Griffiny w komplecie

  • Jak informuje PKP Intercity – Park taborowy przewoźnika jest już bogatszy o 30 najnowocześniejszych w Polsce lokomotyw elektrycznych serii EU160 – Griffin, które wyprodukowała firma Newag. Wartość zrealizowanego kontraktu to ponad 550 mln zł brutto. Ostatnia z lokomotyw została oklejona specjalną grafiką promującą akcję #KupujŚwiadomie PRODUKTPOLSKI.

Nowe lokomotywy rozwijają prędkość do 160 km/h. Podstawowa część podpisanej w maju 2018 roku umowy zakładała dostawę 20 pojazdów. Została ona jednak rozszerzona we wrześniu 2019 roku o 10 dodatkowych lokomotyw w tzw. prawie opcji. Wartość kontraktu obejmującego dostawę łącznie 30 pojazdów wzrosła wówczas z 367,6 mln zł brutto do 551,4 mln zł brutto. Warto podkreślić, że nowosądecki producent dostarczył wszystkie lokomotywy w tym roku, w ciągu zaledwie 11 miesięcy.

– Podejmując współpracę z firmą NEWAG, rodzimym przedsiębiorstwem, PKP zaopatrzyła się w nowoczesne lokomotywy i doinwestowała swojego dostawcę, polskiego producenta, który oferuje produkty najwyższej jakości. Pokazała ponadto, że jest  wiarygodnym i rzetelnym partnerem dla licznych dostawców i poddostawców w Polsce, gwarantując im stabilność realizacji zamówień i rozwój.  Dała również impuls prorozwojowy naszej gospodarce. To bardzo dobra wiadomość, że nasz narodowy przewoźnik nie tylko inwestuje w nowoczesny tabor ale także zasila polską gospodarkę, utrzymuje miejsca pracy i wspiera najnowocześniejsze technologie rozwijane w Polsce – powiedział Maciej Małecki, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

Na torach wyróżniać się będzie ostatnia z odebranych przez PKP Intercity, trzydziesta lokomotywa. W ramach współpracy z Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa (KOWR) pojazd został ozdobiony specjalną grafiką, która promuje akcję #KupujŚwiadomie PRODUKTPOLSKI. Prowadzona przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi wspólnie z KOWR akcja zwraca uwagę na patriotyzm konsumencki, a szczególny nacisk jest położony na zwiększenie rozpoznawalności znaku PRODUKT POLSKI. Oklejoną lokomotywę będzie można zobaczyć na torach do lipca przyszłego roku.

– Zakup 30 lokomotyw Griffin to z pewnością jedno z najważniejszych wydarzeń na rynku taboru kolejowego w Polsce w ostatnich latach. Na uznanie zasługuje również tempo ich produkcji. Mam nadzieję, że ten projekt taborowy zapoczątkuje trend zakupów długich serii pojazdów kolejowych, co w znaczący sposób ułatwi zarządzanie nimi i ich utrzymaniem. Tego rodzaju zakupy są również ważne w kontekście modernizacji i elektryfikacji polskiej sieci kolejowej – mówi Krzysztof Mamiński, Prezes Zarządu PKP S.A. i Przewodniczący Rady Nadzorczej PKP Intercity.

PKP Intercity poinformowało również, że w nowym rozkładzie jazdy na sezon 2020/2021, który wszedł w życie 13 grudnia, lokomotywy EU160 Griffin prowadzą pociągi:

  • TLK Kiev Express relacji Warszawa – Kijów – Warszawa na odcinku Warszawa – Lublin – Warszawa;
  • TLK Chełmianin relacji Warszawa – Chełm – Warszawa;
  • IC Brda relacji Warszawa – Bydgoszcz – Warszawa;
  • IC Zielonogórzanin relacji Warszawa – Zielona Góra – Warszawa na odcinku Warszawa – Zbąszynek – Warszawa;
  • IC Mewa relacji Warszawa – Świnoujście – Warszawa;
  • IC Gałczyński relacji Warszawa – Szczecin – Warszawa;
  • IC Podlasiak relacji Suwałki – Świnoujście – Suwałki na odcinku Białystok – Świnoujście – Białystok;
  • IC Noteć relacji Warszawa – Piła Gł. – Warszawa;
  • TLK Kochanowski relacji Lublin – Bydgoszcz – Lublin;
  • IC Lubuszanin relacji Chełm – Zielona Góra – Chełm na odcinku Chełm – Zbąszynek – Chełm;
  • TLK Staszic relacji Lublin – Szczecin  – Lublin na odcinku Lublin – Piła Gł. – Lublin;
  • TLK Górski relacji Rzeszów – Szczecin – Rzeszów;
  • IC Zamenhof relacji Warszawa – Zielona Góra – Warszawa na odcinku Warszawa – Zbąszynek – Warszawa;
  • IC Warta relacji Warszawa – Poznań – Warszawa;
  • IC Słowiniec relacji Warszawa – Gdynia – Warszawa;
  • IC Śnieżka relacji Warszawa – Szklarska Poręba Górna – Warszawa;
  • IC Ślązak relacji Poznań – Przemyśl – Poznań;
  • TLK Malinowski relacji Warszawa – Przemyśl – Warszawa na odcinku Kraków – Przemyśl – Kraków;
  • EIC Tatry relacji Warszawa – Zakopane – Warszawa;
  • EIC Ślęża relacji Warszawa – Wrocław – Warszawa;
  • EIC Chrobry relacji Warszawa – Poznań/ Szczecin – Warszawa;
  • EIC Morskie Oko kursujący na zarządzenie relacji Warszawa – Zakopane – Warszawa.

– Konsekwentnie realizowane inwestycje naszego narodowego przewoźnika kolejowego służą rozwojowi całej polskiej kolei, spółkom, ale przede wszystkim pasażerom, którzy oczekują usług na najwyższym poziomie, czyli kolei bezpiecznej, komfortowej i przewidywalnej. Kolejne zakupy nowoczesnego taboru przybliżają nas do tego celu – stwierdził natomiast Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Zakup 30 nowoczesnych lokomotyw to element konsekwentnie realizowanego największego programu inwestycyjnego w historii spółki. Warty 7 mld zł program „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” zostanie wdrożony do 2023 roku, a jego celem jest modernizacja i zakup nowego taboru oraz dalsze podnoszenie komfortu podróży.

Fot. PKP Intercity

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *