Busko-Zdrój dalej jednokierunkowe

  • Od czerwca wróciły bezpośrednie pociągi z Katowic do Buska-Zdroju. W nowym rozkładzie połączenie ze stolicy województwa będzie kursować nadal. I to codziennie. W drugą stronę jednak nadal brak będzie bezpośredniego pociągu powrotnego.

Gdy pod koniec czerwca, po kilku latach, reaktywowano połączenie Katowice – Busko-Zdrój, wówczas przewoźnik czyli Polregio poinformował nas, że będą czynione starania by w jak najszybciej zrobić to połączenie „dwukierunkowe”. Bo stało się tak, że dojazd do Buska- Zdroju zrobił się całkiem przyjemny i w bardzo przyzwoitych warunkach. Do tego stopnia, że na miejscu na pasażerów czekał autobus, który pomagał dostać się do centrum miejscowości położonej blisko 4 km od dworca kolejowego.

Bezpośredniego pociągu powrotnego już nie było. Wejście w życie nowego rozkładu jednak nie zmieni tej sytuacji. Nadal bezpośrednio dojedziemy „tam”, natomiast z powrotem już trzeba się nakombinować, by do tego naszego regionu dotrzeć.. Jedna przesiadka, w Kielcach, to najłagodniejszy wariant takiej wyprawy. Szczególnie fatalnie ma się rzecz, szczególnie jeśli zaplanujemy wyjazd z Buska-Zdroju połączeniem Polregio o godzinie 17.57. Wówczas po przybyciu do Kielc pozostaje nam tylko podróż pociągami PKP Intercity, z kolejną przesiadką w Krakowie, tak, że w Katowicach będziemy krótko przed 23.

Dodajmy tylko, że pociąg z Katowic do Buska-Zdroju będzie wyjeżdżał codziennie, oprócz pierwszego dnia Świąt Bożego Narodzenia i Niedzieli Wielkanocnej o godzinie 8.10. by do stacji końcowej dotrzeć o 11.45. Przyjazd do Kielc zaplanowany jest na godzinę 10.39. Co ciekawe, przez cały czas funkcjonowania przyszłego rozkładu jazdy połączenie to zostanie skierowane przez Sosnowiec Południowy z pominięciem wszystkich stacji i przystanków na odcinku Sosnowiec Główny – Dąbrowa Górnicza Gołonóg.

6 komentarzy

  1. Ja tego nie rozumiem czy Polregio robi to specjalnie czy Marszałek Województwa Świętokrzyskiego stara się ludzi z kolei wywalić do busów. Jak można zrobić połączenie z Katowic do Buska Zdroju, a z powrotem już nie. Przecież to jest kpina. Dawniej był pociąg z Katowic do Buska Zdroju przez Sosnowiec Południowy, Olkusz, Wolbrom, Sędziszów i w Sitkówce-Nowiny było skomunikowanie z pociągiem z Kielc, a w Sędziszowie z Krakowa i był powrotny wieczorem, a składał się z lokomotywy i 5 wagonów, a teraz co puszczą albo EN57 albo EN63A. Jak chcą reaktywować połączenia to niech robią to z głową! Kolej to nie disco polo!

  2. Typowe PKPowskie „dziadostwo” – kolejny przykład gdzie ma się potrzeby pasażerów i dla kogo jest kolej.

  3. Busko – śmieszne miasteczko, takie nie do końca sensowne. Poza tzw. „Zdrojem” – zapyziałe na miarę tzw. Polski „D”. Rozwój, a zwłaszcza rozwiązania z zakresu infrastruktury prowadzone zupełnie bez ładu i składu. Totalne bezhołowie pomimo teoretycznie niezłych warunków wstępnych – kolej oraz DK73. Lokalna „czarna dziura”, bezlitośnie wysysająca zasoby ludzkie i finansowe z okolicznych gmin i powiatów. A mimo to będąca bezładnym tworem, bezmyślnym zlepkiem bez przeszłości i bez przyszłości.
    Wybudowali nowy budynek dworca kolejowego tylko po to, by po kilku latach dopuścić do zlikwidowania ruchu osobowego, a w zamian w nowym budynku urządzono dyskotekę 🙁
    Zaiste, pomyślunek na miarę miasta ze „Zdrojem” w nazwie.
    Nowy dworzec autobusowy też zlokalizowano w szczerym polu. W efekcie pomiędzy centrum miasta, „Zdrojem”, PKP i PKS odległości liczą się w kilometrach. Zyskują na tym tylko lokalni busiarze i taryfiarze 🙁
    Dno.
    A takie mieli potencjalne możliwości…

  4. @Miejscowy – trzeba jeszcze, moim zdaniem wspomnieć o innym „genialnym” pomyśle, jakim było dopuszczenie do upadku miejscowego oddziału PKS. W efekcie miejscowość uzdrowiskowa stoczyła się do poziomu trzeciego świata, gdzie zbiorkom realizowany jest przez wulgarne, prymitywne „busiarstwo” z wykorzystaniem pojazdów, których stan techniczny predystynuje je do przewozu batatów czy innych bulw a nie ludzi, obywateli państwa będącego członkiem EU.
    Według mnie jedynym sensownym rozwiązaniem jest typowa ucieczka do przodu, szczegóły poniżej.
    Otóż, należy wykorzystać plany połączenia Buska z Tarnowem i zaprojektować nowy dworzec kolejowy tuz obok dworca autobusowego, na południowy wschód od niego. Do tego miejsca tory poprowadzić w wykopie. Dalej na wschód, przed nowym parkiem zdrojowym należy wejść pod ziemię. Tunel o długości około 900 – 1000 metrów powinien wychodzić na powierznię na wschód od uzdrowiska, w rejonie ulic Jabłoniowej – Przemysłowej – Długiej.
    W ten sposób może powstać lokalny hub o sensownym rozwiązaniu, łączący komunikacje kolejową, dalekobieżną autobusową oraz lokalną.
    Obecnie istniejący budynek dworca kolejowego można przywrócić do roli dyskoteki, skoro lud tutejszy prowadzony przez lokalnych „polityków” spod czerwonych i zielonych sztandarów tego pragnie. Obsługa ruchu osobowego powinna być przeniesiona o ponad kilometr bliżej centrum miasta i uzdrowiska.
    Że to będzie drogie? Oczywiście! Równie drogie, jak budowanie dworców kolejowego i autobusowego w szczerym zadupiu.
    Od tego są fundusze unijne, żeby móc tego typu rozwiązania sfinansować. A jeżeli taki pomysł przerasta możliwości intelektualne obecne władze miasta i powiatu – no cóż, zawsze można wrócić na rodzinną wieś, i zająć się uprawą cebuli.

  5. @Kielczanin – stację czołową w bezpośrednim sąsiedztwie dworca autobusowego bez budowy tunelu / wykopu (?) pod Zdrojem można zrobić już teraz, „na cito”. Taki hub komunikacyjny w odległości kilkuset metrów od Zdroju byłby chyba rzeczywiście dobrym pomysłem. Miejscowi i kuracjusze musieliby powoli przywyknąć do „komfortu rodem z Europy XXI wieku” ;-).
    W przyszłości, po zrealizowaniu połączenia kolejowego z Tarnowem otworzyłoby to kapitalne możliwości, n.p. bezpośrednie połączenia z Krakowem czy z Katowicami przez Kraków.
    Jestem jednak przekonany, że tutejsze władze są na to zwyczajnie za „ciency w uszach” – tu dominuje mentalność rodem z imprez dożynkowych…

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *