Węglówka pójdzie do naprawy

  • PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczynają przebudowę linii kolejowej nr 131 czyli popularnej węglówki, łączącej nasz region z Trójmiastem, na odcinku Chorzów Batory – Bytom – Nakło Śląskie. To jedna z największych inwestycji kolejowych za ponad 1,2 mld zł netto, dofinansowana z unijnego
    Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Oprócz remontu całej infrastruktury, wykonawca odnowi m.in charakterystyczną wiatę nad peronami dworca w Bytomiu.

PKP PLK podpisały z firmą PORR S.A. umowę „Prace na linii kolejowej nr 131 na odcinku Chorzów Batory – Nakło Śląskie” w ramach projektu „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo”. Wartość prac to 1,2 mld zł netto. W 2021 roku będą realizowane prace projektowe, a budowę przewidziano na lata 2022- 2024.

– Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A między Chorzowem a Nakłem Śląskim zwiększa dostępność do podróży koleją w województwie śląskim, ale jest też istotna dla rozwoju ważnej trasy towarowej. Kolej staje się coraz sprawniejszym, najbardziej przyjaznym dla środowiska środkiem transportu. Budujemy kolej bezpieczną, komfortową i coraz bardziej punktualną – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Dla podróżnych najważniejszym efektem inwestycji będzie większa dostępność kolei z nowego przystanku Chorzów Uniwersytet i nowych peronów na stacjach: Chorzów Miasto, Chorzów Stary, Bytom, Bytom Karb, Radzionków oraz przystankach Bytom Północ i Radzionków Rojca. Zapewniony będzie dostęp dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Komfort podróży zwiększy nowe nagłośnienie, oświetlenie, czytelne oznakowanie, a także ławki i wiaty. Na stacji Bytom przewidziano odnowienie wiaty nad trzema peronami.

– Modernizacja linii kolejowej nr 131 będzie milowym krokiem do nowoczesnej i przyjaznej kolei w województwie śląskim. Prace,  które obejmą m.in. wymianę sieci trakcyjnej, budowę i przebudowę peronów,  pozwolą osiągnąć większe prędkości pociągów, przy zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa. Transport szynowy stanie się bardziej przystępny również dla osób niepełnosprawnych. Inwestycja znacząco poprawi stan infrastruktury w regionie, a co za tym idzie – jakości życia jego mieszkańców – powiedział Robert Magdziarz, wicewojewoda śląski.

Modernizacja jest ważna dla poprawy przewozów towarowych w stronę Tarnowskich Gór, Lublińca i Kluczborka, Inowrocławia, Bydgoszczy oraz Gdańska i Gdyni. Zostanie wymienione 80 km torów i sieci trakcyjnej. Będą nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym, co sprawi, że zwiększy się przepustowość linii – będzie mogło sprawnie kursować więcej pociągów. Lokalne Centrum Sterowania w Bytomiu, wyposażone w nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym, zwiększy poziom bezpieczeństwa, Zaplanowano także budowę i przebudowę 29 obiektów inżynieryjnych, m.in. wiaduktów kolejowych w Radzionkowie (ul. Zejera i ul. Kużaja) i Świętochłowicach (ul. Katowicka).

– Podpisana dziś umowa za ponad 1,2 mld zł netto, na odcinek Chorzów – Nakło Śląskie na linii nr 131 ze Śląska do portów pokazuje, że PKP PLK konsekwentnie realizują inwestycje z Krajowego Programu Kolejowego i efektywnie wykorzystują środki unijne. Sytuacja pandemii nie przerwała realizacji inwestycji, ogłaszania przetargów oraz podpisywania umów na ważne społecznie i gospodarczo kolejowe projekty – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Remont odcinka Chorzów Batory – Nakło Śląskie to jedno z czterech zadań w ramach projektu „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo”. Warto nadmienić, że PKP PLK podpisały we wrześniu 2019 roku dwie umowy na zaprojektowanie i wykonanie robót na ponad 100 km odcinku linii: Kalina (Herby Nowe) – Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice. Po pracach projektowych, wykonawcy rozpoczęli roboty, które zakończą się w połowie 2023 r. Przebudowane tory i nowe urządzenia zabezpieczające umożliwią przejazd pociągów pasażerskich z prędkością do 140 km/h, a towarowych do 120 km/h.

W realizacji jest również przetarg na zaprojektowanie odcinka Nakło Śląskie – Kalina (Herby Nowe). Planowane zakończenie prac projektowych przewidziane jest na połowę 2023 roku. W kolejnych latach będzie możliwa realizacja robót budowlanych.

Fot. Tymoteusz Muszala, Natalia Płominska (OKnO na Śląsk), Silesia Info Transport

3 komentarze

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *