Umowa na dofinansowanie LK 117 podpisana

  • PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę z Zarządem Województwa Małopolskiego o współfinansowaniu projektu rewitalizacji linii nr 117 na odcinku Wadowice – Andrychów wraz z budową mijanki w Barwałdzie Średnim.. Efektem inwestycji za ponad 129 mln zł będzie dostępniejsza kolej oraz wygodniejsze i sprawniejsze podróże w regionie. Ponadto, podpisana umowa gwarantuje dofinansowanie inwestycji w wysokości ponad 104 mln zł w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego.

– Umowa na dofinansowanie, gwarantuje realizację inwestycji ważnej nie tylko dla mieszkańców Małopolski. Zakończenie prac na linii kolejowej Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona – Wadowice – Andrychów, w tym nowy przystanek w Wadowicach, zwiększy dostęp do kolei i poprawi warunki życia mieszkańców. Podobne projekty, ułatwiające komunikację, realizowane są na terenie całego kraju. Konsekwentnie dążymy do celu, jakim jest bezpieczna, komfortowa i przewidywalna polska kolej – powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Efektem rozpoczętych w lipcu prac, jeszcze w tym roku będzie możliwość podroży pociągiem z Wadowic do Andrychowa. Po demontażu starych elementów trasy ułożono już kilkanaście kilometrów nowego toru. Postępuje montaż i regulacja sieci trakcyjnej. Przebudowywane są perony na stacji w Andrychowie oraz na przystankach w Choczni, Choczni Górnej, Inwałdzie. Dzięki inwestycji podróżni zyskają dodatkowy przystanek w Wadowicach, w rejonie osiedla Podhalanin. Zmodernizowane i nowe perony ułatwią pasażerom wsiadanie do pociągów. Będą min. nowe wiaty, ławki oraz oznakowanie i tablice informacyjne.

Po zakończeniu inwestycji skróci się czas krótszy czas przejazdu i zostanie podniesiony poziom bezpieczeństwa. Przebudowa linii obejmuje urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Prace na 40 przejazdach kolejowo-drogowych zwiększą poziom bezpieczeństwa. Pociągi na zrewitalizowanej linii przyspieszą do 80 km/h. Podróż z Krakowa do Bielska-Białej będzie krótsza. Według projektu Sieciowego Rozkładu Jazdy 2020/21 tym szlakiem pojedzie każdego dnia roboczego 7 par pociągów pociągów z czego 6 będzie kursowało w relacji Bielsko-Biała Głowna – Kraków Główny a jedna, wieczorna, w wersji skróconej do Wadowic.

– Kolej ma być nie tylko szybsza, ale bardziej dostępna. W ostatnich latach na małopolskich torach dokonała się prawdziwa rewolucja. Małopolanie przyzwyczaili się już do tego, że pociągi są tanie, szybkie, komfortowe i punktualne. Wierzę, że ta inwestycja przyniesie realne korzyści nie tylko mieszkańcom, którzy będą mogli łatwiej dotrzeć do szkoły, pracy czy na uczelnię, ale także dla środowiska naturalnego, bo w ten sposób ograniczamy liczbę samochodów na małopolskich drogach – mówi Łukasz Smółka, wicemarszałek Małopolski.

W połowie przyszłego roku zaplanowano również budowę mijanki w Barwałdzie Średnim. Takie rozwiązanie zwiększy przepustowość linii i stworzy warunki dla uruchamiania dodatkowych pociągów. Dwa nowe perony ułatwią dostęp do kolei.

– Inwestycja na trasie Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona – Wadowice – Andrychów, m.in. dzięki budowie mijanki, zapewni sprawniejsze podróże w regionie, a nowe i przebudowane przystanki lepszy dostęp do pociągów. Pomimo epidemii koronawirusa, PKP PLK realizują ważne społecznie projekty, podpisywane są umowy i ogłaszane przetargi – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Prace realizowane są w ramach projektu: „Rewitalizacja linii kolejowej nr 117 odcinek Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona – Wadowice – granica województwa” (Etap I).

Fot. PKP PLK

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *