„Nie do piachu” dla linii piaskowej

  • Dwa stowarzyszenia, tj. Towarzystwo Entuzjastów Kolei (TEK) oraz Stowarzyszenie Kolej na Śląsk wystosowały pismo do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z prośbą o wszczęcie z urzędu postępowania mającego na celu wpis do rejestru zabytków:  Odcinka szlaku kolei piaskowej nr 301 wraz z infrastrukturą, od stacji Pyskowice do mostu wyładowczego „Wojciech” w Zabrzu Biskupicach oraz  Mostu wyładowczego „Wojciech” w Zabrzu Biskupicach (ul. Drzymały 1). Wnioskodawcy wierzą, że uda się zachować te cenne zabytki dla przyszłości!

Odcinek szlaku kolei piaskowej nr 301 wraz z infrastrukturą, od stacji Pyskowice do wspomnianego mostu wyładowczego „Wojciech” w Zabrzu Biskupicach, stanowią wartościowe świadectwo unikalnej historii techniki kolejowej i przemysłowej – okołogórniczej. Obiekty te są pamiątką historyczną po dwóch kolejach piaskowych:  pyskowickiej ( Sandbahngesellschaft der Gräflich von Ballestremsch’en und Borsig’schen Steinkohlenwerke ) powstałej w 1913 r. i zaopatrującej w piasek podsadzkowy kopalnie: Brandenburg (Wawel), Castellengo (Rokitnica), Hedwigswunsch (Jadwiga, następnie Pstrowski) oraz Ludwigsgluck (Ludwik, następnie Pstrowski), zachowanej obecnie od stacji Pyskowice do dawnej stacji Przezchlebie,  przezchlebskiej ( Preußische Bergwerks und Hütten-Aktiengesellschaft (PBHAG) Zweigniederlassung Steinkohlenbergwerke Hindenburg O/S ) powstałej w 1909 r. i zaopatrującej w piasek podsadzkowy kopalnie Królowa Luiza (Zabrze), Guido oraz Delbruckschechte (Makoszowy), zachowanej od Przezchlebia (dawna stacja) do Zabrza Biskupic.

Obydwa organizmy kolejowe włączono po II Wojnie Światowej do sieci kolejowej powstałego w 1951 roku Przedsiębiorstwa Materiałów Podsadzkowych Przemysłu Węglowego (PMP-PW). W 1990 roku po restrukturyzacji i podziale przedsiębiorstwa, obecna linia kolejowa nr 301 (Kotlarnia – Pyskowice – Most „Wojciech”) wraz z samym mostem wyładowczym „Wojciech” należą do Kopalni Piasku Kotlarnia SA.

Zabytkowe obiekty kolei piaskowej są dziś ponad stuletnią pamiątką po unikalnym systemie transportu piasku podsadzkowego, który wyróżniał specjalistyczny tabor do transportu piasku (jego ostatnie egzemplarze w Polsce, należące do Kopalni Piasku Kotlarnia SA są również warte zachowania) oraz infrastruktura. Są to obiekty godne zachowania dla przyszłych pokoleń. Mogłyby też stać się w przyszłości bazą do uruchomienia np. kolei muzealno- turystycznej promującą zabytki przemysłowe Śląska na wzór innych zabytkowych kolei funkcjonujących dziś m.in. w Wielkiej Brytanii lub w Niemczech. Sądząc po sukcesach przewozów turystycznych kolejami wąskotorowymi w naszym regionie (Rudy Raciborskie i Bytom), inicjatywa taka mogłaby z powodzeniem znaleźć swoje miejsce chociażby pod auspicjami Szlaku Zabytków Techniki.

Można sobie wyobrazić, że powstałby produkt turystyczno- historyczny podobny do realizowanego z sukcesem przez Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych wraz z Kolejami Śląskimi i Zabytkową Kopalnią Srebra w Tarnowskich Górach Srebrnego Pociągu, wymyślonego kilka lat temu przez Wojciecha Dingesa, pełniącego wówczas funkcję prezesa zarządu Kolei Śląskich.

Całość pisma i opinia stowarzyszenia Kolej na Śląsk dostępna tutaj: http://kolejnaslask.pl/index.php/2020/11/27/czy-kolej-piaskowa-trafi-do-piachu/

Fot. http://​http://eksploratorzy.com.pl/viewtopic.php?f=21&t=6158&start=60
Maciej Fliegel oraz Dawid Petelicki

6 komentarzy

  1. Drogi autorze tekstu, zdjęcia pochodzące z portalu Eksploratorzy, umieszczone na tej stronie są mojego autorstwa, umieściłem je na owym portalu pod nickiem Chudy1210. Proszę o podpisanie ich moim imieniem i nazwiskiem.

    1. Podpisaliśmy źródło skąd pochodzą zdjęcia. Skoro takie jest Pana życzenie to niniejszym to oczywiście uczyniliśmy. Dziękujemy za info…

      1. Jak nie umiesz się podpisać pod zdjęciem z imienia i nazwiska tylko jakieś ksywę masz i nie napisałeś, że zastrzegasz sobie publikowania zdjęć itd. to teraz nie lamentuj i nie lej się żurem.
        Autor wskazał pochodzenie zdjęcia wiec według prawa jest wszystko ok, a jeśli ukrywasz dane pod ksywą to teraz wielce nie pasuje, że nie podał imienia i nazwiska, którego nie znał, a jeśliby nawet znał to byłoby to łamanie RODO.

  2. Pochodzić pochodzą, ale mają też swojego autora. Dziękuję za szybkie załatwienie sprawy.

  3. Tak to piekny odcinek, kolej turystyczna w nastepnym stuleciu jak odejda „TWARDOGLOWI”!!

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *