Nowe Pantery między Ostrawą a Opawą..

  • Grupa Škoda Transportation wygrała kontrakt na dostawę nowych jednostek elektrycznych dla przewoźnika České Dráhy. Producent docelowo ma dostarczyć przewoźnikowi 60 nowych pociągów, wartych prawie dziesięć miliardów koron. Kilka dni temu czeski przewoźnik narodowy potwierdził podpisanie umowy ramowej z producentami Škoda Transportation i Škoda Vagonka.

Czeskie Koleje ogłosiły przetarg dwa lata temu. Wystartowało w nim sześciu producentów. Ostatecznie nadeszły dwie oferty, drugim, oprócz Czechów, był hiszpański CAF. Nowe jednostki będą oparte na będących już w ruchu jednostkach RegioPanter. Według zamówienia powinny mieć pojemność około 240 miejsc. Będą dwusystemowe, z maksymalną prędkością 160 km / h. Jednym z warunków kontraktu jest możliwość łączenia do 3 jednostek w jeden pociąg, co pozwoli zabrać nawet 720 podróżnych. Pociągi będą również wyposażone w system ETCS. Pierwszy z nich powinien zostać dostarczony do końca 2023 r.

Na razie pewne jest, że co najmniej dwie jednostki trafią do województwa morawsko-śląskiego, któremu udało się dostać dotację na zakup nowych pociągów na trasę Ostrawa – Opawa. – Po porozumieniu z samorządem wojewódzkim w latach 2023 i 2024 docelowo tam i na liniach regionalnych w regionie ołomunieckim powinno stopniowo pojawić się kolejnych 27 pociągów – powiedział Jiří Ješeta, członek zarządu i zastępca dyrektora generalnego ČD ds. Handlu.

Koleje Czeskie obsługują obecnie 12 jednosystemowych pociągów RegioPanter 440. Są one stopniowo przekształcane w dwusystemowe. Natomiast osiem jednostek serii 640 (na zdjęciu) jest zasilane prądem przemiennym, podobnie jak 17 Panter serii 650 (kolejne 31 z jest obecnie w produkcji) i 14 pociągów do transportu dalekobieżnego serii InterPanter 660 i 661.

Według zamawiającego nowe pociągi powinny być wyposażone m.in. w: * nowoczesne, klimatyzowane wnętrze z ergonomicznie zaprojektowanymi tapicerowanymi siedzeniami we wzornictwie I i II klasy, * możliwość wsiadania do pojazdu bez konieczności przechodzenia po schodach * dla osób na wózkach inwalidzkich mają być wyposażone w platformę pomostową pomiędzy peronem a podłogą pojazdu * na przystankach z niższymi peronami wsiadanie ma ułatwić dodatkowy stopień wysuwany * drzwi przesuwne sterowane przyciskami, centralnie zamykane i blokowane przed startem pociągu * dodatkowo dla osób niewidomych i niedowidzących drzwi wejściowe jednostki będą wyposażone w drzwi sterowane radiem oraz wyposażone w sygnalizator akustyczny * przestronną toaletę z systemem zamkniętym, dostępną również dla osób na wózkach inwalidzkich, wyposażoną w składany stolik do przewijania niemowląt * gniazdka elektryczne * Wi-Fi * składane stoliki w zależności od ułożenia siedzeń oraz gniazdo 230 V do ładowania akumulatorów elektrycznych wózków inwalidzkich * nowoczesny audiowizualny system informacyjny zapewniający informacje o ruchu pociągów i przystankach wszystkim pasażerom, w tym niewidomym, niedowidzącym lub głuchoniemym, a także etykiety informacyjne w alfabecie Braille’a.

Źródło: https://zdopravy.cz

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *