Od nowości do „deklasy”

  • Postanowiliśmy przyjrzeć się temu jak będą wyglądały pociągi którymi już za niespełna 10 dni, będziemy podróżować pomiędzy Krakowem a Katowicami i Wrocławiem. Ale nie ze względu na ich cenę czy czas przejazdu. Lecz pod kątem jakości wagonów czy jednostek, które zdecydują się rzucić na ten szlak przewoźnicy. Zapowiada się całkiem, całkiem.

PKP Intercity na dystansie Kraków – Wrocław uruchomi przez Katowice 14 par połączeń dziennie, z czego tylko dwa z nich (Pogórze i Artus) będą kategorii TLK. Wszystkie pozostałe to IC. Nie będzie żadnego pociągu obsługiwanego elektrycznym zespołem trakcyjnym. Innymi słowy – nie uświadczymy ani jednego Pendolino, Darta czy Flirta. Wszystko składy wagonowe, w zdecydowanej większości ciągnięte przez lokomotywy EP09, nawet w przypadku TLK Artus. Nieco inaczej będzie się miała sprawa z IC Wawel z Krakowa do Berlina, gdzie na czele będzie EU44 – Husarz i IC Ślązak z Przemyśla do Poznania, gdzie przewidywany jest EU160 czyli Griffin. No i nocne IC Przemyślanin i TLK Pogórze, przy których zatrudnienie znajda poczciwe EP07.

Śmiało można powiedzieć, że nasz narodowy przewoźnik rzuca na odnowioną linię z Katowic do Krakowa wszystko co najlepsze jeśli chodzi o tabor. Wagony praktycznie nowe, zmodernizowane, to co spotyka się już w kategorii IC, ale jakby z pewną wartością dodaną. Nie pytajmy tu już o gniazdka elektryczne, klimatyzację czy próżniowe toalety, bo to akurat w kategorii IC już normalność. Ale i w tej normalności są i perełki. Pojawią się bardzo udane rodzime konstrukcje, takie jak wagony 156A (kl.2 – z wydzielonymi miejscami dla wózków inwalidzkich), 158A (kl.1) czy 159A (kl.2). Naszym zdaniem, aktualnie najlepsze z punktu widzenia podróżnego wagony we flocie PKP Intercity. Do tej pory bardzo rzadko zaglądały do naszego regionu. Teraz będziemy mogli podróżować nimi powszechnie, bo będą się one na stanie kilku pociągów, które pojadą na trasie Wrocław – Kraków.

Na przykład w IC Piast z Krakowa do Gdyni awizowany jest wagon łączony klasy 1 i 2, z serii 141A-20, które pojawiły się na torach dopiero kilka tygodni temu po solidnej rewitalizacji. IC Wawel w rzeczywistości będzie zestawiony z wagonów, które możemy spotkać w pociągach kategorii EIC. Rzecz godna odnotowania to również to, że zdecydowana większość wszystkich połączeń będzie wyposażona w wagony barowe czy restauracyjne.

Nawet TLK Sudety, który akurat w kierunku Wrocławia od Gliwic nie pojedzie, bo jego stacją końcową będzie Jelenia Góra, gdzie dotrze przez linię Podsudecką, złożony ma być z trzech wagonów, z których dwa to będą byłe wagony klasy 1 tzw. „deklasy”, kursujące aktualnie w pociągach jako wagony klasy 2. Jako pasjonat, który trochę się tym naszym taborem najeździł, pozwolę sobie wtrącić prywatną opinię, że to chyba najwygodniejsze wagony z jakimi mamy do czynienia w Polsce. I choć podoba mi się nowy i zmodernizowany tabor, zarówno przedziałowy i bezprzedziałowy (nie jestem z żadnej szkoły optującą za jednymi z nich), to jak trafi mi się „deklasa” to mam gwarancje, że pojadę bardzo wygodnie. Ale one też znikną w końcu z naszych torów bo zaczynają powoli trafiać do liftingu. Ale póki jeszcze są…

Wracając do sedna tematu i innych przewoźników. Koleje Śląskie zapowiedziały, że na obsługę nowych połączeń pod Wawel desygnują jednostki 36WEa czyli „krótkie” Impulsy”. Na perspektywę nieco ponad godzinnej podróży to dobre rozwiązanie. Bardzo wygodne siedzenia, pociągi, którym raczej nie trafiają się awarie. Solidne robota producenta, którą było nam dane jeździć wielokrotnie i nigdy nie było powodów do narzekania. Podróżni, którzy wybiorą podróż z KŚ powinni będą z pewnością zadowoleni z tych warunków.

Ciekawością jest co wystawi na ten odcinek Polregio. Od lat jeżdżą pomiędzy Katowicami a Krakowem jednostki 36WEa, niemalże identyczne jak te z KŚ ale często zdarzały się tu jednostki EN57 czy ozdobione fikuśnymi kolorami ED72. Stawiamy jednak, że od 13 grudnia pojawią się tu jednak krótkie Impulsy, uzupełnione czymś z najlepszych modernizacji EN57, EN71 czy ED72.

  • – Dane o zestawieniach pociągów PKP Intercity zaczerpnęliśmy ze strony http://www.vagonweb.cz , która jest rzetelnym źródłem informacji jeśli chodzi o zestawienia pociągów w całej Europie

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *