnowienia tej linii więcej tutaj: http://kolejnaslask.pl/index.php/2020/12/19/z-bytomia-do-chebzia-przez-bobrek-i-orzegow/

Fot: Natalia Płonimska, Wojciech Dinges, Jerzy Gościński

3 komentarze

  1. Proponuję przywrócić do ruchu pasażerskiego linię kolejową Pyskowice – Gliwice – Bytom – Katowice, z następującymi przystankami:
    Pyskowice Miasto
    Paczynka (DK 94)
    Pyskowice
    Gliwice Czechowice
    Gliwice Kuźnica
    Gliwice Łabędy
    Gliwice Kopernik
    Gliwice
    Gliwice Sośnica (ul. Reymonta – przesiadki na linię autobusową 259)
    Zabrze Maciejów (M1)
    Zabrze Północ (Os. Kotarbińskiego)
    Zabrze Biskupice
    Bytom Miechowice (C.H. Plejada)
    Bytom Bobrek
    Bytom Szombierki (przesiadki na wąskotorówkę)
    Bytom
    Bytom Wschód (DW911)
    Chorzów Stary
    Chorzów Miasto
    Chorzów Uniwersytet (równoodlegle od Batorego i Miasta, rejon ul. Cieszyńskiej)
    Chorzów Batory
    Katowice Załęże
    Katowice

  2. „Szlak ten przez kilkanaście lat był nawet zelektryfikowany” – NIGDY nie był zelektryfikowany. Od roku 1988 były jedynie słupy i bramki na stacji Ruda Chebzie i na linii kończące się w rejonie schronu bojowego Nr. 21. Natomiast sieci na słupach już nie zawieszono.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *