Dlaczego Kormoran odleciał?

  • Okazało się, że sprawa słowackich wagonów a raczej ich wątpliwa jakość, nie dość, że wpłynęła na trasę pociągu TLK Rozewie w zbliżającym się rozkładzie jazdy to jeszcze dodatkowo sprawiła, że Bielsko-Biała, Żywiec i wszystkie miejscowości do granicy polsko-słowackiej straciły planowane od grudnia połączenie pośpieszne. Mowa o pociągu Kormoran, który miał jeździć na trasie Żylina – Zwardoń – Żywiec – Bielsko-Biała – Katowice – Olsztyn.

W pierwszym projekcie rozkładu jazdy pociągów pociąg TLK Kormoran miał jeździć z Olsztyna do Żyliny i Polanicy-Zdroju. Dzielenie składu miało się odbywać w Katowicach. Kością niezgody okazało się planowane zestawienie. I to nie nawet sama ilość wagonów ale ich spodziewana jakość. Sprawa jest powiązana ściśle z innym, funkcjonującym już w obecnym rozkładzie połączeniem czyli TLK Rozewie, ze słowackiej Żyliny do Gdyni, które jest złożona właśnie ze słowackich wagonów. Ich standard od razu stał się przedmiotem skarg podróżnych, którym przyszło nimi podróżować. Sprawa trafiła do mediów, były skargi do przewoźnika. Generalnie zrobiło się głośno o TLK Rozewie.

My też pisaliśmy w tej sprawie do Ministerstwa Infrastruktury czego efektem była publikacja z dnia 24 września „Koniec słowackich wagonów” (przeczytacie tutaj: http://silesiainfotransport.pl/?p=43621), mówiąca o tym, że w związku z jakością taboru na pociągu TLK Rozewie, współpraca PKP Intercity z kolejami słowackimi została zawieszona. Spowodowało to, że w nowym rozkładzie połączenie to będzie „kursować” taborem naszego przewoźnika, po okrojonej trasie czyli Bielsko-Biała – Gdynia – Bielsko-Biała a w sezonie turystycznym (święta, wakacje) w wydłużonej nieco wersji – do Zwardonia.

W przypadku TLK Kormoran zdecydowano się na inne rozwiązanie. Skład wyjedzie z Olsztyna w sile sześciu wagonów i przez Warszawę, Piotrków Trybunalski, Częstochowę, dotrze do Katowic. Tu lokomotywa elektryczna i cztery wagony zostaną odpięte i po podpięciu spalinówki pozostałe dwa wagony pojadą linią Podsudecką do Polanicy-Zdroju. Podobnie w odwrotnym kierunku – po przyjeździe z Polanicy-Zdroju dopięcie w stolicy województwa śląskiego czterech wagonów i odjazd do Olsztyna. Skoro te cztery wagony mieli pierwotnie zagwarantować Słowacy (w przypadku funkcjonowania relacji Żylina – Olsztyn) ale tak się nie stało, to zrezygnowano najprawdopodobniej z kontynuowania kursu z Katowic w kierunku Bielska-Białej czy nawet Żywca. Nieoficjalnie usłyszeliśmy wersję, że stanie się tak w związku z bardzo ograniczoną przepustowością szlaków, szczególnie w okolicach Czechowic-Dziedzic, co może rzeczywiście znaleźć potwierdzenie w noworozkładowej rzeczywistości. Stąd południowej „odnogi” TLK Kormoran nie będzie w ogóle.

Na koniec ciekawostka. Czeski portal www.vagonweb.cz, który zajmuje się prezentacją składów pociągów z całej Europy i jest solidnym źródłem informacji w tej materii, zamieścił już, jak będą wyglądały zestawienia połączeń o których była mowa wyżej. Wspomniane cztery wagony wchodzące w skład pociągu TLK Kormoran na odcinku Katowice – Olsztyn – Katowice mają to być wagony… czeskie. Tak przynajmniej podaje to źródło. Czy tak będzie? Przekonamy się od 13 grudnia…

TLK Kormoran: https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=PKPIC&cislo=65100%2F65101&rok=2021&fbclid=IwAR2ZixW43V3eAKa_57dbV6mnUCZEZ4PfNQogEenqkfuT1px06xn3vPZNeEE

I przy okazji – TLK Rozewie: https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=PKPIC&cislo=45190%2F45191&rok=2021&fbclid=IwAR1LyxkHNfTiivbTNpNewu_NhjRXE_64RStE1_ZFnADOa0y9y9iM8EfkNDE

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *