Wszystkie tory prowadzą do… Jastrzębia

  • 20 listopada odbędzie się kolejne spotkanie w sprawie wyznaczenia ostatecznej koncepcji przebiegu linii kolei dużych prędkości Katowice – Ostrawa, mającej wejść w skład planowanej siatki połączeń Centralnego Portu Komunikacyjnego. Przedstawiciele CPK na razie konsultują z zainteresowanymi gminami potencjalny przebieg szlaku na obszarze do nich należącym.

Cały czas trwają konsultacje. Z jednej strony CPK. Z drugiej samorządy, na terenie których linia oznaczona numerem 170 ma zostać poprowadzona. Z trzeciej strony strona społeczna. Rozbieżności jest jeszcze sporo i za mało tu miejsca by przedstawić wszystkie wątki, które aktualnie są dyskutowane przy wyborze wariantów. Dlatego teraz skupimy się tylko na jednym ośrodku, którego powrót do kolejowej sieci od kilku lat jest tematem numer jeden.

Jastrzębie-Zdrój. Wraz z powstaniem wizji budowy szybkich linii kolejowych przez CPK wiązano tam duże nadzieje, że przy okazji tej inwestycji miasto uzyska szybkie połączenia kolejowe. Tym bardziej, że miejscowość ta pojawiała się także wcześniej w planach budowy brakującego odcinka paneuropejskiej sieci TEN-T. W pierwszej wersji planów CPK szybka kolej miała biec przez centrum miasta. Z czasem jednak CPK zaczęło, po konsultacjach z samorządami, spółkami górniczymi oraz stroną społeczną, reprezentowaną m.in. przez stowarzyszenia Kolej na Śląsk oraz Towarzystwo Entuzjastów Kolei, skłaniać się ku wariantowi budowy linii kolejowej wzdłuż autostrady A1 i budowy stacji kolejowej dla Jastrzębia Zdroju w pewnej odległości od centrum miasta.

Obecnie dyskutowane sa dwa główne warianty przebiegu trasy w południowej części województwa, z dwoma lokalizacjami węzłowymi – na mapce zaznaczone kolorem zielony i czerwony.

CPK planuje utworzyć tam stację pasażerską (a właściwie centrum przesiadkowe) o roboczej nazwie Jastrzębie-Zdrój Północ. To tam miałby być obsługiwany ruch dalekobieżny i międzynarodowy. Jednocześnie konsultowany plan proponuje mieszkańcom Jastrzębia-Zdroju krótką linię dojazdową, która widnieje w projekcie (wizualizacja na mapce pod tekstem – przyp. redakcji), ze stacją czołową, zlokalizowaną w ścisłym centrum miastaDokładnie tam, gdzie dzisiaj wyrósł młodnik w miejscu byłej stacji Jastrzębie-Zdrój. Stamtąd miałyby kursować pociągi lokalne łączące Centrum z proponowaną stacją dalekobieżną Północ oraz z innymi ośrodkami regionu, w tym także i Katowicami. Takie rozwiązanie pozwoliłoby zarówno na szybkie dotarcie z centrum miasta do stacji Północ oraz skuteczniejszą obsługę ruchu lokalnego, już bez konieczności dodatkowych przesiadek.

Miasto widzi tą sprawę trochę inaczej. Jego przedstawiciele, z Anną Hetman prezydent miasta, na czele, optują nadal za budową kolei szybkich prędkości po śladzie starej linii 159 od Pawłowic do Jastrzębia-Zdroju, z utworzeniem głównego dworca kolejowego na terenie miasta. Zapowiadają się więc twarde negocjacje, gdzie ostatecznie linia Katowice – Ostrawa zostanie zbudowana. Tu znaczenie będzie miała opinia takich miast czy gmin, jak Mikołów, Wyry, Łaziska Górne, Czerwionka-Leszczyny, Tychy czy Żory, bo jak przebiegnie szlak w rejonie Jastrzębia – w pewnej mierze będzie zależało od ośrodków położonych na północ. Ponadto niesłychanie istotne będzie zdanie branży górniczej związane z oceną i analizą szkód górniczych na obecnych i planowanych obszarach eksploatacji węgla kamiennego. Na temat szkód górniczych i możliwych wariantów w południowej części trasy wypowiadało się stowarzyszenie TEK, zaś Kolej na Śląsk uwzględniała te postulaty w swoich propozycjach. Tak czy inaczej, obecnie wiele wskazuje na to, że szybka kolej pojawi się w okolicy Jastrzębia-Zdroju raczej po stronie zachodniej, w sąsiedztwie autostrady A1.

Warto pamiętać także o jednym. Sprawa kolejowego połączenia Jastrzębia-Zdroju ze światem znalazła się również w prowadzonym aktualnie przez PKP Polskie Linie Kolejowe programie Kolej Plus. To inicjatywa organizowana przez zarządcę infrastruktury, ale propozycje – głównie lokalnych – szlaków, które warte byłyby modernizacji lub odbudowy zostały wniesione przez samorządy i lokalne inicjatywy. Spośród 96 wniosków złożonych z terenu całego kraju, pozycja nr 74 brzmi „Uzupełnienie sieci kolejowej o połączenie kolejowe Jastrzębia-Zdroju z Katowicami”. Za kilkanaście dni PKP PLK ma ogłosić, które projekty przeszły do drugiego etapu. W jego ramach będą już podejmowane prace studialne pozwalające podjąć ostateczne decyzje, które propozycje zostaną zrealizowane. Więcej: https://www.plk-sa.pl/program-kolej-plus/ oraz http://kolejnaslask.pl/index.php/2020/10/06/komentarz-do-naboru-programu-kolej/.

PKP PLK ogłosiła niedawno również program inwestycyjny, gdzie tym razem „sama od siebie” zaproponowała 187 linii kolejowych z terenu całego kraju, które w całości bądź we fragmentach, mogłyby zostać wyremontowane do roku 2030, z ewentualnym przedłużeniem tego terminu do roku 2040. I tam również znalazły się trzy pozycje (nr 138, 140 i 141) mówiące o odbudowie połączeń kolejowych do Jastrzębia-Zdroju, różniące się tylko tym, którędy ta kolej do tego miasta miałaby wrócić. Więcej: https://www.plk-sa.pl/planowane-inwestycje-plk-konsultacje-spoleczne/

Jak widać, wszyscy i zewsząd chcą do Jastrzębia-Zdroju jeździć w przyszłości pociągami. Pomysłów i potencjalnych możliwości, jak widać, nie brakuje. Tylko pozostaje jedna niewiadoma. Kiedy te pociągi, nieważne którędy, do Jastrzębia-Zdroju wrócą?

Fot: Silesia Info Transport Mapa: Centralny Port Komunikacyjny

6 komentarzy

  1. Ale czerwona linia idzie na szkodach górniczych trochę od KWK Borynia coś od KWK Jastrzębie zastosowałem stare nazwy aby to lepiej uświadomić. Teraz cześć Jastrzębia to SRK i tu nie zapytali o szkody , a druga cześć ma wydobycie właśnie pod czerwoną linią obok Borni jak się nie mylę ściana 28 teraz kroją. To samo Borynia tnie równo idzie szkodami przy samej czerwonej linii i na niej.
    A zielona powinna iść ewidentnie przez Wilchwy teren poprzemysłowy bez wyburzania domostw miejsce na stację.
    https://www.facebook.com/TowarzystwoEntuzjastowKolei/posts/2037797386351016

  2. TGV Paris-Lyon bez postoi ale, cytyt „… linia Katowice – Ostrawa zostanie zbudowana. Tu znaczenie będzie miała opinia takich miast czy gmin, jak Mikołów, Wyry, Łaziska Górne, Czerwionka-Leszczyny, Tychy czy Żory, bo jak przebiegnie szlak w rejonie Jastrzębia …” , koniec cytatu, i śmiech na sali. Katowice – Rybnik dwutorowa i elektryfikacja. Jastrzębie – Zebrzydowice!!! Katowice – Zebrzydowice na 160 km i dalej do Ostrawy. To tak proste dla normalnych.

  3. „Obecnie dyskutowane sa dwa główne warianty przebiegu trasy w południowej części województwa, z dwoma lokalizacjami węzłowymi”

    —-dwiema lokalizacjami.

  4. Wszystkie tory Bialystok Offroad Bialystok Offroad Radom – Jastrzab Radom – Jastrzab Poznan Tor Kartingowy Poznan Tor Kartingowy Poznan Tor Glowny Poznan Tor Glowny Krakow Krakow Lodz Lodz Gdansk – Pszczolki Gdansk – Pszczolki Wroclaw – Krzywa Wroclaw – Krzywa Lublin – Ulez Lublin – Ulez Bialystok Bialystok Torun Torun Warszawa – Modlin Warszawa – Modlin Olsztyn Olsztyn Warszawa – Slomczyn Warszawa – Slomczyn Koszalin Koszalin Bednary Bednary Warszawa DriveLand Warszawa DriveLand Szczecin – Makowice Szczecin – Makowice Borsk Borsk Biala Podlaska Biala Podlaska Kamien Slaski – Silesia Ring Tor Glowny Kamien Slaski – Silesia Ring Tor Glowny Kamien Slaski – Silesia Ring Tor Kartingowy Kamien Slaski – Silesia Ring Tor Kartingowy Kielce Kielce Legnica Legnica Lublin Lublin Mikolajki Mikolajki Nowe Miasto Nowe Miasto Radom Radom Warszawa – Bemowo Warszawa – Bemowo Wroclaw Wroclaw Wroclaw – Olesnica Wroclaw – Olesnica Zeran Zeran

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *